FDIDLDM 'A world apart': beste anti-apartheidsfilm tfarold Pinter in Middelburg A world apart Christus-film films, lezingen, eenakters, studieweekeinde Red Heat Opera-films in Vlissingen en Goes De films De nieuwste Polanski (Frantic) en wéér een anti-apartheidsfilm (A world apart). Dat zijn de twee belangrijkste rolprenten, waarop de Zeeuwse bioscoop-exploitanten zit ten te wachten/hopen voor de maand november. In Vlissingen en Terneu- zen zal Murphy's 'Coming to Ameri ca' wellicht nog even doorlopen in afwachting van een (hopelijk) nieuw kassucces: 'Diehard'. Middelburg kan in november nog voor sensatie zorgen, want daar is men vast van plan de omstreden Christus-film 'The last temptation of Christ' te gaan vertonen. In welke bioscoop Frantic uiteindelijk terecht komt, is nog onduidelijk. Zowel Alhambra-Vlissingen als Electro-Mid- delburg kondigen hem aan. Vrijwel zeker kan de Zeeuwse bioscoopbezoeker dus ergens de nieuwe Polanski gaan bekijk en. Hij is nogal wisselend ontvangen. De Volkskrant schreef zeer enthousiast over deze 'bezeten en hectische thriller', waarin Harrison Ford en Emmanuelle Seigner de hoofdrollen vertolken. De film is het verhaal van een speurtocht van Harrison Ford naar z'n echtgenote (Betty Buckley), die verdwijntuit een Parijse hotelkamer, waar ze in het begin van de film arriveren. Die speurtocht heeft alle vertrouwde elementen uit Polanski's vroegere werk: absurd en vervreemdend. 'Een knap werkstuk', roept de Volkskrant, die ook de muziek van Morricone roemt omdat ze een extra dimensie aan de film zou geven. In Het Parool wordt die muziek als 'de saaiste van het westelijk halfrond' afge kraakt en wordt Frantic verder afgedaan als 'een slechte Polanski'. NRC-Handel- sblad heeft wel problemen met het 3teleurstellend slot, maar roemt Frantic toch 'een ongewone, uitstekende thril ler'. Zelden werd er zo lovend over een film geschreven als over 'A world apart'. Peter van Bueren (Volkskrant): 'Het is de beste anti-apartheidsfilm ooit gemaakt. Hij is intelligent, subtiel, emotioneel en tegelijk integer, zuiver van inhoud. Een film, die iedereen kan aanspreken en niemand onberoerd zal laten, zonder dat er voor het grote publiek enig compromis ge maakt wordt'. De Volkskrant is niet de enige, die enthousiast is over de film: op het festival van Cannes war er een speciale juryprijs plus de Gouden Palm voor de beste actrice. De film vertelt het verhaal van een 13- jarig blank meisje, dochter van twee anti- apartheidsactivisten, die hun dochter zoveel mogelijk bpiten hun (geheime) bezigheden houden. Maar een meisje van dertien, dat door ouders en mede scholieren als veracht wordt behandeld en niet precies weet waarom, kan aardig kapot gaan aan zo'n situatie. En zeker als haar vader (Jeroen Krabbé) verdwijnt en haar moeder niets wil vertellen over de 'reden waarom'. Juist omdat je als publiek de feiten wel kent is de onzeker heid van het meisje des te aangrijpender. Verwacht in Electro-Middelburg Veel stampij vanuit bepaalde kerkelijke hoek vielde vertonin van 'The last temptation of Christ* ten deel. De rechter moest er zelfs aan te pas komen om de vertoning door te laten gaan. De film, die gebaseerd is op het boek van Kazantza- kis 'Christus wordt weer gekruisigd' (1955) is volgens recensenten echter amper de moeite: 'Niet gewoon mense lijk, maar ordinair', oordeelt Trouw, die vindt, dat Christus wordt uitgebeeld als een zeurkous. En de Volkskrant noemt het 'een tamelijk vervelende Jezus-film, die slechts voor theologen uiterst inte ressant is'. Verwacht in Electro-Middelburg. THE GO-BETWEEN MET (V.L.N.R.) JULIE CHRISTIE EDWARD FOX EN DOMINIC GUARD. De Oostenrijker Arnold Schwarzeneg ger, ooit 'mister Universe' maakt razend snel carrière in Hollywood. Nu weer in Red Heat, waarmee regisseur Walter Hill probeerde een geweldsfilm te maken, die boven het banale vertoon van botsende voertuigen, zoevende kogels en knallen de vuisten uitkomt. Hij is er jammerlijk mee de mist ingegaan, niet in het minst door hoofdrolspeler Scharzenegger, die een 'positieve Rus' moet spelen in een Russisch-Amerikaans conflict. Trouw karakteriseert hem als 'mensgeworden pitbull-terriër', die grommend wat uni verseel verstaanbare klanken uitstoot.' Verwacht in Goes en Hulst. In het voorgaande seizoen experimen teerden de bioscopen van Hulst en Terneuzen