BLOEDMOOIE BEELDEN, GEEN AFGEROND VERHAAL 'Al mijn films heb ik ontwikkeld vanuit een beeld of een zin die spon taan in me opkwam', heeft Jerzy Skolimowski eens gezegd. Dat was om precies te zijn in 1971, nu dus vijftien jaar geleden, maar nog altijd valt uit het werk van de in Engeland woonachtige Poolse cineast af te leiden dat het vertellen van een afge rond verhaal niet de hoogste prioriteit geniet. De ironie wil dat een film waarin Skolimowski bij uitzondering wèl van start is gegaan op basis van een hecht scenario, Moonlighting met meer publieke belangstelling en jubelende recensies is gehonoreerd dan de meeste van zijn andere werkstukken. Na voltooiing van Moonlighting kon Skolimowski het echter toch weer niet laten om Succes is the best Revenge, zijn nieuwste film, te maken op basis van losse, soms oogverblindende maar helaas weinig samenhangende scènes Dat beide films ondanks grote stilistische verschillen dikwijls in één adem genoemd worden, heeft te maken met de overeenkomsten in onderwerpkeuze. In beide films geeft Skolimowski on dubbelzinnige blijk van zijn betrok kenheid bij de actuele politieke situatie in zijn geboorteland Polen. Succes is the best Revenge draait deze maand in Meccano; reden voor Albert Kok aan de hand van Skolimowski's activiteiten een beeld van de regisseur te schetsen. antheil anti-romantisch machines nachtmerrie propellers skolimowski Albert Kok antistalinistisch De eigenzinnigheid van Skoli mowski bleef niet beperkt tot het hiervoor weergegeven in cident met zijn beroemde landgenoot Waida. Op de filmschool week hij af van de standaardprocedure om bij ieder overgangsjaar als proe ve van bekwaamheid een half uur durend werkstuk te ver vaardigen. In plaats daarvan zorgde hij ervoor dat die korte filmpjes op elkaar aansloten en kon hij bij zijn eindexamen al een complete speelfilm laten zien. De autoriteiten waren zo onder de indruk van Rysopis, zoals de titel luidde, dat ze hem met zijn film buitenlandse festivals lieten bezoeken. Die buitenlandse contacten resulteerden na nog twee Poolse films, Walk over en Bariera, in de in België gemaakte film Le Départ, met Jean-Pièrre Leaud in de hoofdol. de muzikale salons binnen waar hij de culturele elite ontmoette. Hij palmde toenmalige beroemdheden in als de schrijvers Jean Cocteau en Ezra Pound. Lieden die de naam hadden ontdekkers van beroemdheden te zijn. Met hun hulp veroverde hij zich een plaats in de intellectuele avant-garde. Antheil versnelde zijn klim op de ladder door middel van schandalen. Zijn specialiteit. Volgens de overlevering speelde Antheil in 1922 een concert in Boedapest. Het publiek raakte niet erg onder de indruk van zijn kunnen. Gaandeweg groeide het rumoer. Evenredig daarmee steeg Antheils ergernis. Hij onderbrak zijn spel en sprak de portiers aan. Of ze de deuren van de zaal wilden sluiten. Na het omdraaien van de laatste sleutel haalde George Antheil een revolver uit zijn jas en legde dat zeer duidelijk zichtbaar voor zich op de vleugel. Zonder dat hij één spier vertrok, musiceerde hij verder. Nog vaak refereerde de Amerikaan aan zijn optreden in Boedapest. Zijn recital daar heette bij hem een omwenteling. 'Niemand miste een noot', vertelde hij. 'Ik geloof dat ik in zekere zin in Hongarije de weg vrijmaakte voor moderner muziek dan het genre van Bartok en Kodaly.' Antheil hield van de rellen waarop zijn concerten meestal uitdraaiden. In München ontving hij een anonieme brief. De schrijver ervan sprak erin zijn ongenoegen uit over het feit dat een Amerikaanse pianist Franse werken speelde in een Münchense concertzaal. Een feit dat hij wilde afstraffen met het bombarderen van de zaal. De mededeling verstoorde Antheil niet. Zoals gebruikelijk voelde hij zich veilig met zijn revolver onder de oksel. Dat vuurwapen moet ook het enige boeiende zijn geweest in zijn recitals. Want de Amerikaan interesseerde zich niet echt