GRATIS CONCE
IN 14 KROEGEN
jazzfestival terneuzen
Monty Alexander Trio
Rb Tenor
Eb Bariton
artiestenregeling
kringetje
zfestival middelburg
kloof
gratis
z'n werk gedaan. Hij heeft een prachtige toucheren
een techniek die volkomen ondergeschikt gemaakt
is aan de voortdurende stroom van ideeën. Monty
Alexander is een zeer inventief improvisator die zeer
gecompliceerde ontwikkelingen, soms door drie
verschillende toonaarden heen jagend, moeiteloos
aan de vleugel ontlokt. Hij speelt meestal met een
trio, jarenlang was dat met Billy Higgins en John
Clayton. Hij zal in Terneuzen spelen met Ed Thigpen
op drums en Charnett Moffett op bas. Jacqueline
Renard zal voor deze gelegenheid zingen.
Ed Thigpen, 28-12-30, woont tegenwoordig in Ko
penhagen en heeft er een belangrijke plaats als
leermeester op het slagwerk. Hij werd wereldbe
roemd in het Óscar Peterson Trio in de jaren zestig.
Zijn stijl is zeer subtiel. Soms zie je hem nauwelijks
bewegen en hoor je hem als het ware zuchten als hij
met minimale figuurtjes op de Hi-hat of hele fijne
tikjes op de rand van de trommel de muziek een
geweldige ritmische spanning geeft. Het lijkt zo
makkelijk maar er zijn er niet veel met zijn meester
schap.
Charnett Moffett is 18 jaar oud en een absolute
topper. Als je op die leeftijd door deze musici wordt
uitgenodigd heeft dat iets te betekenen. Hij speelt
met prachtige zuivere toon zonder enig technische
machtsvertoon de meest moeilijke passages, waarbij
het contact met de pianist een geweldige intensiteit
heeft. Hij vreet het klavier als het ware met zijn ogen
op. Hij speelt zonder microfoon in de bas waardoor
het instrument veel mooier klinkt dan van de meeste
bassisten.
Jacqueline Renard is een dochter van beroepsmuzi
kanten, woont in Brussel en begon een tweede jeugd
op het jazzpodium nadat haar kinderen waren opge
groeid. Ze was al eerder in Terneuzen met haar eigen
kwartet in september 1985 en oogstte toen grote
bewondering van o.m. de leden van de Dutch Swing
College Band. Ze nam in 1985 een plaat op met
Monty Alexander en Ed Thigpen, die in juni 1986 zal
worden uitgebracht.
Dave Pikehet werd
hem te commercieel In
Amerika
Schelde Jazz Festival
Terneuzen,
donderdag 22 t/m
zondag 25 mei
Zie voor namen en
aanvangstijden de
agenda.
Big Band de Zeeuws-Vlaamse eer hoog houdt. In de
café's en restaurants wordt in een rijk geschakeerd
programma gespeeld. New Orleans - Dixieland -
Zigeunerjazz - Salsa Funk Blues en Boogie Woogie.
Het Rudy Smith Quartet bestaat uit Rudy Smith uit
Trinidad, steeldrum met een Deens rhythme sectie
bestaande uit Ole Matthiessen, piano Niels Proest-
holm, bas en Ole Streenberg drums.
Ze spelen moderne Jazz met Caraïbische elementen.
Op zondag wordt het Festival besloten met een voor
zo'n provincieplaatsje toch wel uniek optreden van
het trio van Monty Alexander, 6-6-44, uit Jamaica,
kreeg een klassieke opleiding en was een briljante
leerling totdat hij Nat King Coleen Louis Armstrong
hoorde spelen. Hij was meteen verkocht en besloot
jazzmuzikant te worden. Verhuisde in 1962 met z'n
ouders naar Miami. Begon te spelen in plaatselijke
clubs. Z'n Caraïbische afkomst heeft hij nooit ver
loochend. De vrolijkheid en het rhythme klinken in
iedere noot door. De klassieke opleiding heeft ook
18 miTimei
'Officieel stelt de Jazz Activiteiten Stichting Zeeland
zich ten doel het doen bevorderen van het beoefenen
van jazz. Daarmee willen we meer mensen ertoe aan
zetten dat ze zelf een instrument bespelen. In het verle
den deden we dat middels jamsessions in het Middel
burgse Kopergaljoen. We brachten ook mensen met
deze muziek in aanraking door de Zeeuwse Jazzdag
die alweer zo'n vier keer plaats vond. De belangstelling
daarvoor mag groot heten. Zeker voor Zeeuwse be
grippen.'
'Maar inonze provincie vind je toch nog heel wat for
maties die jazz en aanverwante muziek spelen. Je praat
dan minstens over enkele tientallen muzikanten. Die
vind je overal. Op de Bevelanden, Schouwen-Duive-
land, Zeeuws-Vlaanderen. De concentratie ligt echter
wel op Walcheren. Voor ons jaarlijkse festival mogen
we rekenen op de financiële steun van de provincie en
de gemeente en verder draagt de Middelburgse mid
denstand een steen bij in het dekken van de kosten*.
