pLOUIEUARD ROKEH DREAMS OF Zebra Combo Juan Tajes De prinses met de houten schaal Wurre Wurre Shusaku Dormu Dance Theater boulevard of broken dreams DE Nieuwe Snaar Het tango-orkest van Juan Tajes. Foto Mariette Carstens afgewisseld door een mini-drama in a-capella over het onderwerp You always hurt the one you love. Ritmisch handgeklap, een snelle country-rap, een stille Oebra-dans 'met ingebouwde muziek', een tweemans-twist 'met knakkende knieën....' Oebra is meestentijds buiten in de weer. Liedjes, gedompeld in romantiek, gevat in soul of blues. Met,twee gitaren, een accordeon en harmonische samenzang brengt dit Amsterdamse semi-akoes- tische trio levende muziek op terrassen, in restau rants en café's. Het repertoire omvat nummers uit de Amerikaanse traditie van 50 en 60, enkele Zuidameri- kaanse liedjes, blues-ballads, Italiaanse romantiek en songs in de marge van rock roll en vroege soul. De Boulevard blijkt een goede omgeving voor deze toch wel bijzondere liedjes. De namen zijn René Oey (van Oebra), Emile de Boer, Dikkie van der Woerdt. zingt de tango in het Danspaleis Voor een goede uitvoering van de tango-dans is het noodzakelijk een beetje geleefd te hebben, vindt de Wurre Wurre uit Gent Wouter Brave en Graham doen ge- zamelijk een act Argentijnse zanger Juan Tajes. 'De tango dans je langzaam en naar binnen gekeerd. Alsof je het hele leven nog voor je hebt. Het moet ingetogen gebeu ren. Het is geen show.' De tango is daarom minder geschikt voor jeugdige dansers. Tajes heeft het over een 'volwassen gevoel'. Je moet minstens dertig zijn. 'Je kunt je frustraties uitdragen. De tango is verdrie tig, hij is treurig.' De tango beleeft een grote opbloei in Nederland, vooral Amsterdam, en Juan Tajes werkt via de Boulevard mee aan verdere versprei ding. Met hem mee reist een ensemble en enkele dansparen. poppenspel voor volwassenen door Maeno Hiroshi Maeno Hiroshi is in Japan een nationale bekendheid door zijn poppenspel en t.v.-programma's. Het is zijn verdienste het poppenspel ook voor volwassen toe schouwers interessant te hebben gemaakt. Met zijn medewerkers brengt hij een sprookje, zoals er zoveel in Japan zijn. Deze sprookjes, mythen en legenden zijn in Japan allemaal gebaseerd op het gegeven dat alles een ziel óf geest heeft, of het nu om een mens gaat of om een perzikboom of onweer. Hoewel de uiterlijke verschijningsvormen voortdurend veran deren is die ziel onsterfelijk. Dat brengt weer met zich mee dat ook de relaties tussen deze 'zielen' onsterfelijk zijn. De prinses in het spel heeft in de vorm van een schaal (bowl) een dergelijke ziel bij zich. Ze heeft er last van en ontdoet zich er na verloop van tijd van. Ze moet daarvoor de schaal breken en dat is moord. Maar het blijkt een daad van agressie jegens haarzelf te zijn, zo ontdekt ze. Hiroshi en zijn medewerkers spelen met poppen van een meter lengte. Het spel is een vermenging van oude Japanse tradities en nieuwe speelvormen. De taal is Engels. speelt Ruft Het is een 'visueel theaterwerkstuk' van en door Philippe de Martelaere en Tom Roos. De regie is in handen van Bob de Moor en de vormgeving verzorg de Paul de Braeckeleer. Daar weet u nog weinig aan. Dit Belgische groepje verschaft echter maar zeer summiere informatie. Niet meer dan het volgende. Ruft handelt over een te verwachten hoog bezoek voor de géachte heren Célestin en Jean Philippe. Serge en Achiel wordt gevraagd de ontvangstruimte op te ruimen en de noodzakelijke voorbereidingen te treffen. 