NIET ZOMAAR VAN BOEM Timpani, tom-toms, snare, drums, cymbals, bass, drums, gongs, tam-tams, congas, bongos, log drums, koeiebellen, tafs, shakers, marimbas, wijnflessen, ijzeren staven, tempel blokken, wood blocks, vocoder trigger, timpanetti, surdo, tambourines, allerlei klop-, slag- en tikdingen bespeeld door twee heren die de maat kunnen houden; kortom Paleis van Boem. Anders gezegd: Paleis van Boem is een slagwerkers duo uit Rotterdam. Deze maand treden Martin Vonk en Jaap de Weijer op in 't Beest, in Goes. Dol enthousiast zijn ze overigens niet over optredens in jongerencentra. Voor hun optreden op het Rotterdamse Pandora's Music Box Festival in oktober '85 zeiden ze: Tk doe liever vier keer per jaar zo'n leuk optreden als dat ik elke week in een of ander jongerencentrum allemaal van die kwezels moet vermaken. Ik kijk er wel naar uit, maar ik ben er niet van ondersteboven. Misschien had ik dat niet moeten zeggen.' paleis van boem paleis van boem Marjoke Roorda zand kakken kind uit blik Het palels van Boem (bewust bewogen) 14 ffffljanuari Martin Vonk en Jaap de Weijer hebben allebei een conservatorium-opleiding achter de rug. De achter grond van Martin is vooral klassiek, terwijl Jaap meer uit de 'pop-hoek' komt. Het Paleis van Boem maakt muziek die ontstaat tijdens de gezamenlijke impro visaties. Daarna brengen ze orde in de ontstane ideeën en ontwikkelen ze afgeronde werkstukken. Hoewel, afgerond. Het Paleis had de muzikale verzorging van de zes uur durende theaterproductie van P.O. Merlijn, op zich genomen en klaar was die eigenlijk nooit. Regisseur Antoine Uitdehaag van het RO: 'We hebben geprobeerd om de diverse delen een eigen kleur, stijl te geven. En voor een heel groot deel wordt dat muzikaal gerealiseerd. Een van de leuksje dingen is, dat ze, terwijl we repeteerden en ook dp voorstelling al speelden, zijn doorgegaan met het ontwikkelen van de muziek en het zoeken naar muzikale mogelijkheden om scènes of overgangen te versterken. Ze zijn niet stil blijven staan op het moment dat ze de muziek gecomponeerd hadden.' Maar goed. Een plaat legt de muziek onverbiddelijk vast. En soms worden er bijzondere geluiden op band toegevoegd. Het klinkt misschien allemaal ingewikkeld, maar het is eenvoudig. Het duo van het Paleis van Boem heeft een klassieke opleiding, is geboren na het ontstaan van de rock 'n roll en luistert veel en graag naar muziek uit verre en vreemde werelddelen. Hierdoor wordt hun werk een mix van klassieke, pop-, Afrikaanse en Aziatische muziek- elementen. Voorbeelden zijn te vinden op de langspeelplaat Mowgli goes kaka (Plexus KMH 7090385). In het titelnummer Mowgli goes kaka levert Leo Anemaet muzikale bijdragen op synthesizer, gitaren en onder meer tuba. In 1001 (DAYS) is naast het slagwerk een opname verwerkt van biddende mohammedaanse monniken in de KfrH£s Moskee in Bagdad. In het nummer Hvalfisk" zijn zingende walvissen onder water te horen. Het Paleis over de Afrikaanse en Aziatische invloeden in 1001 (DAYS): 'Die uitspraak van David Byrne: iets pikken voor je eigen creativiteit, dat vond ik een hele mooie. Wij jatten ook. Het hele idee van 1001 (DAYS) was dat het een beetje stoffig moest klinken, je kent het wel. Van die platen, die slecht opgenomen zijn, uit Egypte. Trommels klinken dan heel mooi. Net alsof er zand inzit.oferoveralzand is. Ook op de trommels, in de microfoon en op het bandje. Heeft een heel eigen geluid. Dat hebben we een beetje geprobeerd na te doen.' 