nieuws
GALERIE 66 IN OOSTBURG
BEGINT MET AANTREKKELIJK
PROGRAMMA
nieuws
LOVEND RAPPORT OVER
NIEUWE MUZIEK: EEN STEUN
IN-DE-RUG OF EEN TIJDBOM?
advertentie
Stichting Nieuwe Muziek Zeeland heeft ten
doel de ontwikkelingen in de hedendaagse
muziek (en kunsten in het algemeen) te
bevorderen.
De stichting wil aan scheppende en uitvoeren
de kunstenaars een podium bieden.
Uitdrukkelijk doel van de stichting is verder het
organiseren van een jaarlijks Festival Nieuwe
Muziek te Middelburg.
Nieuwe Muziek voert het management van het
Xenakis ensemble.
Een ensemble samengesteld uit musici die zich
gespecialiseerd hebben in de muziek van
vandaag.
Nieuwe Muziek nodigt uitvoerende musici,
componisten en beeldende kunstenaars uit tot
het maken van concert-programma's.
Concerten, multi-media programma's,
performance, tapes en audio-visuele projecten
die zich in eerste instantie richten op een
toekomst, hebben de voorkeur voor uitvoering.
Nieuwe Muziek organiseert evenementen in
Middelburg (Centrum Nieuwe Muziek, Klove
niersdoelen), Vlissingen (Vestzaktheater),
Hulst ('t Houtenkwartier).
Nieuwe Muziek onderhoudt contacten en
wisselt programma's uit met o.a. De IJsbreker
en Gaudeamus (Amsterdam) en het Apollohuis
(Eindhoven).
Met een bijdrage van minimaal 15 gulden per
persoon kan men donateur worden van Nieuwe
Muziek. U bent dan verzekerd van gratis
toezending van een maandelijks NM informa
tiebulletin. Ook hebt u recht op korting bij een
groot aantal van de NM evenementen.
Het gironummer van Nieuwe Muziek is
56 00 435.
Het buro van Nieuwe Muziek is gevestigd in het
Centrum Nieuwe Muziek, Kloveniersdoelen,
Achter de Houttuinen 30, Postbus 15, 4330 AA
Middelburg. Telefoon (01180) 23650.
Willy de Houck voor zijn galerie
Afgaand op het tentoonstellingsprogramma is de
nieuwe Zeeuwsvlaamse galerie 66 in Oostburg een
aanwinst. Vrijdag 8 november opende Willy de
Houck zijn galerie aan de Oudestad 66 met een
tentoonstelling van de Vlissinger Bob Pingen die de
indrukken van een reis in Afrika in schilderwerk had
gevat. Retour d'Afrique was de titel.
Willy de Houck wil hedendaagse actuele kunst
brengen, want dat gebeurt in Zeeuws-Vlaanderen
niet. De galeries en tentoonstellingsruimten die er
zijn, worden aangewend voor de meer traditionele
richtingen in de beeldende kunst. Er is een stichting
opgericht en die heeft een subsidie-aanvraag
ingediend bij de provincie. De oprichters van de
stichting hebben niet dezelfde opvattingen over
beeldende kunst en dat zal in de tentoonstellingen
tot uiting komen.
Zowel het 'nieuwe schilderen' als bijvoorbeeld het
hunebed-project van Ko de Jonge komen aan bod. In
december is erfotografietezien van Henk Baartman.
Het programma voor de maanden daarna omvat
onder meer een expositie van mail art in samenwer
king met het National Endowment for the Arts in
Berkley, USA; nieuwe schilderwerk van Annemiede
Smet, die in 1984 als de beste van de Rotterdamse
kunstacademie afscheid nam en een expositie van
het door Joost Cords gemaakte décor voor Blut am
Hals der Katze, een theaterstuk van Rainer Werner
Fassbinder.
Dankzij zijn Belgische contacten kan Willy de Houck
ook uitwisselingstentoonstellingen laten zien. Be
halve tentoonstellingen is het ook de bedoeling
concerten nieuwe muziek, experimentele films en
videoproducties te brengen.
