f w theater De neus Kinderen van een mindere god Hans Liberg theater In Holland staat een huis Paul van Vliet Slag in 't water Vestzaktheater Vlissingen: DE NEUS satyrische komedie van Carol Linssen vrij 10 jan, 20.30 uur Schouwburg Middelburg: KINDEREN VAN EEN MINDERE GOD van Mark Medoff met onder meer Josine van Dalsum, Jules Hamel wo 15 jan, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: HANS LIBERG /rij 17 jan, 20.30 uur Dorlne van der Kiel ondergaan, dat afstand neemt van show en typisch cabaret, maar ijzingwekkend ontroert, amuseert, motiveert en dingen naar boven haalt, waarvan je dacht dat ze verzonken waren?' In liedjes, liedfragmenten, moppen, parodiën en flarden verzetspoëzie komen de kleine dingen aan de orde die vaak een indringender beeld geven dan de grote historische lijn. 'Zorgvuldig', schrijft Henk van Gelder in NRC-Handelsblad, 'en zonder al te makkelijke knipoog-achteraf, stelde Dorine van der Klei de voorstelling samen. De contrasten behoeven nauwelijks een extra accent: de waarschuwende getuigenissen van Brecht, Kastneren Tucholsky, de naïef-vrolijke Wersterbork-serenade van Johnny Jones, een onuitsprekelijk droevig lied uit Dachau, het escapistische oorlogsamusement ('Als op Capri de rozentuinen bloeien'), de vele versies van Lili Marleen en de vele gedaanten van Jacques van Tol. 'Kritisch is Henk van Gelder over de liedjes in het Engels. Daarin is ze onverstaanbaar en ook pianist Tom Löwenthal voldoet niet, omdat hij geen swingende klanken uit zijn piano kan krijgen. De verbindende teksten tussen de liedjes maken de documentaire compleet en zetten volgens van Gelder meteen de toon van het programma: 'documentair en daarmee ook afstandelijk. Te afstandelijk soms: zodra ze over de eigen familie kring begint, krijgt de voorstelling opeens de warmte en de indringendheid, die elders nogal eens ontbreekt.' Dorine bewees in 'Wein ich, lach ich', waarin ze de periode 1920-1940 doornam dat liedjes uit de crisistijd op haar lijf zijn geschreven. Nog even Lea van Borren in het Nieuw Israëlitisch Weekblad over Ga maar rustig slapen: 'Haar hele wezen ademt tijdens het zingen van deze oude liedjes de sfeer van vervlogen tijden. Haar persoonlijkheid en de uitstekende keus van de liedjes scheppen samen een authentiek en indringend beeld van de jaren rondom de tweede wereldoorlog.' Absurdisme en eenvoud, De neus door Carol Linssen. Zonder andere hulpmiddelen dan zijn eigen lijf en met nauwelijks een decor vertelt Linssen de onwaarschijnlijke gebeurtenissen die in dromen zo Josine van Dalsem en Jules Hamel in Kinderen van een mindere god. Foto Studio Lemaire doodnormaal lijken. Hoewel Gogol zelf nogal eens vastliep in zijn fantasieën en zijn verhaal dan eindigde met de rest van de geschiedenis in nevelen gehuld, maakt Linssen er een goedlopend verhaal van door de overgangen prima te nemen met het wisselen van plaats en personage. Om beurten is Carol Linssen de barbier, die de neus van een van zijn scheerklanten in een broodje vindt; majoor Kavalov, die op een ochtend ontdekt dat er een kale vlakte gaapt op de plaats waar zijn neus hoort te zitten; de neus, die zich intussen heeft verkleed als staatsraad en weigert de majoor te erkennen als rechtmatig eigenaar van de neus. Het verhaal is doorspekt met satirische kritiek op personen en groepen uit het Rusland van Gogols tijd, de vorige eeuw, maar is tegelijkertijd universeel genoeg om ook nu nog de mondhoeken omhoog te trekken, meent Suzanne Hoenderdaal in de Arnhem se Courant. Recensies waren bij het schrijven van dit stukje nog niet binnen, zodat met de summiere informatie van de producent moet worden volstaan. Children of a lesser god maakt op het ogenblik een triomftocht over de wereld en is in Nederland te zien in een zware rolbezetting. Het is een menselijk toneelstuk over een doof geboren meisje dat zich alleen met gebarentaal verstaanbaar kan maken en haar nieuwe spraakleraar op het doveninstituutdie haar wil leren spreken. Ze worden verliefd en besluiten te trouwen, maar dan komen de problemen. Berg-Berg heet het tweede programma van deze snel opkomende pianokomiek. Na Dada schreef de kritiek hem vrijwel unaniem de hemel in, op Ruud Gortzak na die in de Volkskrant wat mopperig meldt niet verder te komen dan wat gegrinnik. De 28 flfiflfijanuari doctorandus in de muziekwetenschappen houdt er in dit programma opnieuw een moordend tempo op na, zij het iets langzamer dan in Dada. Anita Löwenhardt meldt in Trouw: 'Zijn associatieve