VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT
De werkzaamheden aan de nieuwe veerhaven in Perkpolder waren in zoverre gereed,
dat vanaf 6 augustus de veerdienst Hansweert-Perkpolder werd uitgevoerd. Vanaf
Kloosterzande was een 2.5 km lange nieuwe trambaan aangelegd naar de nieuwe
veerhaven. In augustus werd in Hansweert als goederenagent de heer S. Minderhout
aangesteld. Zijn taak bestond uit: afmeren en vertrek van de veerboot, regelen en
verzorging van de administratie. De oorlogsomstandigheden hebben ertoe geleid dat er
veel minder drukte bij de veerdienst was: 87.090 passagiers - 25.3%) en 10.372
voertuigen - 46.3%).
De goederenagent in Hansweert werd in 1941 al overgeplaatst naar Breskens. Op 15
augustus werd de beschadigde veerboot PRINS WILLEM I naar de nieuwe veerhaven in
Perkpolder versleept. Op 19 augustus werd de beschadigde OOSTERSCHELDE vanaf de
Arne ook naar Perkpolder gesleept.
v*V
12 april 1968: motorschip Oosterschelde
Eind augustus werd begonnen met het herstel van de PRINS HENDRIK, waarbij dit schip
tevens 10 meter werd verlengd. Het passagiersvervoer in 1941 steeg tot 100.964 passagiers
15.9%), maar het vervoer van voertuigen daalde tot 5.702 - 45%).
De herstelde en verlengde PRINS HENDRIK kwam op 11 februari 1942 weer in de vaart.
Voor de herstellingen werd de PRINS WILLEM I in december van Perkpolder naar de
KMS-werf in Vlissingen gesleept. In 1942 hetzelfde beeld als in het jaar daarvoor: meer
passagiers 124.292 23.1%) en minder voertuigen 4.351 - 23.7%).
De beschadigde OOSTERSCHELDE werd op 29 maart 1943 van Perkpolder naar
Vlissingen versleept voor herstel bij de scheepswerf KMS. Op 17 mei werd de nieuwe
veerhaven bij Kruiningen in gebruik genomen. Voortaan werd de nieuwe veerdienst
Kruiningen-Perkpolder uitgevoerd in plaats van Hansweert-Walsoorden. De nieuwe
veerhaven lag op ongeveer één kilometer afstand van de verkeersweg Bergen op Zoom-
Vlissingen. Bovendien lag deze haven dichterbij het station Kruiningen-Yerseke. Er werd
7