'De JASZ, overigens de fraaie oude spelling van de
term jazz, bestaat sinds 1980. Het zet de activiteiten
voort van de Schelde Swing Society. Een club die ten
onder ging na problemen met de belastingdienst.
Iets wat ik me nog maar al te goed herinner omdat ik
voor die vereniging de functie van secretaris/pen
ningmeester vervulde. Die problemen won de vereni
ging op enkele punten maar voor de continuïteit
bleek het toen al te laat. We wilden in elk geval de
activiteiten redden en rieden daarvoor een stichting
in het leven. De strubbelingen met de belasting kwa
men erop neer dat de vereniging de zogenaamde
artiestenregeling toepaste en de overheid niet.'
'Waarom kan ik niet zeggen. Maar mij lijkt dat de
enige juiste aanpak voor een dergelijke club. Maar
hoe dan ook, we kregen een aanslag over nooit uit
betaalde bedragen. Een fictieve aanslag dus. Een
bezwaarschrift aan de inspecteur leyerde het gelijk
voor een paar puntjes op, maar meer niet. Het kwam
zelfs zo ver dat we het voor wilden laten komen bij de
Belastingkamer van de Haagse rechtbank. Zover
kwam het echter niet. De inspecteur riep mijn vader
bij zich en vroeg hem of hij de zaak wilde intrekken.
Met andere woorden: de vereniging kreeg gelijk.
Misschien dat het ministerie de inspecteur op zijn
vingers tikte. Ik weet het niet.'
'Sindsdien, sinds 1980, bestaat de stichting JASZ.
Omdat ik mezelf meer toelegde op het zelf spelen, zit
ik niet meer in het bestuur. Ik stel me alleen nog
beschikbaar voor het voorzitten van een speciale
commissie. Daarmee wil ik aan het jaarlijkse festival
een andere wending geven. Dit jaar gebeurt dat voor
het eerst. Ik kreeg steeds sterker de indruk dat we
buiten geld nog iets misten. Ik vond dat we telkens in
hetzelfde kringetje rond draaiden. En dat bevordert
het fris en levend houden van deze muziek niet zo
erg. ik wilde iets anders doen waardoor het festival in
waarde stijgt. Tot nu toe hing het er een beetje bij. De
stichting organiseerde het tussen andere bedrijven,
zoals de maandelijkse stichtingsactiviteiten, om
aar mijn
door. Wanneer je het zc
mening beter niet doen.'
'Uit die nieuwe opzet kwamS
Eerst van al wilden we ons rich
vooral groter publiek. Niet dat
afgelopen acht festivals tegenv||
zien vonden we het toch wat
door de beperkte muzikale keu
De aandacht lag voorheen vrijv
oude stijl. En dat imago willen
probeerden we voor het eerstal
wat moderner jazz uit. En bij^~
goed. Reden dat we dit jaar
eigentijdse werk leggen. D^
onderdeel van het festival. Mi
bijvoorbeeld ook salsa aan, ca
moderne genre.'
'Daarmee willen we in elk gev
kloof dichten die er gaapt tusg:
jazz die de stichting Nieuwe N/
het verschil mag erg groot hete
met Nieuwe Muziek doen we n
nog ook niet nodig. We stellen
andere uitingen van jazz. E
aanbod in de jazz. Je ontkomt
die muziek in hokjes onder vei
graag doe overigens want z
zicht
'Dit jaar maken we voor h
orkestensubsidie die de Sti
of kortweg de SJIN beschi
samenwerkt met de BIM, de
Improviserende Muzikanten
daarvoor niet in aanmerkin
bezig met de hedendaagse ja
teveel gericht op oude stijlen
ze hun centen niet goed best
die stichting dat we aan hun
dat het verstrekken van hun
degelijk op z'n plaats is. Op di
Groningse Noodband van s^x
lard voorstellen. Muziek die
uiterst modern klinkt.'
'Een ander punt uit onze vern
de jazz meer naar het publi
voorgaande jaren bleven de oi
Middelburgse Concert- en Ge
dat naar andere locaties bre
maar één concert in de Geh<|<
burg blijft voorlopig onze c
viel ooit en daar houden we r
mensen komen ergens op
teveel voor hoeven te betalen
voor de kroegentocht geen p
anderszins entree heffen
'In Middelburg doen er veertien h
mee. Een fraai aantal wanneer je
festival voor oude stijl-jazz in Bre
kroegen weet te interesseren.
punten,
reder en
t voor de
latief ge-
at kwam
torstelden,
d op de
rig jaar
|ng voor
dat erg
s in
r s be
plaat
plaats'
ér aan
leer
comt
t
mei 19