ermee. Dit seizoen gebeurt het in Goes en Vlissingen: zondagoch tend-voorstellingen van opera-films. Het gaat om registraties van meestal bijzon dere uitvoeringen van beroemde opera's met al even beroemde orkesten, dirigen ten en solisten. In Goes en Vlissingen beperkt men zich tot één opera-film per maand. Deze keer is dat op zondagmor gen 27 november. In Goes draait dan Fidelio van Beethoven en in Vlissingen Falstaff van Verdi. Fidelio wordt gebracht door koor en November wordt in Middelburg de ftaand van Harold Pinter. Het —in sns oktobernummer al aangekon- ligde— studieweekeinde verhuist an Het Zilveren Schor naar het heater van de Zeeuwse Bibliotheek 18-20 november) en van 4 tot en met november krijgt Middelburg een 'inter-filmfestival met acht films, die Jlang uit de roulatie zijn, maar die Karei Böhm. Regisseur is GustavSellner, De Falstaff-film is een registratie van een uitvoering door de Wiener Philharmoni- ker met de Wiener Sangerknaben. Solis ten zijn o.a. Gabriël Bacquier, Richard Stillwell en Marta Szirmay. Regisseur is Götz Friedrich. Alhambra Vlissingen, 27 november Grand Theater Goes, 27 november oor één keer opnieuw vertoond orkest van de Deutsche Oper Berlin o l-v morden. Het festival wordt geopend n afgesloten met twee lezingen over !e schrijver. Tenslotte worden er in et Minitheater aan de Verwerijstraat nee eenakters van hem opgevoerd, ïrote organisator achter dit alles is Ie Stichting Filmtheaters Middel- urg. De provincie Zeeland ver- jende financiële steun. 'Prietpraat en machtsstrijd in het toneel van Harold Pinter' is detitel van de lezing, die dr. Cobi Bordewijk-Knotter op 3 november geeft in het bibliotheek theater. Het is een 'aangeklede' lezing, want de inleidster, die kort geléden in Leiden promoveerde op het werk van Pinter, zal gebruik maken van video registraties om haar stellingen duidelijk te maken, na de pauze zullen Leidse studenten 'theaterwetenschap' enkele scènes uit The Collection spelen. Alle films, behalve de laatste (9 novem ber) draaien in het Schuttershoftheater. Dat begint op 4 november met 'Accident' -uit 1967 onder de regie van Joseph Losey. Pinter schreef een ingewikkeld en provocerend scenario voor het in flash back vertelde verhaal over hef gevecht van drie mannen om het bezit van een meisje. In de hoofdrollen Dirk Bogarde, Stanley Baker, Jacqueline Sassard en Michael York. Ook Pinter heefteen rol in deze film, die Duits is nagesynchroni seerd. Eveneens van Losey is 'The Go-Between' (1971), die in datzelfde jaar de gouden palm in Cannes won. De film speelt in het statige Norfolk van rond de eeuwwissel ing. Een eenvoudige jongen speelt voor postillon d'amour tussen de aristocra tische Marian (Julie Christie) en een jonge boer (Alan Bates). Hij raakt verstrikt in de verhouding dersexen, blijft eenzaam en leert de liefde in zijn ware betekenis nooit kennen. Clive Donner regisseerde 'The Care taker' (1963) en won er de zilveren beer van het Filmfestival van Berlijn mee. De film verhaalt over een zwerver die terecht komt in de wereld van twee broers, van wie er één geestesziek en de ander sadist blijkt te zijn. Een claustrofobische erva ring met Alan Bates, Robert Shaw en Donald Pleasance. 'The last Tycoon', die Elia Kazan in '76 regisseerde heeft een cast van alleen maar klinkende namen: Robert de Niro, Jack Nicholson, Jeanne Moreau, Tony Curtus, Robert Mitchum, Theresa Rus sell.... Pinter schreef het scenario naar de roman van F. Scott Fitzgerald, warin het leven werd verteld van de legendarische Hollywood-topman Irving Thalberg. In 'The Quiller Memorandum' (regie Michael Anderson, 1966) stelt de Britse geheime dienst een onderzoek in naar de schuilplaats van een groep neo-nazi's in Berlijn. Een spannende film (géén Ne derlandse ondertiteling) met Alec Guin- nes, Max von Sydow en George Segal. Eveneens zonder Nederlandse onderti teling draait 'The Pumpkin Eater', die Jack Clayton in 1964 regisseerde en waarin Anne Bancroft een prachtige hoofdrol vertolkt. Zij is twee huwelijken lang een wat nonchalante vrouw ge weest, maar in haar derde huwelijk met de scenarioschrijver Jake (Peter Finch) is ze allesbehalve nonchalant wanneer ze ondekt, dat hij haar bedriegt. De derde film, die Joseph Losey regis seerde in 'The Servant' (1963). Het is een

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 10