Smith
weet u ons te vinden
gewoon even bellen
VAN RIJT
iedere woensdag
avond en elke eerste-
zondagmiddag van de
maand levende
muziek
OUDE STIJL JAZZ
EN DIXIELAND
NBri
flame feutchmsni
(als u ons nodig heeft)
20 jaar ervaring staat garant
voor onze kwaliteit
CAFÉ-RESTAURANT
Fam. Acda
Beursplein 11 - Vllssingen - Tel. 01184-10295
theater
Het kan vreemd gaan
Tobias Erling en Jean Kooien
Jeanne d'Arc
Jasperina de Jong
advertentie
lid
garantie
voor
zekerheid
adviseur voor geldleningen en hypotheken
KUNSTHANDEL
LIJSTENMAKERIJ
DRUKKERIJ
Cloosterstraat 84,
4587 CE KLoosterzande
Telefoon 01148-1455
BELLAMYPARK VLISSINGEN
TELEFOON 01184-12110
Openingstijden van 10.00-16.00 uur
RUIM 200 VERSCHILLENDE LIJSTEN
BESPANNEN SPIERAMEN IN ELK GEWENST FORMAAT
ALUMINIUM WISSELLIJSTEN TEGEN DE SCHERPSTE
PRIJZEN, THUISBEZORGD BINNEN ÉÉN WEEK
HANDEL IN OUDE PRENTEN
34 december
De Zeeuwse Komedie
speelt Inpikken en
wegwezen
Foto Ruben Oreel
Concertzaal Zlerikzee:
HET KAN
VREEMD GAAN
13 december, 20.00 u.
Lunchcafé Goes:
TOBIAS ERLING EN
JEAN KOOLEN
14 december, 12.00 u.
Schouwburg
Middelburg:
JASPERINA
DE JONG
22 december, 20.00 u.
december 35
Pleuni Touw en Hugo Metsers gaan het land in met
deze komische klassieker van Bernard Slade over
vreemd gaan en schuldgevoelens. De vertaling is van
Remco Campert. Eens per jaar springen twee
i mensen uit een gezin uit de band. Ze bedenken een
smoes, gaan naar een hotel en hebben er een korte
buitenechtelijke affaire. In een humoristische dia
loog wordt getoond dat het schuldgevoel een
onderdeel is van het plezier. Regisseur is Jules
Royaards.
Erling is een nieuwkomer in de cabaretwereld. Hij
won het Solo Festival in Goes, waar zanger Jean
Kooien mede-finalist was. De titel van Erlings
soloprogramma is Aan hoger wal. In veertig minuten
dringt Tobias Erling door tot de kern van 'zijn
deprimerend bestaan'. Hij rekent af met groepsge-
i sprek en therapeut, passeert moeiteloos zogenaamd
onneembare grenzen om terecht te komen in voor
geboortelij ke tijden en situaties. In een vorig leven
blijken de wortels te liggen van de huidige ellende.
Na een kort bovenaards verblijf wordt het Erlings
duidelijk waarom hij als cabaretier naar de aarde
terug moet en gewapend met nieuwe inzichten komt
hij weer met beide benen op de grond. De jury in
Goes oordeelde in mei: 'Een fraai opgebouwd,
cyclisch verhaal met mooi taalgebruik, dat een
moeilijktoegankelijkthema met relativerende humor
tegemoet treedt.'
Jean Kooien zingt zelfgeschreven teksten en bege
leidt zich op de gitaar.
Het fantastische levensverhaal van Frankrijks natio
nale heldin heeft veel mensen bezig gehouden.
Regisseur Apostolos Panagopoulos liet zich bij dit
toneelstuk inspireren door historische teksten en
een film van Carl Th. Dreyer (1927-28), het toneel
stuk van Friedrich Schiller (1801), de poëzie van Paul
Claudel (1935) en muziek van Arthur Honegger.
Spelers zijn Josée Ruiter, Wouter ten Pas en Henk
Batenburgh. Het is niet de bedoeling het leven te
verbeelden van het ongeletterde boerenmeisje dat
zich door god geroepen voelde Orléans te ontzetten
en de prins tot koning van Frankrijk te laten kronen,
doelstellingen die zij op 17-jarige leeftijd (in 1429)
had bereikt. Het gaat meer om - laten zien wat de
generaties na Jeanne d'Arc rr tiar nagedachtenis
hebben gedaan. Jeanne is in de persoon van
Josée Ruiter zelf bij om z'^\e verdedigen.
Wel komt het proces tot^P met de zelfverbranding
aan de orde. Volgens -jPjverlevering werd Jeanne
ter dood veroordeeld p beschuldiging van ketterij
en herriep zij haarterij, waarna het vonnis werd
omgezet in levens <g. Door haar weigering zich bij
de R.K. kerk aar sluiten, belandt ze tenslotte toch
op de brandstc dl. Uitgangspunt in het stuk is dat
Jeanne zich niet verdedigd heeft, omdat ze bang was
verbrand te worden, maar omdat ze wilde dat haar
menselijke eigenwaarde werd geaccepteerd: ze
verdedigde haar eigen sterfelijkheid.
Uit kerkelijke en politieke noodzaak volgt niet lang
na haar dood een rehabilitatie, er volgt zelfs een
heiligverklaring, wetenschappers proberen het raad
sel van de maagd van Orléans te achterhalen (was ze
een man? of transsexueel?) en anderen bouwen de
legendevorming uit. Bij de voorstelling worden film
en muziekfragmenten gebruikt.
In oktober vorig jaar ging De gekkin van de gracht in
Amstelveen in première. Het succes was het afgelo-