teksten en opeenvolgende grappen buitelen nog steeds razendsnel over elkaar heen, maar er zit meer lijn in, waardoor je niet aldoor het gevoel hebt, dat je de laatste grap steeds hebt gemist, omdat je de vorige nog aan het verwerken was.' Absurd blijft de knullige student wel:Ik speelde piano bij het Ballet Russe, daar waren prima ballerina's, alhoewel het altijd nog beter kon. Dat deed ik drie dagen per week, de andere dagen deed Strawinsky. Zo wisselden we, tot we al onze melktanden kwijt waren en we een volwassen gebit hadden....' Schaamteloos elitair en innemend banaal, vindt Henk van Gelder in NRC-Handelsblad. En: 'Een gecondenseerde explosie van talent.' Maar nog een citaat van Van Gelder: 'Als cultureel omnivoor vormt hij een eenmansvereniging voor kunsten en weten schappen, verwijzend naar de Muppets, naar Mahler en alles daar tussenin. Hij speelt fabuleus piano en vertelt in hoog tempo volstrekte nonsens, waarin bij vlagen de verhaaltjes van John Lennon en versjes van Daan Zonderland als inspiratiebron herkenbaar zijn. Maar het noemen van namen is een inadequate poging de sfeer aan te duiden; er gebeurt veel meer Het hoge woord moet er dan maar uit: hij is uniek, er bestaat geen tweede.' Dick Nooy, Rob Chrispijn en Bert Stoots schreven^ deze nieuwe volksmusical van Nooy's Volkstheater i.s.m. regisseur Heieen van Meurs. Basis van de succesvolle vooroorlogse Nederlandse speelfilm Komedie om geld. Geld, dat stom is en recht maakt wat krom is, daar gaat het over. Een bankloper raakt een zeergroot bedrag kwijt. Hij zegt van niets te weten, maar wordt natuurlijk toch verdacht van diefstal en krijgt ontslag. Dan wordt het pas goed kermis in de stad: 'Het Geld' gaat z'n eigen bonte leven leiden en de bankloper wordt een speelbal van het lot, een nummer in het rad van avontuur, een kop van Jut, een marionet. En aan de touwtjes trok de baas van de bank, voor wie de woningnood vooral een middel is om veel geld te verdienen.... of trekt er toch iemand anders aan de touwtjes? ment, zonnebank, barbecue en allerhande luxe vrijetijdsartikelen, tot en met de suggestie van een zwembad toe. De etalage komt tot leven - ideetje van de directie van het luxe warenhuis. Twee manne quins (Rita Wouters en Tessy Moerenhout) fungeren er als levende etalagepoppen. Ze spelen voor het winkelend publiek en hun brood, het spel van de ijzige glimlach. Maar tegelijkertijd worden er meer spelletjes gespeeld, die meer en meer aan het leven zelf raken: tussen hun verplichte poses door imiteren de twee vrouwen de dure babbelzieke vrouwelijke klanten met hun luxe problemen, waardoor er al iets van de tragiek van hun eigen situatie doorklinkt. Af en toe echter vallen ze vanuit die 'dubbelrol' terug in hun eigen sores: niet ingeloste verwachtingen van het leven, de liefde vooral ook. Fascinerend.' De toon blijft licht, luchtig en tragisch. Uitbundig wordt het nooit, hoewel er een aantal komische acts zijn ingebakken. Bijvoorbeeld de steeds maar heel even opkomende dressman die vervolgens weer sierlijk in het zwembad (een matras achter de coulissen) duikt. Schouwburg Middelburg: IN HOLLAND STAAT EEN HUIS Nooy's Volkstheater vrij 24 jan, 20.00 uur zat 25 jan, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: PAUL VAN VLIET din 28 jan, 20.00 uur woens 29 jan, 20.00 u. Prins van Oranje Goes: PAUL VAN VLIET don 30 jan, 20.00 uur vrij 31 jan, 20.00 uur Concertzaal Zierikzee: PAUL VAN VLIET zat 1 febr, 20.00 uur Schouwburg, Middelburg: SLAG IN T WATER door toneelgroep Bent vrij 31 jan, 20.00 uur Paul van Vliet schreef zelf de teksten voor zijn nieuwe show Life. De muziek is gecomponeerd door Ben van der Linden, die ook tijdens de show, op de toetsen en met John Eskes (gitaren, fluit, accordeon, toetsen), voor de muzikale begeleiding zorgt. Paul van Vliet behoeft geen lang verhaal. Al twintig jaar staat hij op de planken en veel van zijn liedjes en zijn komische typetjes zijn overbekend. Van Vliet brengt cabaret, zoals veel mensen 't willen hebben een warm praatje met de mensen, ontroering en onbekommerd plezier. De Belgisch-Nederlandse toneelgroep Bent maakte met Slag in 't water een zwarte komedie. Voor de inhoud even Ben Siemerink aan het woord in de i wentsche Courant: 'Bij het binnengaan van de zaal wordt meteen al de juiste toon gezet: er klinkt van die yp'sche 'niks aan de hand' muziek en op het toneel J Je ln een prachtige etalage met een tuinameuble- het water HRHHjanuari 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 16