'Zijn Serge en Achiel wel de aangewezen personen om deze opdracht tot een goed einde te brengen?' Aldus vraagt Wurre Wurre zich af. Het zal niet. Deed het duo niet ooit iets stilzwijgends met een hond? danst een speciale Boulevard-voorstelling A summer special is de titel van de voorstelling van Shusaku. Het dansgezelschap was vorig jaar op het Straatfestival ook van de partij. De dansen waren toen een (indrukwekkende) mix van vroegere voor stellingen. Met simpele decors, kledij, belichting en een twee-mans-orkestje weten de dansers een span ing te scheppen die zelfs het publiek in een door de wind lawaaierige tent gevangen houdt. De verantwoordelijke man en naamgever is de Ja panner Shusaku Takeuchi. Hij'begon met zijn groep negen jaar geleden in Parijs. Zijn eerste productie was Dormu. Er volgden er nog twee, totdat Shaffy in Amsterdam met Shusaku de voorstelling Neum or ganiseerde. Het beviel in Amsterdam beter. Sinds- Shusaku Dormu Dance Theater Foto Bob van Dantzig dien opereert de groep vanuit die stad en bedient zo heel Europa. Want het succes met voorstellingen als Era en Waves (voor het Holland Festival 1983) is overweldigend. Typerend voor de groep zijn de vele voorstellingen in de open lucht, waarbij nadrukkelijk gebruik wordt gemaakt van allerlei zaken uit de omgeving. Met de dansen wordt steeds een verhaal verteld. Niet altijd is dat te volgen en een probleem is het eigenlijk niet. In Noon of the plant, de voorstelling die het afgelopen seizoen onder meer in de Middelburgse schouwburg te zien was, gaat het over het leven van een man. Jong en sterk en onbevangen aan het begin van zijn levensweg, tast hij, geleid door zijn intuïtie en in stinct, de grenzen af van zijn geestelijke en fysieke vermogens. Hij blijkt zich soms zwak en afhankelijk te voelen. Hij weet zich gekweld door erotische fantasieën die soms gewelddadig van karakter zijn. Schuldgevoe lens zijn er eveneens en het verlangen naar de ooit gevoelde veiligheid en warmte van de moederborst. Het wordt gedanst door vier mannen, elk door Shusaku geselecteerd om een specialiteit op het gebied van voordracht, acteren, dansen beweging. Ook in deze voorstelling vormt de levende muziek een belangrijk onderdeel. En de muziek is op zich al de moeite van het aanhoren waard. Daarom is de muziek uit vorige voorstellingen op de plaat gezet, verkrijgbaar in de tent waarin de voorstelling plaats vindt. Alles bij elkaar is het misschien beter om het muziekdanstheater te noemen. Met het nieuwste programma Lala was De Nieuwe Snaar de afgelopen winter al in Wemeldinge. Nu op de Boulevard, waarmee een traditie wordt voortge- De Nieuwe Snaar zet want De Nieuwe Snaar is al jaren vaste gast in Vlissingen, op het Straatfestival. Het Belgische groepje van drie is volstrekt uniek: je kunt het muziektheater noemen of muzikale humor, je vat het niet helemaal. Er is geen vergelijking met andere groepen mogelijk. Tegen Mooie Moeite (nr. 2, februari 86) zei Jan de Smet van De Nieuwe Snaar over Lala: 'De tekst is inderdaad van ondergeschikt belang, al hebben we in ons nieuwe programma Lala vijf liedjes op tekst van Hugo Matthijsen, een van de waanzinnige tekstschrijvers van Bart Peeters. Die liedjes zijn zeer welkom. We hebben nu het gevoel dat de liedjes die wezingen ergens op slaan. Vroeger was de liedjestekst een alibi om niet lalalate neuriën. De liedjes getuigen van een gezonde waanzin. We zijn allesbehalve een geëngageerde groep. Afgezien daarvan willen wejgrug naar een pure muzikale en ffiflflzomer 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 13