den dulloert 26 mm theater De zwevende gloeilamp Brigitte Kaandorp Mannen onder het mes zuidlandtheater terneuzen Drs. P Oidipoes in Kolonos Henk Elsink theater Leocadia Dorine van der Klei De Zeeuwse Komedie is de eerste Nederlandse amateur-toneelgroep die dit stuk van Woody Allen uit 1981 op het repertoire nam. Toneelgroep Theater stond er in 1984 mee op de planken. De zwevende gloeilamp speelt vlak na de oorlog. De illusie dat een schoenpoetser miljonair kon worden, was nog springlevend. Het gaat ongeveer zo: 'Brooklyn: Straten met bomen. De bruggen. Kerken en overal begraafplaatsen. En snoepwinkels. Een kleine jongen helpt een baardige oude man de straat over en zegt: 'Een mooie sabbat'. De oude man glimlacht en klopLzijn pijp uit over het hoofd van de jongen. Het kind loopt huilend naar huis....' Of (volgens het programmaboekje) zo: 'Benny, Benny!' Een moeder roept haar zoon. Benny is zestien, heeft echter al een strafblad. Als hij zesentwintig is, belandt hij op de electrische stoel. Met zesendertig wordt hij opgehangen. Met vijftig bezit hij zijn eigen chemische reiniging. Nu dient z'n moeder het ontbijt op, en terwijl het gezin te arm is om zich verse broodjes te permitteren, smeert hij de marmelade over de krant.' Aldus Woody Allen. Edo Douma regisseerde de Zeeuwse Komedie. De 21-jarige Haarlemse schrijft de teksten voor haar liedjes en conférences zelf. Ze won er tot haar eigen verbazing de publieks- en juryprijs mee op het Camerettenfestival. Met haar programma Waar gaat zij helemaal alleen heen oogste ze in de theaters het jaar daarop veel succes. Het kleine meisje worstelt met het leven in het algemeen, maar vooral met zichzelf. Haar enige houvast is de ukelele, zeer passend bij iemand van één meter zestig, en zo worstelt ze zich door jeugdtrauma's en liefdesver driet heen, om maar wat te noemen, want er is veel ellende. 'Gewoon lekker theater', kondigt Bent in het eigen programmaboekje aan. Bent staat voor Belgies Brigitte Kaandorp Foto Xys Mul Vestzaktheater Vlissingen: DE ZWEVENDE GLOEILAMP zat 4 en 11 jan, 20.00 u. vrij 24 en 31 jan, 20.00 uur MANNEN ONDER HET MES vrij 31 jan, 20.00 uur DRS. P zat 18 jan, 20.00 uur OIDIPOES IN KOLONOS Regie: Hugo Claus vrij 17 jan, 20.00 uur januari 't Ouwe Raed'uus Poortvliet: BRIGITTE KAANDORP don 9 jan, 20.00 uur STICHTINO Nederlandse theaterproducties. De oorspronkelijke titel van dit Engelse blijspel is Having a ball en dat mag letterlijk worden opgevat. Negen personages bevolken de kliniek, enkele mannen voor 'een tere operatie: vastectomie', zoals er in het programma staat. Sterilisatie dus. Een stuk over 'pijn hebben, boven en onder het middenrif, maar dan van 't lachen.' De Belgische schrijver Walter van den Broeck vertaalde het stuk. Bent speelde van hem eerder Au Bouillon Beige. Groenten uit Balen en Tien jaar later. ;f De regie is in handen van Jaak Vissenaken. P komt met een voorstelling zonder naam, zonder strekking, zonder rode draad zelfs of het zou zijn behandeling van de Nederlandse taal moeten zijn die hij nog nadrukkelijker uitspreekt dan drs. Diepen brock. Drs. P houdt het erop dat de Nederlandse taal een correcte en liefdevolle behandeling rijkelijk beloont. De liederen ontstaan uit de behoefte zich zo - goed mogelijk te amuseren. De thema's komen meestal voort uit de dagelijkse bezigheden, het kunnen dus lichaamsdelen zijn, leestekens, fruit of groenten. De plantaardige nummers zijn waarschijn lijk te wijten aan zijn medewerking aan een land-en tuinbouwprogramma voor de radio. De liedjes komen dus niet recht uit de ziel, ze moeten het hebben van het originele taalgebruik. De zang is toonvast en goed verstaanbaar, maar laat verder alles te wensen over. De laatste dagen van een veelgeplaagd man. Oidipoes, de gewezen vorst, heeft zijn schuld uitgeboet. Hij vindt in Kolonos bij Athene eindelijk medelijden. Hij is blind en oud en moet worden geleid door zijn twee dochters, de enigen die hem trouw zijn gebleven. Oidipoes kiest als laatste verblijfplaats een plek waar de mens geen voet mag zetten. Hier regeren de godinnen van de nacht. Op geheimzinnige manier wordt Oidipoes er door de goden uit het leven weggenomen. Hugo Claus bewerkte het stuk van