I
'1
1
<1#
f1
DE UITDAGING VAN EEN EIGEN STIJL
3
4
4
IV
>1
jÉ?ft
1
S’T
r.
Sinds de vroegste tijden geven de mensen zich 'bloot' door hun kleding. Sommige
doen dat door zich te onderscheiden naar sociale rang, macht en rijkdom. Anderen late
juist hun afkeer van status blijken door zich alternatief, soms zelfs provocerend te kle<
en. Behalve dat kleding uiting kan geven aan de persoonlijkheid van de drager kan 2
ook een reflectie zijn van een tijdperk, een volksaard of een bepaalde beschaving. Mod
is niet slechts een vorm van zichzelf kunnen kleden, maar hangt ook nauw samen nu
maatschappelijke gebeurtenissen, met vormgevende ontwikkelingen binnen onze s
menleving. In deze context is mode tot een cultuur verworden.
In het algemeen wordt cultuur in Nederland hoog gewardeerd, waar mogelijk gestimi
leerd en van overheidswege gesubsidieerd. Als het om mode gaat valt er echter ee
leemte. Ik ken ambitieuze mensen met veel talent, heel veel talent. Ze proberen zich m
niet aflatende passie voor de ontwerpkunst een moeitevol plaatsje te veroveren in o
massale mode-produktie. Regelmatig worden inspirenende wedstrijden gehoudei
tracht men talent op te sporen en buigen jury's zich over de kwaliteiten van de nieun
komers. Meestal wordt de winnaar een verliezer. Weinigen hebben het geluk een ba?
als stylist te verwerven, laat staan door te dringen tot de kleine kring van vooraanstaanc
couturies. En zo gaat dat vaak met Nederlands talent. Als voorbeeld dient voor mij altij
weer de ras-pianist, die panellid wordt in een tv-programma om later op te klimmen to
"Wij zijn een natie van muizen", verklaarde zij
eens. "Wij kleden en gedragen ons zo terughou
dend. Waarom kunnen we onszelf niet zijn?
Als je een slanke hazewind bent, waarom zou je
dan proberen eruit te zien als een pekinees?"
Niemand beschuldigde vrouwe Edith er ooit van
zich verkeerd te kleden. Haar kledij benaderde
haar excentrieke levensstijl en uiterlijk. Ze
doste zich uit in lange brokaten en fluwelen ge
waden Ze droeg gecompliceerde tulband
achtige hoofdtooien en overdreven juwelen-
pracht. Zij was aantrekkelijk omdat ze zo duide
lijk zichzelf was. Eeen verleidelijke gedachte
die niet altijd zo eenvoudig door iedereen valt te
verwezenlijken. Voor de meesten onder ons is
een te sterke individualiteit een even boeiend
als angstwekkend speelgoed, vervolg blz 32
een bekend quizmaster. Afgeroomde zekerheden maken het leven en werken op dez
wijze weing spannend in Nederland... Zo ook in de mode.
Dat het anders kan bewijzen onze zuiderburei
Enkele jaren terug realiseerde de Belgische re
gering zich dat met het aanwezige talent ook ee:
stuk vernieuwde industrie op gang zou kome:
Jonge ontwerpers kregen met overheidssteun d
mogelijkheid zich waar te maken. Die hulp be
stond uit zakelijke begeleiding en financiële mk
delen. En zo werd
"Dit is Belgisch" geboren Een produkt dat -hoewel w
nog niet mondiaal bekend- al een aardig woordje
meespreekt binnen het westerse modegebeuren.
Mijn kritiek op de Hollandse kortzichtigheid is be
doeld om een verdere vervlakking op modegebied
tegen te gaan. Waar mogelijk moet worden voorko
men dat jong talent in zijn ontwikkeling wordt be
lemmerd. In dat opzicht moge Belgie onze over
heid en de Nederlandse textielbranche tot lichtend
voorbeeld dienen.
Waarom die uitdaging van een eigen stijl?
Edith Sitwell, een Engelse dichteres, hield er een
zeer uitgesproken mening op na, als het ging over
de manier waarop mensen zich kleden.
■W 1
IW