deze bepaling niet altijd de hand gehouden wordt, Gent en Neuzen v.v. wordt als 2 3 personelen of reëelen borgtogt te 4 Bovendien is het verboden op het kanaal te zeilen of te stomen. Alle vaartuigen moeten worden gejaagd of getrokken. Dat aan deze bepaling niet altijd de hand gehouden wordt, getuigen de vele processen verbaal. Het Reglement op het beurtveer tussen de steden Sas van volgt vastgesteld: 1 De beurtschippers zal gehouden zijn eenen Het veer tusschen de steden Sas van Gent en Neuzen zal door eene schipper worden waargenomen, welke beurtelings door de respectieve Stedelijke Besturen zal worden aangesteld met dien verstande dat de eerste benoeming zal geschieden door het Stedelijk Bestuur van Sas van Gent. Niemand zal tot beurtschipper worden toegelaten dan zoodanige persoon, die ter goeder naam en faam als kundige schippers of stuurlieden bekend staan. Het publiek vertrouwen verdienende en de ouderdom van 25 jaren bereikt hebben. De schippers zullen gehouden zijn het veer zelf en in persoon te bedienen en zullen nog bij ziekte nog om eenige andere reden hunne vaartuigen door een ander laten bevaren dan met medeweten en onder goedkeuring van den Heer Burgemeester. Wijders zullen zij ten allen tijde moeten voorzien zijn van eenen bekwamen knecht niet jonger dan 20 jaren. rr van Holle wonend te Sas van Gent toestemming tot het aanleggen van en verzamelen in putten van "beer of zoogenaamden menschenmest Deze mest mag geleverd worden aan landbouwers tot bemesting van hun landerijen in Noord- Nederland. De putten worden aangelegd buiten Sas van Gent. Het vervoer geschiedt in gesloten vaar- of voertuigen, die zich rechtstreeks zonder oponthoud naar hun losplaats dienen te begeven. Deze losplaats bevindt zich in de omgeving van de Stuiver voorbij de herberg de Prins De verzamelputten dienen behoorlijk omheind te zijn door middel van houten palen. Ze moeten ook afgedekt zijn met riet of stro. Aan- of afvoer van mest mag slechts plaats hebben na zonsondergang. Zelfs in het Statistisch Rapport over 1846 wordt nog meegedeeld, dat er geen veren zijn, die personen en goederen vervoeren. In 1847 komt daar echter verandering in. In de raadsvergadering van 13 april 1847 deelt de Voorzitter de Raad mee, dat er een schrijven binnen gekomen is van Johannes Wauters, schipper op de barge De Snelheid Hij vraagt toestemming aan het Gemeentebestuur met deze barge op vastgestelde dagen en uren een dienst te mogen onderhouden tussen Sas van Gent en Neusen enerzijds en tussen Sas van Gent en Gent anderzijds. De reis naar Neuzen en terug zal geschieden op dinsdag. De reis naar Gent zal 2 dagen in beslag nemen. De heenreis zal plaats hebben op donder dag, terwijl men op vrijdag weer naar Sas van Gent kan terugkeren. De Raad staat unaniem achter het verzoek van Wauters. Aangezien de schipper met personen en goederen de grens moet passeren en op diverse plaatsen zal moeten aanleggen, wordt hem aangeraden zich met een verzoekschrift te wenden tot Z.M. Koning Willem II. Ook de stad Neuzen gaat accoord met de aanstelling van Johannes Wauters tot bargeschip- per tussen beide steden. Ook dit hoort bij het vervoer. Op 14 juli 1843 krijgt schipper Charles landbouwers tot bemesting van hun landerijen in 3463 V 63

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1999 | | pagina 37