Sophocles en is tevens regisseur. V, Al bijna een jaar toert Henk Elsink weer rond met zijn laatste one man show, die hij overigens niet alleen t doet maar met nog een man: de pianist Bart-Jan Ettekoven. Het ging niet zo gesmeerd meer met Elsink. Hij besloot daarom zich een jaar lang (1984) niet meer in de schouwburgen te laten zien. Afgaand op krante-artikelen over zijn terugkeer, heeft het geholpen. De Nieuwe Winterswijkse Courant (op laag 5.200) meldt: 'het publiek dat gisteravond in grote getale naar de streekschouwburg was geko men, heeft gekregen waar het om vroeg: een avond ontspannen lachen bij Henk Elsink.' G. Schlimme van Brunswijk tekent in een ander blad op: 'Maar het geheel laat een herinnering achter aan een avond echt nederlands gezond amusement, dat de image van Elsink, zoals zijn publiek hem kent uit zijn beste jaren weer helemaal bevestigt.' Elsink haalt zijn onderwerpen uit het dagelijkse leven, uit de j gewone dingen, zegt hij. Zijn opvatting verwoordde hij eens zo: 'Een cabaretier is iemand die de humor van de straat opraapt, deze vervolgens aan het publiek verkoopt om er zelf om te kunnen lachen'. Waar gaat zijn programma nu over? De Winterswijk- se Courant vertelt: 'Bij Henk Elsink kwamen de lachers best aan hun trekken, want in een niet aflatende stroom van grappen, opgeluisterd met wat liedjes haalt hij de ene mop na de andere uit zijn trommel, waarmee hij snedig reageert op wat het dagelijks leven hem aangeeft. Hij immiteerde types als een spreker op een vergadering en een Ronnie Reggae, een zanger, maar ook haalde hij moderne elementen uit de samenleving naar voren als de LATrelatie, het vooreen overwintering parkeren van opa in Benidorm, die van daar uit een cassettebandje inspreekt aan de mensen thuis en hij bracht heel sterk een leuk gitaarduo Heinde van Verre.' 'Dit stuk is geschreven door een jongeman', zei de Franse toneelschrijver Jean Anouilh vele jaren later over zijn luchtige Leocadia, 'een jongeman die ik voor de oorlog goed heb gekend.... Die jongeman in mij is al lang gestorven.... Gelukkige dagen van onbekommerd plezier!' Het uit 1939 daterende Leocadia werd door Mary Dresselhuis opgediept en in het Nederlands vertaald. Een tijdloos sprookje is het overeen prins oie blijft zwijmelen over de actrice met wie hij jaren geleden een korte romance heeft gehad. Zijn kinderloze tante heeft in de tuin van het kasteel alle oorden, waar hij met zijn actrice was geweest, na laten bouwen om zijn herinneringen levend te houden. Zelfs loopt er hetzelfde personeel rond en heeft de goede tante een sprekend op de actrice lijkend hoedenmaakstertje ingehuurd om de be treurde Leocadia te spelen. Dan loopt alles anders, want het meisje heeft een eigen persoonlijkheid die ze niet langer verborgen kan houden. Alles speelt zich af in een verdroomde sfeer. De decors in vrolijk en soms licht weemoedig pastel, de kostuums en de pastoraal klinkende genrestukjes van componist Francis Poulenc die ter begeleiding worden ge speeld op piano, viool, klarinet, fagot en bas. Mary Dresselhuis is de tante, zoals ze dat ook was toen in 1951 de Nederlandse Komedie Leocadia speelde. Henk van Gelder van NRC-Handelsblad begrijpt niet waarom het stuk uit de kast werd gehaald. 'Het kleine verhaaltje leunt zwaar op de Franse wijdlopigheid van de jonge Anouilh en straalt de vriendelijke Humor uit, waarmee ook Jacques Tati in later jaren geen publiek meer trok.' Met ga maar rustig slapen brengt Dorine van der Klei een soort documentair programma over de oorlog. De titel, de beruchte uitspraak van Colijn in 1936, mag wat afgezaagd zijn, dat geldt niet voor haar programma. Jacques J. d'Ancona laat althans merken in het Nieuwsblad van het Noorden dat hij gegrepen is. 'Hoe zeg je wat het betekent theater te Huub Stapel (I), Henk van Ulsen en Manouk van der Meulen In Leocadia Foto Jan Swlnkels Zuidlandtheater Temeuzen: HENK ELSINK met muzikale begelei ding van Bart-Jan van Ettekoven wo 22 jan, 20.00 uur Prins van Oranje Goes: LEOCADIA wo 8 jan, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: DORINE VAN DER KLEI met Ga maar rustig slapen vrij 10 jan, 20.30 uur HHflHjanuari 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 15