Mabélis
Lia Sorben
Wat is kunst?
1
5
design
\31“
Willy de Houck (was te zien bij Attitude)
ft
Jan Verschoore tweeluik 1988 (was te zien in galerij Bellemans)
De vraag "Wat is kunst?" is een vraag die al ont
zettend veel discussie heeft uitgelokt. Wat voor de
één kunst is, vindt de ander kitsch. Dat geeft al
meteen aan hoe persoonlijk het begrip in feite is.
We kunnen nu een heel langdradige verhande
ling gaan houden over algemene feiten, maar ik
wil me graag bepalen tot mijn persoonlijke me
ning over wat ik onder kunst versta en dan met
name binnen de balletwereld.
Om goed te kunnen dansen heb je een heleboel
trainingsuren nodig. Najaren van intensief trai
nen ontstaat er een zekere controle over je li
chaam. Deze beheersing zou je kunnen vergelij
ken met hetgeen een topsporter met z'n lichaam
doet. Dit is dus nog geen kunst, het bijzondere
van een danser boven een topsporter is dat de
danser ook heel z'n emotie en z'n best mogelijke
expressie moet kunnen geven. Bovendien moet
hij zich naar iedere willekeurige choreograaf kun
nen richten. Als de choreograaf (degene die de
dansen maakt) iets wil dat diep treurig is, moet
de danser dat op dat moment geven. Of het pu
bliek een dans boeiend vindt, is een samenspel
van choreograaf en danser. Als de choreograaf
een dans maakt, ziet hij in zijn hoofd precies fc,.
het eruit moet komen te zien. Wanneer een
ser dat echt niet begrijpt, zal de dans nooit wj
den wat de choreograaf ervan verwacht. Het k
echter ook andersom. De choreograaf maakt et.
flut dans, maar de danser legt er zoveel in dat L
publiek toch geboeid blijkt te kijken. Volgens m
is het samensmelten van wat de choreograaf
z'n hoofd heeft en wat de danser uiteinden
danst en de geboeidheid van het publiek het
sultaat, waarvan we kunnen aflezen of we
kunst te maken hebben of niet.
Een heel andere vorm van kunst kan zijn w;.:
neer de puurheid van ietsje zo treft datje allee
maar over kunst kan praten. Nu is het probleer.
natuurlijk dat de een ontzettend getroffen door
iets kan zijn waar de ander alleen z'n schouder
maar over op kan halen. En dan zijn we weer
rug bij het feit, dat de beoordeling of iets kunst
of niet, vreselijk persoonlijk is. Dus de laatste dit
cussie over dit onderwerp hebben we echt no;
niet gehad.
Ss si
9. 4332