wagen naar Axel en Hulst gebracht. De jenever daarentegen is voor de Sassenaars. 17 juni 26 juni 2 juli 9 juli 23 juli 30 juli 16 aug. 27 aug. olie en vlas ruw vlas diverse goederen ballast olie en vlas ballast lijnkoeken en olie kruiken beenzwart, vruchten en diverse goederen 17 juli 24 juli 7 aug. 19 aug aan de voorschriften hield, hetkanaal stoomt het schip verder zonder voorzien te zijn De verpakking dient duidelijk gemerkt te zijn met het woord "buskruid" geschreven in Het schip vervoerde op de reis van Londen naar Gent indigo en rijst stukgoederen idem tarwe, rijst en ongesponnen katoen stukgoederen idem idem indigo en rijst Gent naar Londen 19 juni 27 juni 3 juli 11 juli Burgemeester Danckaerts antwoort op 4 september 1847. De naam van het vaartuig is Robert Rankin. De gezagvoerder is G. C. Smith. Het vaartuig is inderdaad voorzien van een schroef van Archimedes en vaart van Londen op Gent. Gevaarlijke stoffen. Met gevaarlijke stoffen wordt in die tijd voornamelijk buskruit bedoeld. Het vervoer hiervan is aan strenge regels gebonden. In het Staatsblad van 15-01-1815 worden de voorschriften, waaraan verpakking, vervoer enz moeten voldoen bekend gemaakt. Buskruit mag slechts vervoerd worden in een "dicht gekuipt en gesloten tonnetje". Op het kanaal wordt gebruik gemaakt van een gematigde stoomkracht voor zover hij zich aan het toezicht van waterstaatsambtenaren kan onttrekken. Op vrijdag 27 augustus heeft de kapitein een boete van 25,- opgelopen omdat hij zich niet Op het Belgisch gedeelte van 1. van trekpaarden. In 1847 wordt het kanaal van Gent naar Terneuzen reeds bevaren door stoomschepen. Op 27 augustus ontvangt het gemeentebestuur een brief van de Districts Commissaris te Hulst. Zijne Excellentie de Staatsraad Gouverneur van Zeeland wenst inlichtingen over het volgende: Hij heeft namelijk vernomen, dat het kanaal van onze stad naar Gent sedert enige tijd bevaren wordt door eenen van een schroef van Archimedes voorziene boot." Deze boot onderhoudt een lijndienst tussen Engeland en Gent. "Welks vaartuig op het Nederlandsch gedeelte des kanaals weliswaar wordt gejaagd, maar tevens door eene gematigde aanwending van de stoomkracht zijne beweging zoude bevorderen. Terwijl het die op het Belgisch gedeelte van het kanaal door het middel uitsluitend schijnt te verkrij gen." Een en ander is echter bij tractaat van 19 april 1839 verboden. "In het zekere willende onderrigt zijn, wat hiervan is en bepaaldelijk of werkelijk genoemd vaartuig op het Nederlandsch gedeelte van voormeld kanaal gedeeltelijk door stoomkracht wordt bewogen of zulks bestendig bij zijne op- en afvaart plaats heeft en welke de namen zijn zoo van den stoomboot als van den gezagvoerder, zoo verzoek ik Ued. Achtb. hiernaar onverwijld onderzoek te doen en miij daarvan ten spoedigste den uitsslag te melden. w.g. de fung. Distr. Commissaris Pierssens te Hulst. 3465 V 65

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1999 | | pagina 38