voor het repertoire. In elk geval niet voor het klassiek genoemde onderdeel. Wie de besprekingen daarvan inziet, komt tot geen andere conclusie dan dat Antheil de muziek afraffelde. Critici omschreven hem als controversieel, anti-romantisch. In hun ogen was hij een futurist zonder enige expressie. Om dat futurisme draaide het bij hem. Het tweede deel van zijn uitvoeringen betrof altijd muziek die in de vroege jaren twintig voor ultra modern doorgin gen. Niet onnodig te zeggen dat het merendeel daarvan uit zijn eigen werkplaats kwam. Stukken met titels als Airplane Sonata, Mechanisms of Death of The Machines. Daarin vereerde hij op een haast fascistische manier het mechanische en het machi nale. Een verwijt dat later alle zogenaamde Futuristen ten deel viel. Goed beschouwd onterecht. De Futuristen zagen in machines een definitieve afrekening met de negentiende eeuw. Met de Romantiek en met de Victoriaanse bekrompenheid. Machines legden de wereld open en voorzagen het leven van een ongekende dynamiek. Hoe anders kon iemand zijn tijdgenoten daarvan doordringen dan door machines te verheffen tot kunstvoorwerp. Antheil leverde met die gedachte een omstreden hoogtepunt aan. Hij noemde het Ballet Mechanique. In zijn woorden: 'een boodschap in een vreemd koud, droomachtig ultraviolet medium. Gestroom lijnd, fonkelend, koud, vaak even muzikaal zwijgend als interplanetaire ruimte en ook vaak even heet als een elektrisch fornuis.' De eerste uitvoering vond plaats in het huis van een jonge Amerikaan. Deze omringde zich met allerlei lieden van blauw bloed. Een milieu waarin George Antheil omhoog wilde vallen. Of hij daarin slaagde, vertelt de geschiedenis niet. Wei dat Ballet Mechanique een daverend succes oogstte. De opvoering ervan zag er dan ook spectaculair uit. In één kamer stonden acht vleugels. In een zijkamer en op de trap stond slagwerk opgesteld. Staande op de middelste vleugel leidde de dirigent het geheel. Het publiek hoorde het vanuit de meest vreemde posities aan. Velen zaten onder de vleugels, zaten erop en hingen zelfs in de kroonluchters. Muziek- journalist Elmer Schönberger schrijft het succes toe aan het uiterlijk vertoon van Ballet Mechanique. Want inwendig stelde het naar zijn mening niet zoveel voor. In grote lijnen voert het terug naar een werk van Igor Strawinski. La Nocce dat de voormalige Rus voor vier vleugels schreef. Zeker en vast. George Antheil had Ballet Mechanique nooit geschreven, wanneer hij de gevolgen ervan kende. Gevolgen die hij in zijn autobiografie Bad Boy of Music in 1945 schreef als 'een nachtmerrie'. Als het publiek al aan me denkt, denkt het waarschijnlijk aan mij als de componist van dat verdomde Ballet Mechanique. Gek als ik eraan denk dat ik hettoch al jaren terug, begin 1925, twintig jaar geleden, voltooide -toch sta ik nog steeds te boek onder het hoofdstuk 'jonge Amerikaanse componisten'. Voor mij is daardoor het Ballet Mechanique geworden wat de Cis-klein voor Rachmaninov moet zijn geweest: het is, ronduit gezegd, mijn nachtmerrie, dit, ondanks het feit dat ik sinds 1925 nooit meer het idee heb opgevat van mechanisme in de muziek, noch esthetisch, noch praktisch, zelfs niet in het genre verwante La Femma a 100 Tétes.' 'George Antheils ondergang diende zich aan na zijn terugkeer naar de Verenigde Staten en de poeha rond zijn Ballet Mechanique,' zegt Reinbert de! Leeuw. 