Heldere maar bewolkte morgen, squadronleader Thomas voert acht gevechts
vliegtuigen naar de Nederlandse Eilanden en treffen daar volop schepensamen
getrokken rond Noord- en Zuid-Beveland, met het resultaat dat het squadron tot
een "realparty""' kan komen en de volgende claims vaststelt.
Een stoomschip - 1000 tons categorie, gezonken door bommen in 30 seconden
door Warrant OfficerLa Rocque en Flight Lieutenant Norsworthly, beiden
Canadezen (Gezien de tijd- en plaatsbepaling betreft deze melding het treffen van
de "Prins Hendrik").
Een baggermolen - categorie 1, gezonken door beschieting en bommen door Field
Officef' Schwartz en een sleepboot in vlammen gehuld - categorie II door het gehele
squadron (dit was de "En Avant XVÏÏI").
Na deze acties vliegt het squadron richting Veere, waar voor de sluizen een grote
concentratie van binnenvaartuigen wordt waargenomen. Door beschieting wor
den een zevental vaartuigen in verschillende categorieën uitgeschakeld.
Plet vluchtrapport eindigt met de veronderstelling dat de sluizen van Veere bij
eerdere acties zijn beschadigd en derhalve niet meer funktioneren, gezien het
grote aantal schepen voor de ingang van de sluizen. Het squadron keert zonder
verliezen op haar basis terug.
Dit bericht is in strijd met de vermelding in het Kriegstagebuch des
Marineoberkommanclos Nordsee (RM 33/605) en een Fernschreib- und
Funkspruchsammlung der Seekriegsleitung (RM 7/607).
In beide gevallen wordt vermeld dat waarschijnlijk één vijandelijk toestel is neer
geschoten en dat er eveneens één vaartuig van het Rheinflotlile is beschadigd en
dat er één militair is verwond.
Provinciale Stoombootdienst Zierikzee-Katseveer september 1943
Na de beschieting van het stoomschip "Zuiderzee" op donderdag 3 juni
(Hemelvaartsdag) waren door de directie van de Stoombootdienst verschillende
veiligheidsmaatregelen genomen
Op de eerste plaats waren op de schepen de zogenaamde schuilkegels geplaatst,
ronde stalen kogelvormige schuilplaatsen. Deze vormden een afdoende bescher
ming tegen een beschieting. De afmetingen waren echter van dien aard dat er
slechts drie, maximaal vier personen in konden plaatsnemen, bovendien waren er
veel te weinig geplaatst.
Op de tweede plaats werd per dienst de bemanning met één lid uitgebreid die als
vliegtuiguitkijk moest fungeren. Alle bemanningsleden, ongeacht hun rang of
functie deden bij toerbeurt dienst als uitkijk.
Door deze maatregel werd tevens een gedeelte van het personeel, van de
Stoombootdienst gevrijwaard van tewerkstelling in Duitsland.
Op de derde plaats werden de stalen schepen periodiek te Rotterdam geantimag-
netiseercl teneinde beveiligd te zijn tegen het gevaar van magnetische zeemijnen.
Vrijdag 3 september was het machinekamerpersoneel 's morgens om kwart voor
zes aan boord van de "Prins Hendrik" om de vuren op te stoken en het schip
vaarklaar te maken.
Op cfe normale tijd, half zeven, vertrok het schip uit Zierikzee.
Aan boord bevonden zich naast de bemanning 17 passagiers, onder wie een
tweetal Duitse militairen.
98