fit jOVJ knuijt mode Maison Van Dalen SAffi STEPILLV BERGERlEl Dl CANIA O sjffiunnr van der XJöTSt i D E L IJ N E N V A N D E NIEUWE ZOMERMODE ELVI CLUB LOUIS LONDON' WALSTRAAT 95, VLISSINGEN TEL. 01184-11544 Chi straatfestival Eddie Campbell Batida Teardrops and Memory Ruben Salas en zijn orkest advertentie VOOR DE BETERE MANNENMODE St. Jacobsstraat 10 - 4381 EL Vlissingen - Tel. 1 93 37 Wolstraat 97, Vlissingen. Tel.(01184) 12880 48fflfflzomer I zomer 49 Eddy Campbell sings the blues experimentele, muzikale wandeling door oerwoud Het klinkt niet bepaald Nederlands, het geluid van deze Rotterdamse groep. Een optreden van Chi is een combinatie van tapes, levende muziek, video en dia's. De beelden zijn abstract en de natuur is de voornaamste inspiratiebron. In het blad Vinyl wordt de muziek omschreven als een tocht door een klam salsa Ruben Salas uit Amsterdam mag zich de eerste salsa-componist van Nederland noemen. Salas, af komstig uit het hart van salsa-land Puerto Rico, verhuisde in de jaren zeventig naar New York waar hij zijn muzikale vorming verbreedde door in meer orkesten tegelijk te spelen, onder meer in het beken de Conjuncto Classico. Zakelijk denkende mensen haalden hem naar Nederland, Amsterdam, waar hij snel aardde. Ook hier speelde hij in een serie groepen voordat hij een eigen orkest begon, met als basis de eigen'composities. Het zijn allemaal puike instrumentalisten die samen een vulkanische eenheid vormen. blues uit Chicago Als de twaalfjarige Eddie Campbell de legendarische blues-zanger Muddy Waters ontmoet is hij verloren voor deze muziek van de melancholie. In zijn lange carrière speelde hij met onder meer Howlin' Wolf, Koko Taylor, Otis Rush, Little Walter, Jimmy Reed. De nu 47-jarige Campbell maakte vele elpees. Tij- v dens een toernee door Europa in 1979 met de American Blues Legends stal hij de show met zijn act. Hij slaat er geen munt uit, hij verdwijnt om pas in 1984 weer op te duiken in Londen. Een Engelse platenmaatschappij organiseert een toernee door Nederland en laat een plaat opnemen: de blues is weer commercieel aantrekkelijk. Braziliaanse muziek, geboren uit jazz en funk Batida (Portugees, spreek uit batsjieda) betekent onder meer ritme, slag of schok; je kunt bij deze groep dus op ritme rekenen. Vaak is de rijke ritme sectie belangrijker dan de zang en instrumentale inbreng. Vooral wat de percussionist Nippy Noya klaarmaakt is fabelachtig. Handtrommels, timbales, een soort rommelpot die guicha heet, rammelaars, het snorhout (een langwerpig stuk hout aan een koord dat door rondslingeren geluid maakt), ver schillende klokken, bellen en ander rinkelwerk, ze I komen allemaal aan bod en op een goeie manier. Noya is een veelgevraagd percussionist, hij speelde onder meer met Massada, Eric Burdon, Hans Dulfer en Stan Getz. Oprichtster is zangeres José Koning. Als stewardess woonde ze een tijd in Brazilië en vloog in Zuid-Amerika. De muziek heeft haar niet meer losgelaten en terug in Nederland begon ze met Batida die met zijn warme muziek de herinnering aan dat enorm grote land levend houdt. Naast deze zangeres zijn bandleden: Toon Roos (saxofoon), Karei Boehlee (piano en synthesizer), Lené te Voortwis (basgitaar) en Gerard Jelies (slagwerk). Optredens op radio en t.v. zijn sinds 1983 gewoon geworden voor Batida. hele oude rock Muziek uit de tijd dat je een half uur met water en kam bezig was om de kuif in orde te krijgen en de petticoatjujst te doen 'staan'. Niks nieuws natuurlijk, want ook nu staat het jongvolkje lang voor despiegel om details in orde te krijgen die buitenstaanders volledig ontgaan. De muziek: een beetje Buddy Holly,tikkeltje Roy Orbison en wat Elvis Presley. Hollandse makelij. Batida, Braziliaanse funk en jazz zijde bewegen hoog in de lucht op de wind, aldus voortdurend van vorm veranderend. Niets blijft defi nitief hetzelfde in dit windballet. Op de grond zijn vormen van zijde, plastic, bamboe te zien. De spelers zingen, dansen en bezigen voornamelijk de taal van het lichaam. Het sprookje wordt deels overdag, deels 's nachts gespeeld. De ingrediënten komen van hein de en ver dichtbij. De klanken van gongen en klokken doen denken aan Indonesische Gamelan-muziek. De gebruikte maskers herinneren aan die van Bali, de blauwe dansers lijken Chinees. Veel kleur over dag en althans op foto's, fraaie lichteffecten 's nachts.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 25