wagen naar Axel en Hulst gebracht. De jenever daarentegen is voor de Sassenaars.
17 juni
26 juni
2 juli
9 juli
23 juli
30 juli
16 aug.
27 aug.
olie en vlas
ruw vlas
diverse goederen
ballast
olie en vlas
ballast
lijnkoeken en olie
kruiken beenzwart, vruchten en
diverse goederen
17 juli
24 juli
7 aug.
19 aug
aan de voorschriften hield,
hetkanaal stoomt het schip verder zonder voorzien te zijn
De verpakking dient duidelijk gemerkt te zijn met het woord "buskruid" geschreven in
Het schip vervoerde op de reis van
Londen naar Gent
indigo en rijst
stukgoederen
idem
tarwe, rijst en
ongesponnen katoen
stukgoederen
idem
idem
indigo en rijst
Gent naar Londen
19 juni
27 juni
3 juli
11 juli
Burgemeester Danckaerts antwoort op 4 september 1847.
De naam van het vaartuig is Robert Rankin.
De gezagvoerder is G. C. Smith.
Het vaartuig is inderdaad voorzien van een schroef van Archimedes en vaart van Londen
op Gent.
Gevaarlijke stoffen.
Met gevaarlijke stoffen wordt in die tijd voornamelijk buskruit bedoeld. Het vervoer
hiervan is aan strenge regels gebonden. In het Staatsblad van 15-01-1815 worden de
voorschriften, waaraan verpakking, vervoer enz moeten voldoen bekend gemaakt.
Buskruit mag slechts vervoerd worden in een "dicht gekuipt en gesloten tonnetje".
Op het kanaal wordt gebruik gemaakt van een gematigde stoomkracht voor zover hij zich
aan het toezicht van waterstaatsambtenaren kan onttrekken. Op vrijdag 27 augustus heeft
de kapitein een boete van 25,- opgelopen omdat hij zich niet
Op het Belgisch gedeelte van 1.
van trekpaarden.
In 1847 wordt het kanaal van Gent naar Terneuzen reeds bevaren door stoomschepen.
Op 27 augustus ontvangt het gemeentebestuur een brief van de Districts Commissaris te
Hulst. Zijne Excellentie de Staatsraad Gouverneur van Zeeland wenst inlichtingen over het
volgende: Hij heeft namelijk vernomen, dat het kanaal van onze stad naar Gent sedert
enige tijd bevaren wordt door eenen van een schroef van Archimedes voorziene boot."
Deze boot onderhoudt een lijndienst tussen Engeland en Gent. "Welks vaartuig op het
Nederlandsch gedeelte des kanaals weliswaar wordt gejaagd, maar tevens door eene
gematigde aanwending van de stoomkracht zijne beweging zoude bevorderen. Terwijl het
die op het Belgisch gedeelte van het kanaal door het middel uitsluitend schijnt te verkrij
gen." Een en ander is echter bij tractaat van 19 april 1839 verboden.
"In het zekere willende onderrigt zijn, wat hiervan is en bepaaldelijk of werkelijk genoemd
vaartuig op het Nederlandsch gedeelte van voormeld kanaal gedeeltelijk door stoomkracht
wordt bewogen of zulks bestendig bij zijne op- en afvaart plaats heeft en welke de namen
zijn zoo van den stoomboot als van den gezagvoerder, zoo verzoek ik Ued. Achtb.
hiernaar onverwijld onderzoek te doen en miij daarvan ten spoedigste den uitsslag te
melden. w.g. de fung. Distr. Commissaris Pierssens te Hulst.
3465 V 65