I I 2°, Bestaat dat, biedt deze regio mogelijkheden om met die talenten te woekeren, of leidt de afwezigheid van mogelijkheden tot ontploo- ing direct tot het begraven van het vermeende talent? Talent heeft te maken met gave, of zoals van Dale zegt: bezit met betrekking tot het ge bruik dat men ervan maakt. Het heeft alles te maken met begaafdheid, bekwaamheid en kundigheid. Er is meer vastgesteld in het verl eden over talenten: Jezus riep zijn volgeling en op om te woekeren met de talen ten die ze hadden en ze niet in de grond te stoppen. Wat doen mensen in Zeeland met hun filmtal ent, indien aanwezig hebben ze het in de klei gestopt of wordt ermee gewoekerd? Zelf kende ik niemand in mijn omgeving die zich bekwaamde op het gebied van film. Leo Hannewijk van de Middelburgse stichting Filmtheaters, kon zich zeker geen jong talent voor de geest halen. Wel bracht hij me op het idee Paul de Nooyer op te zoeken, een foto- graaf/filmer, woonachtig in Middelburg. Paul de Nooyer ontvangt me in zijn monu mentaal pand aan de Vlissingsestraat. Een enorm vertrek dat me doet denken aan een fa briekshal vormt zijn werkruimte. Stukken stucwerk zijn weggekapt, leidingen zijn zichtbaar aan standaards hangen doorzich tige vellen folie in verschillende kleuren, er staan stoelen, tafeltjes, een buro beladen met allerhande apparatuur. Lampen op hoge drie poten en kunstwerk aan de muur. Hij stelt ge lijk vast dat praten over talent op filmgebied moeilijk is. Mocht het bestaan en je zou het willen ontwikkelen, dan is dat bijna onmoge lijk, zeker hier in Zeeland. Wil je het profes sioneel aanpakken dan moetje met 35 mm film werken. Een minuut film op deze manier kost minimaal f 1000,-. Als je als pakweg 25jarige besluit te gaan filmen dan ontbreken meestal de geldelijke middelen. Leef je in die situatie van een beurs of een uitkering dan geeft dat geen ruimte om op professionele manier met film bezig te zijn. werpburo in San Francisco in december 1987 een gouden medaille won op een Amerikaans filmfestival. Trouwens in die hele hoek van film en muziek gebeurt nu erg veel. Voor hem is de ontwikkeling van de beeldende kunst het meest zichtbaar in de videoclips en de popmuziek, de ver nieuwingen gaan hier heel snel. Even terug naar de essentie van dit artikel. Het zou worden: Op zoek naar jong talent. Het werd: Praten met talent over talenten. "Spielberg en Polansky', die moeten puur filmtalent gehad hebben, die kunnen I niets anders". "Het medium film is nog zo I jong." Naar de toekomst toe valt er nog l meer jong talent te verwachten. 8 jaar gel- eden was het op de academie nog mondjes- l maat. Nu zie je een enorme verschuiving. Steeds meer kunstenaars grijpen naar de i film als expressiemiddel. Gelukkig maar, we moeten maar eens af van dat schilderen i dat duurt al eeuwen. Straks heeft iedereen een kunstcomputer in huis. Je eigen mu seum. Eindelijk van die drempelvrees af! jn daarbinnen speelt het zich af. Hij probeert ook de tijd te veranderen: nor- aal film je 24 Beelden per seconde, maar kunt ook 1 beeld per seconde filmen. Stel voor dat je in een auto zit en je schiet 1 jeeld per seconde bij een snelheid van 100 Bovendien zijn er in Zeeland geen insu<m per uur. Als je dat afdraait dan rijdt die ties die de vereiste apparatuur in bezit hfiuto 2400 km per uur. Vaak laat hij in 1 mi- ben, waar filmers in spe gebruik van zciuut zien wat hij in 24 minuten heeft opge- den kunnen maken. Die mogelijkhed^onien‘ zijn er wel in de Randstad, dus valt er Paul heeft tot nu toe 26 films gemaakt, elk Zeeland gewoon niets te leren op dit c/an 5 a 7 minuten. Ze draaien vrijwel ner- bied. Eventueel talent zal zeker naar eld$ens- Er.is domweg geen marktvoor.Wie. vertrekken. rit er nuWop te wachten. In 1983 zond de Paul de Nooyer, 44 jaar, heeft zijn talent «VPRO films van hem uit: Review, Transfor- leidelijk aan ontdekt en ontwikkeld. Op liation, Say Goodbye en Touring Holland academie voor Industriële Vormgeving t>y bycicle. Kort daarna kreeg hij opdracht Eindhoven volgde hij de richting prodipm een videoclip te maken. Zo heeft hij tontwerpen. 1 onderdeel daar was expe*'oor Golden Earing 2 clips gemaakt: men tele vormgeving. In dat vak had je ;News en Something heavys coming down, student grote vrijheid; waar je je voor inMaar de Nederlandse markt is klein wat resseerde werd gestimuleerd. Hij hiehe*- maken van een clip er niet eenvoudiger zich bezig met fotografie en ook zo nu PP maakt. Anders is dat in Amerika waar dan met film. Hij is blij dat het zo verlopftij met een clip, gemaakt voor een ont- is: "Op een foto/filmacademie staat techniek voorop, ze verzuipen in de tec niek terwijl het juist om de beelden gaat.' Had hij als kind ambities om iets met kun te gaan doen? Het moet geweest zijn tot ik in de 5e of 6e klas zat. We gingen o schoolreis naar Amsterdam en bezochte het Rijksmuseum. Ik ontdekte daar dat mensen bestonden van wie het een beroe was om te schilderen. Toen ik 14 was git ik in de grote vakantie werken en van b verdiende geld kocht ik tubes olieverf t geprepareerd canvas. Op de fiets trok erop uit en ging landschapjes rond Ein< hoven zitten schilderen. In die tijd kwam ook naar Zeeland en schilderde vanaf dijk Veere. Dat schilderij hangt nu bij et tante van me in Canada." Naast fotografie ging hij zich steeds mei toeleggen op film: Fotografie is bevrore tijd, als je iets met tijd wilt kom je in problemen, fotografie is een ding, bew gingloos. Film suggereert beweging, continiuteit, het zijn bewegende foto's. 1 mijn werk is film er langzaam ingeslope toen ik niet meer voldoende uit de voete kon met de fotografie." Hij filmt op ver chillende manieren. Soms wordt het stani punt van de camera niet veranderd. Ht beeldvlak blijft dan steeds hetzelfde n e e JONG FILMTALENT IN ZEELAND de Noöyer Antheunls5e4

Tijdschriftenbank Zeeland

Ietstelezen | 1988 | | pagina 10