Praat eens met ons onder 'n kopje koffie NMBBANK De NMB denkt met u mee. ÜOULEURRD R0KEH DRERH4- BOULEVARD OF BROKEN DREAMS IRONIE EN HUMOR BEGELEIDEN STREVEN NAAR HET HOGERE De nu enigszins vervallen huizen boden ooit plaats aan artiesten, muzikanten en ander los volk. Nog hoor je de muziek op de Boulevard of Broken Dreams in Hollywood, die verhaalt van hartzeer en droefenis. Een chimpansee komt aanfietsen en verdwijnt aan het eind van de boulevard uit het gezicht. De werkelijkheid wint van de fantasie. Uit de tentenstraat op het Vlissingse Bellamy- park klinkt melancholieke muziek. Er wordt gedanst. De romantiek bereikt zijn hoogtepunt in de Nacht van de Nocture, tegen het eind van dit festival. Rock, flamengo, tango, maar ook Shusaku Dormu Dance Theater, Orkater, Jules Deelder, Cees Brandt, Dog Troep, een sound-machine, vrolijk toneel over de tweede kamer in Medio Mei en het Werkteater met Epifanie. Marian Buijs had veel plezier om de twee ruziënde broertjes in Epifanie. NMB BANK nv; Aagje Dekenstraat 1; 4381 RM Vlissingen Postbus 5193 (4380 KD) 01184-10010. NMB BANK nv; Kanaalstraat 41; Oost-Souburg Postbus 1006 (4388 ZG) 01184-62020. Kasuren: 9.00 - 16.00 uur Avondopenstelling Vlissingen: vrijdag 19.00-20.00 uur Oost-Souburg: donderdag 19.00-20.00 uur juni t/m september 1986: EXPOSITIE GRAFIEK GALA 86 Marian Buijs advertentie 16 mm zomer Het Werkteater, een van de weinige Nederlandse toneelgezelschappen met internationale bekendheid, verkeert in een crisis. Van het oorspronkelijke gezel schap is minder dan de helft over en Werkteater II, een groep jonge acteurs die onder leiding van Shireen Strooker twee jaar geleden ging werken naast de oudere garde, lijkt nu de taak van deze befaamde groep over te nemen. De meeste spelers gingen hun geluk elders beproeven. Daria Mohr, Yolanda Bertsch en mevrouw Strooker regisseerden het afgelopen seizoen de nieuwkomers. Twee producties ontstonden uit deze samenwerking waarvan alleen de eerste, Laios, in de regie van Mohr en Bertsch een succes was. Naast acteur Herman Vinck zijn ook de twee heren Groothof gebleven. Hun broederschap hebben zij nooit onder stoelen of banken gestoken. Die familie band was zelfs het uitgangspunt bij een eerdere gezamenlijke productie die zowel inde kinder-alsinde volwassenenversie veel succes had: Broertjes of Ge broed (ook op de Boulevard te zien). Ditmaal hebben z'j gekozen voor een echt decor en een echt stuk, Epifanie, van een zekere Carlino, tegen de gangbare werkwijze in. Bij het Werkteater kwamen de meeste voorstellingen al improviserend tot stand. Die stijl breuk komt dan ook uitgebreid ter sprake in het begin van de voorstelling. Meer dan de helft van de tijd is gewijd aan het ter discussie stellen van die keuze en van de zin van toneelmaken in.het algemeen. In dat gedeelte spelen de gebroeders niet zichzelf. Maar twee acteurs die sinds jaren een duo vormen, maar nu in een artistieke impasse verkeren. We worden de laatste tijd overstroomd met voorstel lingen waarin de toneelmaker zichzelf en de situatie binnen het toneel ter discussie stelt. Het lijkt alsof de crisis in het toneel, zo die al bestaat, een eindeloze stroom van zelfonderzoeken ten gevolge heeft. Meest al zijn die alleen voor insiders interessanten komisch. Het grote publiek heeft er -terecht- geen boodschap aan. De grappen zijn alleen begrijpelijk voor hen die op de hoogte zijn van het wel en wee in het toneel wereld je. Dat geldt niet voor Epifanie. Natuurlijk neemt de vermakelijkheid nog toe als de toeschouwer op de hoogte is van de situatie bij het Werkteater. Maar ook zonder die voorkennis biedt Epifanie door de ongege neerde speelstijl van de gebroeders Groothof zoveel kijkplezier dat er voor iedereen heel wat te lachen valt. Een zeer geschikte voorstelling voorde Boulevard dus. De voorstelling speelt zich af op drie niveaus. De wer kelijkheid waarnaar af en toe in de tekst verwezen wordt en waarop toespelingen worden gemaakt: de crisis bij het Werkteater. In tweede instantie de fictieve werkelijkheid van de voorstelling, waarin het tweetal een acteursduo speelt dat bekend is geworden door Epifanie is te zien: vrijdag 4 t/m zondag 6 juli, 21.15 uur. Paradetheater zomer 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 9