- -- m ruimte in ruimte 78 rtlrflzomer ruimte in ruimte Schilderij in zwart-wit, Piet Dieleman. Foto Elsa Westland Houtsculptuur, David van der Kop. Foto Elsa Westland *- W ;W- H. K ik belangrijker wordende basis- een spannende geëi gende) plaats opeisen voor de eigentijdse kunst. In de tweede helft van de jaren '60 ontstaat zo een min of meer geschikte bodem voor een nieuw groeiterrein. Het is geen rechtlijnige, gestage ontwikkeling. Het beeld verspringt eerder stoksgewijs. Wie alles tegelijk wil inhalen, heeft kans zichzelf voorbij te lopen en die Kans wordt -af en toe en hier en daar- gegrepen. Vooral in Middelburg ontstaan enkele actiehaarden die weinig jaren later van beslissende betekenis blijken geweest voor een versnelde ontwikkeling die het aanzien van sector K K een totaal ander aanzien heeft gegeven. Het volstaat in dit verband de activiteiten te noemen van het Zeeuws Museum, de Vleeshal, de stichting jeugd en Muziek, Forum. Het zijn de katalysatoren die andere, meer gespreide activiteiten aantrekken en mede-ontwikkelen. Het staat allemaal aan de basis van een klimaatsverandering die enige -zo niet: véél- naam mag en moet hebben. Zo'n verandering van mentaliteit vindt een vertaling in het beleid van een overheid die niet langer uitsluitend toeziet maar ook de stimuleringsadviezen volgt. Zo is opmerkelijk dat in de -late- ontwikkeling van de mo derne impuls naar een eigentijdse context de overheid een belangwekkend aandeel neemt. Het vrije bedrijf - de kunsthandel en het galeriewezen- blijft daarbij achter, al geldt daar (óók al) een gevoelige afhankelijk heid van de subsidiepolitiek der hogere krachten. t De collectie van de provincie Zeeland, opgebouwd irv een aantal jaarlijkse selectieronden waarvoor een beroep gedaan wordt op deskundigheid van buiten het gewest, draagt alle kenmerken van die ontwikkeling. Waar niets -lees: niet al te veel- was, moest alles komen. De accenten zijn daarbij begrijpelijkerwijs nogal duidelijk verschoven van de traditie naar het hedendaagse. Een, naar het aantal nummers gerekend, kleine ten toonstelling als deze in Goes laat-onder meer-zien dat Zeeland weer een plaats in de ontwikkeling van de kunsten heeft ingenomen. We spraken van het 'topje' van de recente aankopen. Die top sluit zeer nauw aan bij wat zich binnen Europa beweegt. Piet Dieleman, hier en elders jarenlang verward met het nieuwe schilderen, wijst de momentele emotie duidelijk terug naar af in een aantal werken waarin het landschappelijke perspectief de eerste aandacht vraagt. Er is een opbloei van kleuren en het begin van een boeiende uitwerking en doorwerking van con structie-elementen. De gesloten compositie -de acht robuuste zwartwitten voorél- pakt heel direct. Marinus Boezem in wiens werk veel lijnen uit de ontwikkelingen binnen de eigentijdse kunst samenko men, trekt opnieuw eigen lijnen naar vroeger en nu. De schijnbare eenvoud verrast. De grote zorg voor het heldere concept boeit. De vondst voegt toe, wist het begrip trouvaille' uit en zet er 'inventie' voor in de plaats. Een mooi kenmerk is drang naar éénworden, één bijvoorbeeld met de maatschappelijke consensus die mogelijk maakte dat in de middeleeuwen een kathedraal verrees die nu tot studies aanzet. De kracht ligt nü, meer dan in een loutere terugblik. David van de Kop heeft zijn plaats genomen in de evolutie van een 'verzelfstandigde' plastische kunst die -los van opdracht en vormbepaling-voor zichzelf staat. Zijn eigen woorden: 'Beelden worden door de kunste naar van binnenuit ontwikkeld en bieden ons een aantal elementaire ervaringen over plaats, ruimte en materiaal, zij stralen iets uit van de onverklaarbare drang van mensen om een plek een bijzondere lading te geven, of een teken te geven dat duidt op waarden, die in het menselijke bestaan altijd een rol hebben gespeeld'. Zijn plastieken gaan -in kleur, ruimtelijk heid, in een open/gesloten werking -een dialoog aan met de aquarellen. Gust Romijn toont een project dat op nog monumenta- ler uitwerking wacht. Het past in de voorhoede van de omgevingskunst en we moeten de locatie buiten de sfeer van de kerkezerken zien: de open zee, de beslo tenheid van de schelp die een levenslijn legt naar de grote, omvattende Delta. Bij Romijn telt de ambachte lijke factor zwaar mee. De materiaalbehandeling - marmer, staal- zegt daar veel over. Zie het -straks- aan zee en vergeet er het land niet bij. Frits van Til, de schilder, verwerkt een overstelpende ontwikkeling: kleuren -tussen ingetogen en speels-, spanningsvlakken, standpunten, posities. Wat we zien zou een reisverslag kunnen zijn waarin het landschap de gebeurtenissen bepaalt. Het schilderij kan zich aan die impact onttrekken, voor en door zichzelf bestaan, standpunten formuleren. Het gebeurt en dat blijkt een mooie kracht. Deze selectie uit een selectie reikt verder dan Goes, verder dan andere grenzen. Vier bij elkaar horen de werkstukken van Frits van Til. Foto Elsa Westland mmj zomer 79

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 40