'De New Yorkse uitgever Donald Friededeedj hem het aanbod van eenmalige uitvoering van het! stuk in de Carnegie Hall. Het liep uit op een enorm debacle. Antheil zette het zo enorm groots op dat het wel moest mislukken. In Ballet Mechanique komt ondermeer vliegtuigge luid voor. Daarvoor plaatste hij op het toneel enkele vliegtuigpropellers. Die maakten zoveel lawaai dat ze alles overstemden en alleen hun geraas doorkwam. Bij de laatste maten eindigde ook zijn muzikale loopbaan. De oorzaak daarvan ligt overigens niet uitsluitend bij Antheil. Na de woelige jaren twintig dienden de jaren dertig zich aan. Een veel strakkere periode die maar weinig open stond voor ver nieuwingen. Antheil sloot daar niet bij aan en moest in zijn onderhoud voorzien als cocktailpianist.' Zo af en toe componeerde hij nog wel iets maar het publiek ging er aan voorbij. De kritiek neemt zijn eerste- en tweede symfonie uit het begin van de jaren veertig 'academisch maatwerk'. Eenzelfde kwalifica tie viel zijn Serenade voor Strijkers van enkele jarenj later ten deel. 'Niet te verteren', 'Het bevat het, slechtste van Sergei Prokofief, Paul Hindemith en Dimitri Shostakowitsj.' Ook de autobiografie, waarin Antheil zijn ideeën van enige achtergrond voorzag, vond weinig bijval. John Cage prees het. Regelrecht de grond in. Want hij noemde de publicatie1 'uitmuntend in leegte en goedkoop effectbejag- Aansprekelijke oppervlakkigheid. Oordeelt u zelf'! tijdens het nieuwjaarsconcert. 6 mmjanuari In tegenstelling tot alle ci neasten die bij wijze van spreken al wisten dat er een carrière als filmregisseur in het verschiet lag toen ze nog in de wieg lagen, is Skolimow- ski's passie voor het medium pas laat gewekt. In zijn stu dententijd vond hij film maar plat en vulgair. Zijn belang stelling ging veel meer uit naar poëzie en schilderkunst. Pas nadat hij op de universiteit aan van alles en nog wat had gesnuffeld om op die manier onder de militaire dienstplicht uit te komen, liet hij zich op de Poolse Filmschool inschrij ven. Meer dan eens heeft Skolimowski verteld hoe hij daar op voorspraak van An- drzej Wajda is aangenomen: 'Ik was op zeker moment de niet veel voorkomende combi natie van dichter en bokser. En ook was ik dikwijls op het voetbalveld te vinden dat bij het prachtige kasteel hoorde waar de Poolse schrijvers bond haar leden naar toe stuurde. Toevallig was Wadja daar op een keer ook aanwe zig. Hij was een script voor zijn volgende film aan het voor bereiden. Iedere dag zat hij in de tuin met een paar collega's het project te bediscussiëren.' 'Uiteindelijk, omdat het on derwerp van die film te maken had met opgroeiende jonge ren, vroegen ze mij om m'n mening. Ik las het scenario en vertelde zonder omwegen dat ik het ouderwetse nonsens vond wat ze op papier hadden gezet. Toen daagden ze me uit om een eigen versie van het verhaal te maken. De hele nacht heb ik erop zitten zwoegen en zo maakte ik m'n eerste filmscript. De titel was Onschuldige Verleiders en het Qing over een jonge jazz muzikant. Achteraf ben ik er met tevreden over, want de 'm hing aan elkaar van de compromissen tussen Wadja ®n mij. Maar in ieder geval gaf net me wel een makkelijke ntree op de filmschool en wam ik bij die eerste film ook n contact met Roman Polans- ki.' Het liefst was Skolimowski daarna weer gewoon in eigen land doorgegaan met filmen, maar bij zijn eerstvolgende project, Hands Up!, kwam hij in aanvaring met de Poolse autoriteiten, die zich uiterst verbolgen toonden over de antistalinistische teneur van de film. Gevolg: Hands Up kreeg geen distributie. Tot op de dag van vandaag rust er in Polen een vertoningsverbod op Hands Up! Een dergelijke verhouding tussen filmers en staat is overigens voor de meeste Oostbloklanden symptoma tisch. In tegenstelling tot wat bij ons vaak wordt gedacht, is het over het algemeen niet zo dat cineasten in landen als Polen en Rusland censuur- vooraf krijgen opgelegd. Het gaat veel subtieler. Kritische films kunnen vaak wel ge maakt worden, maar krijgen vervolgens gewoon geen ver toning, omdat ze bijvoorbeeld niet interessant zouden zijn. Hands Up! gaat over een 35- jarige dokter die zijn rebelse neigingen steeds verder gaat onderdrukken naarmate het hem maatschappelijker meer voor de wind gaat. Skoli mowski: 'Hands Up! was be doeld om 32 miljoen Polen wakker te schudden. Ik heb AA PA fTYHjanuari 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 5