COMPETITIEFILMS FOOL FOR LOVE EN RUNAWAY TRAIN DEZE ZOMER AL IN MIDDELBURG J Het filmfestival van Cannes vormt ieder jaar weer een redelijk betrouwbare graadmeter voor zowel de kwaliteit als de eventuele verschuivingen in trends van het te ver wachten aanbod in bioscopen en filmhuizen. Indien ook het programma van het in mei gehouden 39e festival aan de Franse Zuidkust representatief is voor wat ons de komende maanden staat te wachten, mogen we rekenen op veel degelijke, goed gemaakte en onderhoudende werkstukken. Grote verrassingen van het kaliber Paris, Texas - twee jaar geleden winnaar van de Gouden Palm - heeft Cannes 1986 niet opgeleverd, maar evenmin waren er veel films te zien die zo ergerlijk waren dat je er met gekromde tenen naar zat te kijken. Kortom, een festival van de betere middelmaat. Sommige van de competitiefilms, zoals Fool for Love en Runaway Train, worden al deze zomer in Middelburg verwacht. Voordat we dieper ingaan op bovengenoemde films van Robert Altman en Andrei Konchalovski nemen we in vogelvlucht de overige, verderop in het seizoen bij ons te verwachten, hoogtepunten van het afgelopen Cannes- festival door. VAN CANNES NAAR MIDDELBURG films en Cannes Albert Kok films en cannes Bij zo'n verkenning stuiten we allereerst op een paar aardige Amerikaanse producties. Mijn persoonlijke favoriet was DOWN BIJ LAW, van JIM JARMUSCH. Na Stranger than Paradise behelst het andermaal een film met John Lurie in een van de hoofdrollen. Hij speelt een kleine pooier die samen met een gesjeesde disc-jockey (Tom Waits) in dezelfde gevangeniscel terecht komt. De aanloop daar naartoe is bij na tergend traag en wat je noemt bluesy; niet in het minst door de van melancholie getuigende zwart-wit beelden van de Nederlandse cameraman Robbie Muller. Op het moment echter dat een Italiaanse toerist (gespeeld door een uitblinkende Roberto Benigni) bij het duo in de cel wordt gezet omdat hij iemand •toevallig' vermoord zou hebben, slaat de toon van het verhaal om. De manier waarop Benigni melodrama tisch en ingebroken Engels vertelt over zijn familie, zijn dromen en zijn door slecht B-films verwrongen kijk op Amerika is dermate ontwapenend, dat ik me de tranen in de ogen heb gelachen. De kracht van de film is verder dat Jarmusch heel speels maar uiterst effectief met de cliché's van de Amerikaanse filmcultuur stoeit. En ook mooi meegenomen is het dat alle personages 94 zomer jt bepaald grappig, sympathiek en levensecht genoeg zijn om anderhalf uur mee op te willen trekken. Hoewel de artistieke pretenties van Jarmusch dit keer op een lager pitje staan dan twee jaar geleden in Stranger than Paradise, is Down by Law-inmiddels door distributie bedrijf The Movies aangekocht - een bezoek dus meer dan waard. Een zelfde lichtvoetigheid vinden we terug in AFTER HOURS, van MARTIN SCORSESE. We maken daarin kennis met Griffin Dunne in de rol van een jonge kantoorklerk die gedurende één nacht in Manhattan zo'n beetje alle mogelijke tegenslag te verwerken krijgt. En dat terwijl het er aanvankelijk zo rooskleurig voor hem leek uit te zien. Hij had een aardig meisje aan de haak geslagen (de sinds haar hoofdrol tegenover Madonna in Desperately Seeking Susan als een ko meet onhoog geschoten actrice Rosanna Arquette) en wist zich binnen de kortste keren bij haar de slaapka mer in te praten. Maar het blijkt de onverwachte inleiding te vormen tot een noodlottig avontuur, waarin iedereen in zijn directe omgeving blind is voor zijn goede bedoelingen. Stukje bij beetje worden alle bestaanszekerheden onder zijn voeten weggezaagd. Aan neven-intriges of diepere bedoelingen heeft de film verder weinig te bieden, maar dat heeft niet kunnen verhinderen dat After Hours als komische nachtmerrie geslaagd uitpakt. Uiteraard geldt ook voor STEVEN SPIELBERGS CO LOR PURPLE dat een groot publiek ermee uit de voeten kan. De Nederlander Menno Meijes schreef het scenario voor deze film over het wel en wee van een zwart meisje dat aan het begin van de eeuw in het Zuiden van de Verenigde Staten opgroeit. Een hechte band met haar zusje wordt verbroken door een ver plicht huwelijk met een proleet die haar ais zijn slavin (sic!) beschouwt. Ze is, zoals haar man haar keer op keer inprent, lelijk, zwart, onontwikkeld en ook nog eens vrouw, maar niettemin weet-ze zich onder zijn juk vandaan te worstelen. Solidariteit-en een van optimis me overlopend slot -waarin de hoofdpersoon haar zusje weer in de armen kan sluiten- typeren dit Spiel berg-epos, dat ontroert zonder in drakerige senti mentaliteit te vervallen. Zoals de laatsle tijd op elk groot festival het geval is, gaf ook Cannes weer een uitstekende film van Britse makelij te zien: MONA LISA, van NEIL JORDAN. Na diens fiïmsprookje A Company of Wolves komt Jordan nu voor de draad met een in de Londense onderwereld gesitueerde tragikomedie. Bo Hoskins speelt de rol van zijn leven als een kruimeldief die juist uit de gevangenis is ontslagen. Zonder een cent op zak en in de steek gelaten door zijn vrouw, accepteert hij een baantje als privé-chauffeur van een call-girl. Die vrouw (geportretteerd door de debuterende Cathy Tyson) blijkt op zoek te zijn naar een ook al in sferen van prostitutie verzeild geraakt meisje, waarmee ze zo'n beetje een moeder-dochter verhouding heeft. De taxichauffeur is uiteindelijk bereid haar te helpen en tijdens hun omzwervingen langs nachtclubs, peep shows en andere uitwassen van het sex-toerisme in de Londense uitgaanswijk Soho, groeien beide persona ges steeds dichter naar elkaar toe. Heel mooi laat Jordan dat kille, onpersoonlijke decor contrasteren met de warmte en de oprechte genegenheid die zich Sam Shepard en Kim Basinger in Fool for Love zomer 95

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 48