DI
T
IS
KU
NS
T!I
rek'ame e„
n
RECTIFICATIE
OOSTHOEK’S
BRIEVEN
C1 F
w 4
Andreas Oosthoek
TL-
a*
Beste Albert Verburg,
Een hartelijke groet,
13"
A4
De redactie van letstelezen biedt zijn verontschuldigingen aan voor de vele fouten in het zet
werk van letstelezen nr.2. Slachtoffer van deze fouten was o.a. Ad Lateveer die zijn naam nief
vermeld zag bij zijn artikel over Brinkman's broer. Een ander slachtoffer was Andrea
Oosthoek die niet alleen zijn artikel vol schrijffouten zag verschijnen echter ook minus een
deel van de door hem geschreven tekst.
Nogmaals excuses!!
(vindt de redac
tie van
letstelezen)
'The World
turns round"
'87 A. Verburg
Wat is kunst? Je vraagt, maar zal ik antwoorden? Wat ik kunst acht, maakt -vrees ik voor de geleerden- df
finities overbodig en hun boeken dunner. Het moet alles maar in en door zichzelf bestaan, de tijd, die be
schouwer zonder pretenties, heeft de vrijheid van het laatste woord.
Het lijkt -vrees ik evenzeer- een wat al te rappe ontsnapping aan de neteligheid die je me hebt bereid. Warn
over die vraag naar het wezen van de kunst zijn en worden zeer dikke boeken volgeschreven, worden col
leges op zware siroop gegeven en kan er zowaar af en toe een congresje in een oude badplaats af. Daa
schittert het professoraat door aan-, de omvattende duiding door af-wezigheid.
Wat zou dat toch zijn, die eeuwige drang tot willen grijpen en begrijpen? Waar blijft, om met Picasso tf
spreken, de vorser naar kunst en werkelijkheid als het om -bijvoorbeeld- de zang van vogels gaat? Wordt
naar de betekenis van de bloem, het diepere wezen van de nacht getracht?
Het blijft worstelen. College I tot en met XVI dergenen die willen opgaan tot en in de kunstfilosofie hov
den zich ook in de nabije jaren bezig met definitie en grondbegrip en in de tussentijd maakt de kunst de f
losofieën overbodig.
Wat zegt de kunstenaar? Is hij de woelende zoeker waar hij in de beschouwingen voor door gaat? Je n
cherche pas, je trouve. Dat was, ail, opnieuw Picasso en Rodin heeft het ook over chercher als hij spreek
over kunst als over l'exercice de la penseè qui cherche a compendre le monde et a le faire compendre. Alles
bij elkaar dus. Moet men op dat vlak nog zoeken naar sluitende beweringen over muziek, dans of toneel
over schone letteren, schilderen, beeldhouwen, bouwen, vormgeving, fotografie, film, over de grens- er
randgebieden?
Want, gaat het niet uitsluitend over vorm aan het leven (Anouilh), de eeuwigdurende beweging
(Stanislavski), de bevestiging van het bestaan (Nietzsche), de voortdurende opstand van de mens tegen
zijn lot (Malraux)?
Zo zie je: vragen en hun tekens. Moet ik al iets formuleren dat de vragende vorm vermijdt, dan kom ik te
recht bij de kunst als BETERE KEUZE, de betere keuze op de momenten van ontstaan én beleven. Ik gee:
toe, daar kunnen jij en ik nog alle kanten mee uit en dat valt dan binnen de bedoelingen. We vergeten im
mers niet dat -naar het woord van Georges Braque- al dat echt belangrijk is in kunst voorbij de woorden
ligt.
Schone vertroosting voor iemand die iets met woorden heeft en ietstelezen laat.