Dat we u in 1987 weer voor 10 nummers mogen koesteren. uitkrant voor zeeland 'E 'Je kan de grootst mogelijke flauwekul op papier zetten en er nog een daverend applaus voor ontvangen ook' S Het kwartet Abbie de Quant (fluit), Frances Marie Uitti (cello), Ton Hartsuiker (piano) en Michael de Roo (slagwerk) laat werken horen van twintigste-eeuwse componis ten als Sylvano Bussotti, Scelsi, George Crumb en John Cage. Aanleiding om wat nader in te gaan op het werk van twee van hen, Bussotti en Cage. bussotti Izaak Bout en Willem Jobse móóie moGire OGthus 303 330 AH MiricH'lb!i;q ,en kaleidoscoop. Inderdaad vertonen de persoonlijkheid en het werk van Sylvano Bussotti vele overeenkomsten met een kaleidoscoop. De materie verandert niet. Ze behoudt de vaste karakteristieken. Maar bij de geringste beweging, bij de kleinste verandering van de buis verschuiven de kristallen en dient er zich een nieuw patroon aan dat in niets lijkt op het voorgaande. Een kaleidoscoop maakt oneindige variaties op de geometrie en geeft aan het begrip 'patronen' een totaal nieuwe betekenis', zo omschreef de Franse criticus Maurice Fleuret de Italiaanse componist Sylvano Bussotti. Een man die zich het gegeven 'veelzijdigheid' tot een levenstaak maakte. En die in het nastreven van dat doel merkte dat de maatschappij maar weinig prijs stelt op mensen die zich op meer artistieke terreinen begeven en trachten die verschillende gebieden samen te vatten tot één niemandsland waarin een groot aantal kunstvormen is verenigd. Sylvano Bussotti, een bekende onbekende van onze dagen. Geboren in 1931 in de sftad Florence. Studeerde muziek bij Max Deutsch, Luigi Dallapic- cola en Roberto Lupi. Werkt als componist, uitvoerder en dirigent. Regisseert opera's, acteert daarin, bouwt er de decors voor en schrijft. Onder meer over muziek. 'ylvano Busotti stelt zich niet tevreden met het lineair organiseren van klanken zoals zoveel andere componisten dat doen. Hij ziet in muziek meer dan uitsluitend tonen die in een bepaalde volgorde staan en niet verder gaan dan het begrip 'gecontroleerd geluid'. Bussotti componeert volgens de kunst van het tekenen, de kleur van het licht en met de geste van het woord. Bussotti gebruikt het schrift als actie. In vroeger jaren bleek het onmogelijk om componis ten los te zien van getalenteerde violisten, van ter zake kundige uitvoerders van nieuwe muziek. Ook kon men compinisten niet los zien van dichters, van analisten en polemisten, van schilders en beeldhou wers. Muziek gaf kortom uitdrukking aan al hetgeen er leefde in de maatschappij. Toen de moderne muziek zich ontwikkelde, toen bleek dat veel componisten 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 2