m Maar Plockhoy, oud, blind en berooid, ver dween niet geheel in de vergetelheid. Samen met zijn vrouw zwierf hij wat rond om dertien jaar later, in 1693, ogen schijnlijk uit het niets op te duiken in German- town, Pennsylvania. Deze Mennonitische gemeen schap zamelde geld in voor de Plockhoys. Twee buren bouwden een huisje voor hen en legden een klein tuintje aan "aan de rand van de stad" (de tegenwoordige Washington Lane in Philadelphia, in het stadsdeel Germantown). Naar Plockhoy is voor het laatst verwezen in het testament van John Kipshaven, die hem 20 shilling naliet. Het echtpaar bracht hun laatste levensdagen in alle rust door. Misschien onderhielden ze hun buren wel met fantastische, alweer ver geten verhalen, tot Plockhoy ergens tussen 1695 en 1700 stierf. Plockhoy viel postuum enige eer te beurt. De Amerikaanse historicus Samuel Pennypacker, ontdekte Plockhoy's geschriften in 1899. En de Nederlandse socia listische historicus H.P.G. Quack schreef heel enthousiast over hem in 1911. De socialist John Downie riep hem in de dertiger jaren uit tot de vader van het socia lisme, terwijl de Franse historicus Jean Eguy een uitvoerig verslag over hem schreef in het hoopvolle jaar 1968. Maar het is vooral het werk geweest van enkele Mennonitische historici, zoals Leiand Harder en Irvin Horst, om de herin nering aan hem levend te houden. In zijn artikel van 1949 schreef Horst: "Hoewel Plockhoys plannen faalden en in sommige opzichten utopisch waren, moet hij desondanks worden beschouwd als een van de boodschappers van de religieuze vrijheid die door moderne naties geaccepteerd en gekoesterd wordt." Maar wanneer men vraagt waarom er nog steeds zo weinig over Plockhoy bekend is ondanks de bijdragen die hij heeft geleverd, kan de studiezaal mede werker van het gemeentearchief Schouwen-Duiveland in Zierikzee, L. Flikweert, slechts zijn schouders ophalen. Dat hebben de meeste mensen sinds de 17de eeuw gedaan wanneer zijn naam ter sprake kwam. Plockhoy is nog steeds niet meer dan een voetnoot in de meeste geschiedenis boeken. Het is alsof er in de geschiedenis geen plaats is voor mensen als hij, die alles opofferen voor "een kleine gemeenschap" gebaseerd op oude idealen. Vreemd genoeg is dat nou net wat hem maakt tot een man die zijn tijd ver voor uit was. Dit artikel werd uit het Engels vertaald door Irene M.A. Dieleman-Sikken. ONE-IN CHRIST TO -THE-GLORY- OF-GÜD-XND-IN-HONOR- OF PIETER:CORNEL1S:PLOCKHOY:OF:Z1ERIKZEE A-PIONEER-OF-CHRISTL. iUZATION-IN-AMERICA gig F0UNDER-0F-TtE-.0UTCH-C0I.0NY-AT A.TJ,/ SWAANENDAELDELAWARE - U S A THE -NETHERLANDS - SOCIETY - OF - PHILADELPHIA REARS-THIS-MEMORIAL A. HI SEPTBER-1913 In 1913 werd deze plaquette aangebrach t in het stadh u is van Zierikzee ter herinnering aan Plockhoy. Het was een initiatief van The Netherlands Society of Philadelphia. De plaquette bevond zich aanvankelijk in de noordelijke muur van de trouwzaal. Thans in het portaal rechts van de trouwzaal. Foto Leen Koper ABIPP. (Collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, Zierikzee). 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2000 | | pagina 37