I
m
met het laten afvloeien van het water van dit deel van het eiland
worden aangevangen. In vergelijking met de dichting der dijk-
gaten een eenvoudig werk. In den dijk van het Kanaal door
Walcheren wordt tusschen Middelburg en Veere een gat gebaggerd
en door bij eb de sluizen van dit kanaal te Veere en Vlissingen
te openen, laat men het water van het eiland afvloeien, zonder
dat zelfs behoeft te worden gepompt. Half December is het
westelijk deel van het eiland droog behoudens enkele gedeelten,
welke ten gevolge van het dichtslibben van slooten en water
gangen niet zoo gemakkelijk kunnen spuien.
Thans blijft alleen nog het gat bij Rammekens en daarmee
2000 ha overstroomd gebied over.
Op i December wordt een poging tot sluiting van het laatste
gat ondernomen. Aanvankelijk schijnt dit te gelukken. Maar nu
is het water den mensch te sterk. Het baant zich een weg onder
den grooten betonnen caisson, welke als sluitmiddel was gebruikt,
ën na eenige dagen is het duidelijk, dat de poging is mislukt.
In den loop van Januari 1946 zal echter opnieuw slag worden
geleverd en mogelijk zal ditmaal de mensch als overwinnaar
uit den strijd komen. Tot zoolang zullen de reeds zwaar be
proefde dorpen Ritthem en Oost-Souburg nog door den water
wolf worden geteisterd.
Wat is de groote moeilijkheid bij het sluiten der dijkbreuken?
Het antwoord is: de zeer sterke stroom, die bij eiken vloed naar
binnen en bij elke eb weer naar buiten vloeit. En deze stroom
slijpt den bodem in de gaten steeds dieper uit en vormt land
inwaarts groote, op rivieren gelijkende geulen. Het eerste werk
dat nu bij de dichting van een dijkbreuk moet geschieden is dus,
den bodem van het gat tegen uitschuring te beschermen. En deze
bescherming gebeurt door toepassing van een oude, in de Hol-
landsche waterbouwkunde beproefde methode, namelijk door
middel van zinkstukken. Een zinkstuk is een op speciale wijze
van rijshout vervaardigde matras van bijvoorbeeld 25 m lengte
en 25 m breedte. Deze matras drijft en wordt boven de plaats ge
sleept, die men beschermen wil. Daarna wordt zij met zooveel
steenen (z.g. zinksteen, onregelmatige brokken natuursteen,
wegend 10 a 50 kg per stuk) belast tot zij zinkt. Ligt het zink
stuk eenmaal op den bodem, dan worden er nog meer steenen
op geworpen, z.g. stortsteen, om er voor te zorgen, dat het stuk
niet door den stroom wordt weggesleurd.
Nadat de bodem van het gat behoorlijk is beschermd, wordt
een aanvang gemaakt met het vernauwen van het gat. Vanéén
zijde of van weerskanten wordt de nieuwe dijk uitgebouwd. Dit
uitbouwen geschiedt in beginsel door een boven hoogwater rei-
kenjden kleinen dijk van klei vooruit te brengen en dien aan de
landzijde zoo spoedig mogelijk steun te geven door een groot
zandlichaam. Het aanbrengen van dit zandlichaam gebeurt in
het algemeen door middel van een zandzuiger, die een mengsel
13 De groote Engelsche
Phoenix-caissonwaarmede
óp- 1 December werd ge
poogd de blokkeering van
het gat bij Rammekens tot
stand te brengenDeze en
vele andere gebruikte cais
sons en pontons zijn af
komstig van de kunstmatige
Mulberry-haven, welke de
geallieerden bij hun landing
in Normandi'è
8 Krachtige ekstroom door hei sluitgat
van den Nolledijk vóór de eerste sluiting
(Foto Carel Blazer)
10 De Nolledijk wederom doorgebroken
Een felle stroom schiet door de nieuwe
opening. Foto Menning, Vlissingen)
1 Door middel van explosief worden de
schepen voor de blokkeering van hei sluit
gat bij Veere tnt zinken gebracht.
(Foto John Merk
14 De vloedstroom trekt door
het sluitgat Rammekens
(Foto John Merk)
11 De pontonwaarmede de doorge
broken Nolledijk wederom werd geblok
keerd, wordt met exphsiestof tot zinken
gebracht (Foto Henning, Vlissingen)
1S De Phoenix-caisson ter blokkeering van kei
sluitgat Rammekens is geplaatstDe ebstroomdringt
langs 'en onder door den caisson. Foto Jóhn Merk
20 De nieuwe dijk te West-
kafette werd door storm aange
tast, doek kon worden behouden.
19 De dijk te Weslkapelle in op
bouw na de sluitingOp den voor
grond een Bngelscke bulldozer