ƒ2,- Cortrijk Meenen Doornik Rijssel, zonder dat de handelswaar in met 2 peerden met 1 peerd met 2 peerden met 1 peerd met 2 peerden ƒ10.- ƒ6,- ƒ12,- ƒ8,- ƒ15,- 0 0 0 0 0 Op 5 januari 1738 wordt dit reglement gewijzigd: met 2 peerden 2 personen ƒ2,- met 1 peerd 1 a 2 pers. 2 i alsmede de oncosten onderweegh vallende, dog wanneer sij de passagiers de selve dag wederom moeten brengen sullen de passagiers gehouden wesen de voerman Schepenen voornoemd ten alle tijde dit reglement te Onder welke gestipuleerde vragtlonen begrepen sij het voeder van de peerden en de fooij van den voerman - ende peerden te refroyeren.5 Reserverende sij Burgemeester en amplieren, vermeerdere en corrigere soo als nodig bevonde sal werden. Aldus gearresteert in Schepencamer deses 29 October 1734". 10 0 stuivers 5 De paarden wisselen. waghten ende hun alsdan van sender ijets meerder daer voor x gebeurde dat den voerman op die plaatse 3 a 4 uren op die plaatse moeste waghten, sullen de passagiers hun voerman met sijn peerden moeten diffroijeren, waarmede de passagiers sullen mogen volstaan. Ook de hier aangevoerde verse vis wordt met karren of wagens naar voor dk tijd ver afgelegen steden vervoerd, zoals Doornik, Yperen en T" J Gent of andere steden overgeladen wordt. Tientallen jaren gaan voorbij. Er zijn geen problemen met de rijtuighouders. Tot er in 1773 een klacht wordt neergelegd bij de Hoog Mogende Heren Staten Generaal der Verenigde Nederlanden. De rijtuighouders Johannes Jurriaen Heijgelaer, Jacobus de Dieu en Elias Heygelaar schrijven, dat zij al jaren hun brood hebben verdiend door met hun paarden en rijtuigen passagiers te vervoeren. Niet alleen inwoners van Sas van Gent worden door hen bediend, ook reizigers en kooplieden, die hier per beurtschipper arriveren, worden per rijtuig naar elders vervoerd. Om hun beroep naar behoren te kunnen uitoefenen, hebben zij een aanzienlijke som geld in rijtuigen en paarden moeten investeren. Bij het uitoefenen van hun beroep hebben zij steeds de grootst mogelijke beleefdheid in acht genomen. Zij zijn zich er niet van bewust iemand opzettelijk te hebben beledigd. Ook hun tarieven zijn niet aan de hoge kant. Zij kunnen dan ook niet begrijpen, dat het aan vreemde voerlui van 'Oostenrijkschen Bodem" toegestaan wordt hun beroep in Sas van Gent uit te oefenen. Deze gang van zaken zal leiden tot de totale ondergang van bovengenoemde rijtuighou ders. Als er geen maatregelen genomen worden, zullen zij genoodzaakt zijn hun paarden en rijtuigen te verkopen. dat als de passagiers sullen gebragt wesen op de plaatsen, waar naar toe sij afgehuijrt worden, sij voerlieden sullen gehouden wesen aldaar 1 a 2 uren naar de passagiers te daar wederom te moeten brengen voor het selve geldt, van de passagiers te mogen afvorderen. Dogh soo het op die plaatse 3 a 4 3455 V 55 II II If II It

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1999 | | pagina 33