Dat we u in 1987 weer
voor 10 nummers
mogen koesteren.
uitkrant voor zeeland
'E
'Je kan de grootst mogelijke
flauwekul op papier zetten en
er nog een daverend applaus
voor ontvangen ook'
S
Het kwartet Abbie de Quant
(fluit), Frances Marie Uitti
(cello), Ton Hartsuiker (piano)
en Michael de Roo (slagwerk)
laat werken horen van
twintigste-eeuwse componis
ten als Sylvano Bussotti,
Scelsi, George Crumb en John
Cage.
Aanleiding om wat nader in te
gaan op het werk van twee van
hen, Bussotti en Cage.
bussotti
Izaak Bout en Willem Jobse
móóie moGire
OGthus 303
330 AH MiricH'lb!i;q
,en kaleidoscoop. Inderdaad vertonen de
persoonlijkheid en het werk van Sylvano Bussotti
vele overeenkomsten met een kaleidoscoop. De
materie verandert niet. Ze behoudt de vaste
karakteristieken. Maar bij de geringste beweging, bij
de kleinste verandering van de buis verschuiven de
kristallen en dient er zich een nieuw patroon aan dat
in niets lijkt op het voorgaande. Een kaleidoscoop
maakt oneindige variaties op de geometrie en geeft
aan het begrip 'patronen' een totaal nieuwe
betekenis', zo omschreef de Franse criticus Maurice
Fleuret de Italiaanse componist Sylvano Bussotti.
Een man die zich het gegeven 'veelzijdigheid' tot een
levenstaak maakte. En die in het nastreven van dat
doel merkte dat de maatschappij maar weinig prijs
stelt op mensen die zich op meer artistieke terreinen
begeven en trachten die verschillende gebieden
samen te vatten tot één niemandsland waarin een
groot aantal kunstvormen is verenigd.
Sylvano Bussotti, een bekende onbekende van onze
dagen. Geboren in 1931 in de sftad Florence.
Studeerde muziek bij Max Deutsch, Luigi Dallapic-
cola en Roberto Lupi. Werkt als componist,
uitvoerder en dirigent. Regisseert opera's, acteert
daarin, bouwt er de decors voor en schrijft. Onder
meer over muziek.
'ylvano Busotti stelt zich niet tevreden met het
lineair organiseren van klanken zoals zoveel andere
componisten dat doen. Hij ziet in muziek meer dan
uitsluitend tonen die in een bepaalde volgorde staan
en niet verder gaan dan het begrip 'gecontroleerd
geluid'. Bussotti componeert volgens de kunst van
het tekenen, de kleur van het licht en met de geste
van het woord. Bussotti gebruikt het schrift als actie.
In vroeger jaren bleek het onmogelijk om componis
ten los te zien van getalenteerde violisten, van ter
zake kundige uitvoerders van nieuwe muziek. Ook
kon men compinisten niet los zien van dichters, van
analisten en polemisten, van schilders en beeldhou
wers.
Muziek gaf kortom uitdrukking aan al hetgeen er
leefde in de maatschappij. Toen de moderne muziek
zich ontwikkelde, toen bleek dat veel componisten
7