Het Heerenhof te Ooslerland, 1745. Gravure door Hendrik Spilman naar een tekening van CornHs Pronk. Collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland. Zierikzee. van zo'n 50 vierkante meter, die later de salon werd genoemd en voorzien was van een fraai plafond. Het belangrijkste doel was om het buiten meer wooncom fort te geven. Ook de directe omgeving kreeg een ander aanzien. Nadat de verbouw gereed was gekomen, verbleef ze het grootste deel van het jaar in Oosterland. Susanna Maria liet een deel van haar meubilair en andere kostbaarheden overbrengen naar het buiten, dat twaalf vertrekken telde waarin gewoond en gewerkt werd. Ook schafte ze nieuw meubilair aan, waaronder twaalf stoelen uit Engeland. In de grote kamer hingen maar liefst 37 portretten van de voorouders van Susanna Maria en hun aanverwanten. Daarvan waren er zesentwintig afkomstig van de familie Verheije en elf van de familie Lonque Omdat het ging om de overgrootouders van moederszijde en de grootouders van vaderszijde van Susanna Maria ligt het vermoeden voor de hand dat de portretten in het huis te Zierikzee afbeeldingen waren van onder meer de ouders en groot ouders van Susanna Maria. In 1745 vervaardigde de tekenaar Cornelis Pronk (1691-1759) vijf tekeningen van Ooster- en Sirjansland, die haar tweehonderd gulden kosten. Daarbij was ook een tekening van het Heerenhof. Ze vond het, zo vertrouwde ze neef Van Citters toe, eigenlijk maar geit vermorsen. Pronk maakte tekeningen voor de Amsterdamse uitgever Tirion en nam de gelegenheid te baat er enkele extra te maken voor Susanna Maria. Haar vrees dat deze teke ningen niet zouden worden afgedrukt, werd niet bewaarheid. Met vijf gravures - Hendrik Spilman graveerde de tekeningen van Pronk - waren Ooster- en Sirjansland ruim vertegenwoordigd in het Zeeuwse deel van Het Verheerlykt Nederland of Kabinet van Hedendaagsche Gezigten, dat in 1754 zou verschijnen. 48

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2000 | | pagina 50