«TOS
28 ffffldecember
Op verzoek van gedeputeerde staten van Zeeland
heeft een commissie, bestaande uit secretaris
Willem Sutherland van de Rijkscommissie voor de
Schouwburgen, directeur Jan Knopper van de
Schouwburg en Concertzaal in Haarlem en hoofdre
dacteur Sytze Smit van het maandblad Muziek en
Dans de activiteiten van de Stichting Nieuwe Muziek
de laatste twee jaar op hun inhoud beoordeeld.
Het is een voor Nieuwe Muziek voornamelijk lovend
rapport dat zo eindigt: 'Het is toch amper voorstel
baar dat zelfs dit ene initiatief, dat in Zeeland in
artistiek opzicht een unieke naam bezorgt die
doorklinkt tot ver over de nationale grenzen, voor
Zeeland zelf te veel zou zijn.'
Wie de lijn uit het verleden doortrekt, kan zich toch
heel goed voorstellen dat die lastige klant voor
Zeeland teveel is. De commissie zelf constateert
althans: 'De Zeeuwse geaardheid lijkt er een te zijn
waarin het uitbundig trots zijn op eigen opvallende
creaties niet tot de meest voorkomende eigenschap
pen hoort. Daarin moet waarschijnlijk de verklaring
worden gezocht voor het feit dat uitgerekend
Zeeland zelf zich amper bewust lijkt te zijn van de
aanwezigheid van een aantal onvergelijkbare unica.
In een dergelijk klimaat wekt het dan ook geen
verbazing dat een uiterst belangwekkend initiatief
als het Festival Nieuwe Muziek zich in feite van meet
af aan al struikelend in het Zeeuwse overeind heeft
moeten zien te houden.'
Dat ligt voor een goed deel aan de Zeeuwse
provinciale staten, die tenslotte over subsidie
aanvragen oordelen. Voor het overgrote deel hebben
de statenleden geen enkel idee van wat nieuwe
muziek inhoudt. Ze weten niet dat het niet meer is, en
ook niet minder, dan muziek maken van deze tijd. Dat
zou nog niet zo erg zijn als ze het principe accepteer
den dat de overheid de voorwaarden moet scheppen,
die de kunsten doen bloeien, of, laten we zeggen, die
leuke dingen mogelijk maken.
Dat gebeurt tot heden toe zo mondjesmaat, omdat de
leuke dingen geld kosten. Daarom kan het lovende
rapport van de commissie evengoed een steun als
een tijdbom voor Nieuwe Muziek betekenen. Want
wat stelt die commissie voor? Meer geld voor
activiteiten, meer geld voor personeel. Op korte
termijn heeft de stichting nodig: een secretaresse,
een stafmedewerker publiciteit en publiekswerving
en een part-time stafmedewerker die de contacten
met het muziekvakonderwijs^pnderhoudt.
Het driemanschap heeft het over de 'uiterst beperkte'
financiële middelen en de 'absolute personele
onderbezetting', waarmee de stichting moet opere
ren. De commissie geeft zelf de plaats aan waar het
geld vandaan kan worden gehaald, namelijk uit de
post public relations ofwel toeristische promotie.
Het cultuurbeleid van de overheid strekt namelijk
verder dan het behartigen van de belangen van de
cultuur alleen en levert ook een bijdrage aan de
economie, aldus de commissie.
'In cultureel opzicht heeft het Festival Nieuwe
Muziek de provincie Zeeland boven de anonimiteit
uitgetild en niet slechts nationale, maar ook
internationale bekendheid bezorgd. Toch heeft dit,
op zich vrij unieke, feit het Festival Nieuwe Muziek
geen krachtige supporting uit Zeeland zelf bezorgd.'
Het rapport resulteert in een serie aanbevelingen,
waarvan een aantal al is genoemd. Hieronder volgen
er nog enkele.
In de Kloveniersdoelen zouden regelmatiger concer
ten te beluisteren moeten zijn in een bredere
programmering dan alleen hedendaagse muziek.
Provincie Zeeland, WVC en gemeenten moeten tot
overleg komen om de financiering van de stichting
nader te regelen. Het festival zou mogelijk beter
kunnen plaatsvinden in de periode half augustus tot
begin september.
Kloveniersdoelen, Het
centrum Nieuwe
Muziek)
90