straatfestival Dana Gillespie The Electric Bluebirds Galileo's Left Wing straatfestival Moonlight Dance Orchestra Bloolips Tango-orkest El Choclo 50 rTliTlzomer regenwoud op een of ander Indisch eiland. 'De reis begint koel met aarzelende melodieuze lagen van onder meer fluit, percussie en synthesizer. Before the mountain horen ze de eerste gamelan klinken, terwijl in Hopi de eerste gesprekken met inlanders plaatsvinden.' Muziek om naar te luisteren vooral, gemaakt door Manyo van Oosterom (toetsen, gitaar, fluit, percussie) die in The Frog en het Paleis van Boem speelde, Koos Derwort (blaasinstrumenten), Willem Cramer (toetsen, computerprogramma's, gi taar en percussie) die in Dojoji en Nieuw Hip Stilen speelde, Fyko van Leeuwen (video en dia's), Jurgen Brouwer (geluid) en Michel Banabila (toetsen, bas, fluit en percussie). blues, rock, pop Een veelzijdig talent uit Engeland met een respecta bele carrière achter de rug: negen elpees met voor namelijk zelf geschreven muziek; musicals als Othel lo, Jesus Christ Superstar (de rol van Maria Magda- lena), Tommy van The Who, Cora (een musical voor één vrouw, ze speelde het op het Edinburgh Festival in 1983); toneelrollen bij onder meer het Nationaal Theater in Londen; vele optredens op t.v. en tenslotte een reeks films (The lost continent, Parker van regisseur Jim Goddard en Scrubbers van MaiZetter- ling om er een paar te noemen). blue grass, tex-mex, cajun, allegaartje Dit electrische vijftal komt uit het Londense clubcir cuit. De bezetting is nogal ongewoon: akoestische gitaar, bas, drums, accordeon en viool ofwel fiddle. Die fiddle en de trekzak dragen het geluid van The Electric Bluebirds. Tot de mogelijkheden behoren muziekstijlen als cajun, zydeco, tex-mex, rhythm and blues, blue grass en meestal gaat dat allemaal door elkaar en wordt het op de een of andere manier een geheel. Arabische funk Jazz-achtige, frisse bewerkingen van voornamelijk Turkse en Noordafrikaanse melodieën, afgewisseld met niet alledaags in onze oren klinkende eigen composities, afkomstig van volbloed Belgen. Luk Mishalle, de saxofonist of beter multi-jnstrumenta- list was overal en speelde in veel situaties met veel verschillende groepen: het Engelse Theatre of Sha dows, de Nederlandse Dogtroep en Sint Juttemis, met Steve Beresford, bij het Nieuw Vlaams Theater, hij maakte avant-garde muziek bij de Studio voor Experimentele Muziek enzovoorts. Jean Demey had zowat de helft van de wereld gezien toen hij, terug in België, begon met een project dat bekende Belgi sche jazzmusici en bekende dichters bijeenbracht. Rest nog drummer Ron van Eycken en gitarist Danny de Cort. romantiek van voor de oorlog Voor de ouderen een herinnering en voor de jonge ren misschien wel een ontdekking: het zacht swin gende romantische samenspel tussen ritme, saxen en ander koperwerk en zwoele zang. travestietentheater uit Londen Een flitsende flikkershow van zes Engelse heren onder de titel: Living Leg-ends. Meer informatie is helaas niet voorhanden. Oorspronkelijk is de tangomuziek de muziek van de zelfkant in de grote Argentijnse steden. In de hoeren wijken en de kroegen ontstonden ritmische klanken en de dans die voor een groot deel bestond uit het nabootsen van paarbewegingen. De rauwe muziek van het einde van de vorige eeuw werd gepolijster, de composities geraffineerder en de dans groeide mee. Het sensuele bleef het kenmerk van de dans. Met Malando (de Nederlander Maasland) werd de tango glad en commercieel. Nu maakt de tango een nieuwe bloeiperiode door: in trendgevoelige steden verrezen tangosalons, in Paradiso en muziekcentrum Vreden- burg klinken tangofestivals met danswedstrijden, fo ook op de Boulevard of Broken Dreams en Straatfesti val. Óp het Vlissingse Straatfestival kan iedereen rekenen op het klassieke orkest met de klassieke instrumenten. Een wijze les van de tangomeester Juan Tajes: de tango dans je langzaam en naar binnen gekeerd. Alsof je het hele leven nog voor je hebt. zomer 51

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 26