Een dagje wilgen knotten
het eigenlijk best wel stoer.
De klas krijgt uitleg over het probleem
met de Amerikaanse vogelkers en hoe
we dat hier gaan aanpakken. Een van
dé hulpmiddelen om de soort te herken
nen is de karakteristieke geur. De kin
deren komen met allerlei verschillende
associaties variërend van koekjes tot
kattenpis.
Nadat de groep in kleinere groepjes is
verdeeld gaan ze vol enthousiasme aan
de slag. In het begin worden systeem-
matig alle kersen verwijderd, groot en
klein. Na enige tijd ontstaat er echter
een voorkeur voor het afzetten van de
wat grotere struiken, de kleinere wor
den meer en meer overgeslagen. Al bij
al vlot het werk gestaag en klinkt er
een steeds luidere roep om de grootste
Amerikaanse vogelkersen te mogen
zagen. Speciaal voor dit karwei hebben
we ook enkele grotere beugelzagen en
touw bij. Met een klein beetje uitleg en
hulp zijn de kinderen in staat om toch al
behoorlijke bomen te zagen. Het is mooi
om te zien dat ze zich vol overgave in
het werk storten. En dan.... is de groot
ste boom aan de beurt.
Om beurten zagen de kinderen twee aan twee, de
stam is dik en het hout is hard. De boom staat pre
cies recht en wat ingeklemd tegen enkele andere
bomen, de boom valt daarom niet uit zichzelf en zal
omgetrokken moeten worden. De boom heeft geen
zijtakken, er zijn geen ladders en het touw moet vol
doende hoog worden bevestigd. De kinderen moeten
hier een oplossing voor bedenken en die komt er ook.
Staand op de schouders van een begeleider bevestigd
een dappere leerling het touw zo hoog mogelijk in de
boom. Als het touw goed vast zit begint een lange rij
oranje helmpjes uit volle kracht te trekken. Onder luid
geroep beweegt de boom enigszins en komt er wat
gekraak uit de stam. Dit motiveert ze tot nog harder
trekken maar de boom geeft zich niet zomaar gewon
nen. Voorzichtig wordt er door een leerling en bege
leider nog een stukje gezaagd. Onder groot gejuich
lukt het de klas nu wel om de boom om te trekken.
De juf had al een aantal keren gezegd dat het tijd was
en ze moesten nu toch echt terug naar school. Na het
inleveren van het gereedschap was er nog een verras
sing van de Gemeente Veere, voor alle aanwezigen
een lekkere bolus. Dat ging er na al dat harde werken
er wel in.
Aandoenlijk was het dat leerlingen uit zichzelf ons
een handje gaven en bedankten voor de leuke dag.
Na een afsluitend dankwoordje van ons fietste de klas
weer richting school. Langzaam keerde de stilte in het
bos terug.
De Boom In 2-2009
Door Naomi van den Bosch, leerling van De Vliedberg, Goes
De dag begon met nog een paar lessen tot aan de grote pauze. We gingen met een paar auto's naar
's Gravenpolder. De mensen die reden dat waren mevrouw Bun, meneer van Casand en mevrouw
Groenendijk, zij is nu jammer genoeg vertrokken. Toen we op de plaats aankwamen, waren er twee
mannen met oranje pakken aan. Toen we aangekleed waren gingen we naar de plek waar het allemaal
moest gebeuren. Nadat we uitleg hadden gehad over het gereedschap mochten we eindelijk begin
nen. We werden ingedeeld in groepen, de meisjes aan de ene kant en de jongens aan de andere kant.
Er gebeurde van alles, niet alleen bij de meisjes, maar ook bij de jongens. Bij de jongens gebeurde er
onder andere dat Bryan een dikke tak af wou knippen en er toen een harde ruk aan gaf. De tak kwam
vervolgens op het hoofd van Wesley terecht. Gelukkig viel de schade op zijn hoofd wel mee. De rest
van de dag hebben we ons goed vermaakt. Het was zeker een geslaagde dag.