'Ik had een buurman, die werkte bij Buitenlandse zaken en die keek wat er met ontwikkelingsgeld gedaan werd in Afrika en hij was ook een groot muziekliefhebber. Die heeft er met een recorder bijgestaan en hele mooie opnames gemaakt.' De titels van de platen lijken een beetje naar sprookjes te verwijzen. Het is ook niet verwonderlijk dat veel mensen denken dat Mowgli goes kaka een kinderplaat is. 'Volgens mij maken we ook kinder- muziek op een heel kinderlijke manier. Gewoon doen en niet teveel erbij nadenken.' Mowgli goes kaka, is dat Afrikaans? 'Het betekent Mowgli gaat poepen. Dat is het enige wat het met ons te maken heeft. Dat is het jeugdige, avontuurlijke aan ons. Trommelen is op een gegeven moment hetzelfde als kakken. Trommelen is plezier en fijn.' De RO-produktie is een pessimistisch stuk, dus ook de muziek is niet bepaald vrolijk. 'Als je de muziek beluistert, is het niet echt opgewekte muziek allemaal, dat is zo. Ik heb die gevoelens ook wel eens, maar daar probeer ik niet aan toe te geven. Het lijkt me zo moeilijk om dan nog echt leuk te vinden watje zelf doet.' Het levensgevoel van de paleizenaars komt enigs zins tot uiting in Hvalfisk, Deens voor walvis. 'Een heleboel mensen maken er ook opeens parende walvissen van. Het is een vreselijk mooi geluid. Aan het eind van het stuk zijn het echte walvissen, in het begin maken we die geluiden zelf. Als je een emmer water over een pauk gooit en je gaat met je vinger over het vel, dan krijg je dat walvisgeluid ook. Er is iets van ons levensgevoel in te herkennen. De eeuwige geilheid. Een primair gevoel. Boem, Boem maakt gevoel, honger, dorst en geil.' De klassieke achtergrond blijkt op Mowgli goes kaka, naast bepaalde ritmepatronen, ook uit de lange duur van de nummers. Hoewel Paleis van Boem nu kortere muziekstukken maakt zijn zij nog steeds geen 'gewoon' popgroepje. En omdat ze naast hun vrij grote 'culturele bagage' een hele vrachtwagen slag- en muziekinstrumenten met zich meevoeren, treden zij niet vaak èn niet overal op. Het is ontzettend veel werk om die enorme stapel trommels en apparaten te versjouwen en op te stellen. Bovendien besteden beide slagwerkers veel tijd aan het ontwikkelen van nieuwe muziek, thuis in de eigen oefenruimte. Ook gaat hun ambitie verder dan het maken van geluid met een pure amusementswaarde. Zo verzorgden zij de muziek van de recente RO- Theater productie 'Merlijn' en werken zij momenteel aan muziek voor de nieuwe RO-Theater uitvoering van 'Diederik, kind uit blik'. Die gaat binnenkort in het Rotterdamse Luxortheater in première en daarna op toernee door het land. Maar dan zal het Paleis niet mee op reis gaan; de muziek gaat mee op de band en Boem blijft in Rotterdam om aan nieuwe stukken te werken. Als Paleis van Boem ergens optreedt is een spectaculaire show gegarandeerd. Twee jongens staan in grote concentratie te rammen op alles wat er op het podium los en vast staat en maken daarmee nog mooie muziek ook. Wat valt er verder over Boem te vertellen? Niet veel, het is muziek om te beleven, je moet het horen en zien. Vandaar een gedichtje dat een leerling van Martin Vonk voor hen maakte, (zie kantlijn). en voor je plezier, moet je zijn hier en voor fijn moet je hier ook zijn. i januari 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 9