Pfockhog 's uitgangspunten waren zijn ntorefe kompas, compassie voor cfe armen en het uitroeien van de "grote ongelijkheid en wanorde onder de mensheid". Dit zou ver anderen door de creatie van een gemeenschep van gelijken, een koninkrijk God's op aarde, bedoeld om de onrechtvaardige kloof tussen rijk en arm op te heffen. Noem het de christelijke vorm van communisme gebaseerd op het voorbeeld van Jezus, liefdadige rcalpolitiek, proto-communisme of sociaal democratie. Plockhog deed inte ressante pogingen om utilitaire economie te combineren met sociale denkbeelden, zoals we die vandaag de dag vinden in onze welvaartsstaat. Wees concurrerend, maar niet hebzuchtig; wees vol compassie, niet meedogenloos. Hij hoopte dat het economische succes van zijn onderneming de beste reclame voor zijn gemeenschap zou worden. Plockhog geloofde dat echte vrede zou worden bereikt door het mijden van materiële zaken, door eenvoudig te leven, zoals de Mennonieten, de Amish, de Qitakers en de Shakers. Zijn ideeën over een "republiek van liefde en gelijkheid" kan ook worden teruggevonden in het Engelse utopische werk van Joint Bellers, die het werk van Karl Marx heeft beïnvloed. Plockhog heeft wellicht ook de weg bereid voor experimentele gemeenschappen als de Oneida gemeenschap, Richard Otvcns Rochdale Gemeenschap! van rechtvaardige Pioniers, de hippie communes en de kibboetsen in Israël. Literatuurlijst, een selectie van boeken en artikelen over Plockhoy Arthur Eugene Bestor, Jr., Backwoods Utopias, University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 1950, pp. 26-27. J.C. Davis, Utopia and the Ideal Society: A study of English Utopian Writing: 1516-1700, Cambridge University Press, Cambridge, 1981, pp. 330-351. John Downie, Peter Cornelius Plockhoy: Pioneer of the first Co-operative Commonwealth, 1659, Cooperative Union, Ltd., 1931, complete boekje. Leland Harder, "Pioneer of Christian Civilization in America", Mennonite Times, Jan. 1949, pp.4l-48. Leland Harder, Plockhoy from Zunk-Zee: Ihe study of a Dutch reformer in Puritan England and Colonial America, Newton, Kansas Board of Education and Publication, Mennonite Church, 1952. L. and M. Harder, "Pieler Corneliszoon Plockhoy, een groot burger van Zierikzee", Zierikzeesche Nieuwsbode, September 13, 1962. Irvin B. Horst, "Pieter Cornelisz Plockhoy: An apostle of the Collegiants", Mennonite Quarterly Review, vol. XXIII, No. 3, July 23, 1949, Goshen, IN, p. 161-185. C.B. Hylkema, "De Laatste Profeet onder den Doopsgezinden, Dr. Abraham Galenus de Haan". Geschriftjes ten Behoeve van de Doopsgezinden in de Verstrooiing, no. 54, Utrecht, niet gedateerd. Adrian Leiby, The Early Dutch Swedish Settlers of New Jersey. D. van Nostrand Company, Princeton, 1964. Edmund Burke O'Callaghan, "Description of New Netherland", The Documentary History of th e Slate of NY vol. 4, Weed, Parsons Co, pp. 22-25, 78-84. Ronnie Po-Chia Hsia Henk van Nierop, eds., Religious Toleration Calvinist Hegemony in the Dutch Golden Age, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2000. H.P.G. Quack, De Socialisten: Personen en Stelsels, vol. 1 of Het Socialisme voor de ISfi eeuw, Amsterdam, 1911, pp. 155-159. Jean Seguy, Utopie Cooperative et Oecumenisme, "Pieter Corneliusz. Plockhoy van Zierikzee 1620- 1700", Mouton, Paris, La Haye, 1968, pp. 75-81. Jacob Steendam, "Prickaelvaersen" of "Spurring Verses" een gedicht over Plockhoy in The Anthology of New Netherlands, Henry N. Israel eel., Amsterdam, 1966. Christopher Ward, 7he Dutch the Swedes on the Delaware, 1609-64, University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 1930, pp. 322-333. Jan Zoet, D'Uitsteekenste Digt-kunstigewerken, Jan Klaasz. Ten Hoorn, 1675. 36

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2000 | | pagina 38