Whroum Zeeuwse nacht met Issue, Rotnaam en Juke Joints Lèmakèta Sylvia Juncosa Fripp, Fripp Vlaamse films The Dead Film and Fashion in Middelburg Het landelijk Cinemathema festival besteedt dit jaar aandacht aan 'Film and Fashion'. Een selectie uit dit festival is van 7 t/m 14 december te zien in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg. Centraal tijdens het festival staat de actrice Audrey Hepburn. Samen met haar vaste couturier, Hubert de Givenchy, had Audrey Hepburn via haar kleding in de films ook een voortrekkersrol op het gebied van de vrouwelijke mode in de periode van begin vijftiger jaren tot het midden van de jaren zestig. Gooise formatie die haar naam ontleend heeft aan een kreet uit een stripverhaal wgens overeenkomst met het flitsende gitaarspel van Dirk Scheele (ex Dorpsstraat De Munck, ex Rebel) en Christiaan Scheele (ex Wizzguy). Verder spelen in Whroum nog Peter Brouwer en Henk van der Schee. Midgard Middelburg, 9 december Brogum pakt de draad op door na lange tijd weer een rock-nacht te organiseren. De spits wordt afgebeten door Issue, die eerder het voorprogramma verzorgde voor o.a. Vengeance en Normaal. Daarna volgt Rotnaam, die volgens eigen zeggen met haar muziek een uitlaatklep biedt voor gefrus treerde zielen. De nacht wordt afgesloten door de Juke Joints die op Schouwen Duiveland al zo'n solide live-reputatie hebben opgebouwd dat iedere toelichting overbodig is. Brogum Zierikzee, 10 december Gelegenheidsformatie va Schouwse bodem: Vrolijke en stevig swingende funkrock- bluesmuziek. Brogum Zierikzee, 26 december Ruige, slepende psych-pop met desperate zang van Sylvia Juncosa, 'ruige dame van de Amerikaanse underground.' Juncosa wordt wel genoemd als de vrouwelijke tegenhan ger van Dinosaur. En dat moet voor de kenners van het genre voldoende aanleiding zijn om voor dit concert het stoute schoeisel aan te trekken. 't Beest Goes, 24 december Robert Fripp, de meestergitarist die met zijn groep King Crimson aan het einde van de jaren zestig één van de belangrijkste grondleggers was van de progressieve rock, komt naar Goes om er samen met zijn huidige band, waarin o.a. zijn echtgenote Toyah Willcox op te treden in 't Beest. Fripp, geboren in 1946, was de spil van King ïCrimson, in 1969 door hem opgericht. Hij |Q (speelde onder deze naam in wisselende ji—Jbezettingen met o.a. de gebroeders Giles, Greg Lake (Emerson Lake Palmer), Pete Sinfield, Bill Bruford, Adrian Belew (o.a. Talking Heads) en Tony Levin een wezenlijke rol binnen de ontwikkeling van de popmu ziek van de 70-er en begin 80-er jaren. Daarnaast was Fripp de man die zijn fans en volgelingen regelmatig versteld deed staan met verrassende en buitennissige solopro jecten als zijn 'Frippertronics concerten' in restaurantjes en platenzaken. 'Popmuziek gaat aan grootschaligheid ten onder' was daarbij zijn filosofie en met een tape loopsysteem bracht hij zijn reperterende gitaarmotieven terug bij de mensen. Een vorm van ambient music en wellicht mede een gevolg van zijn samenwerking met Brian Eno, met wie hij o.a. 'No Pussyfootin' maakte. Daarnaast werkte hij samen met Bowie, Blondie, The Roches, Peter Gabriel, Daryl Hall en Peter Hamill. Zijn enigszins ondergewaardeerde LP 'Exposure' is een waardig document van de briljante samen werking met laatstgenoemde personen. Tijdens zijn laatste bezoek aan Nederland, 2 jaar geleden, was hij vergezeld van pakweg 14 gitaarstudenten die samen met de meester een indrukwekkende gitaarversie van de Frippertronics én Dicotronics lieten klinken; Fripp als goeroe van een nieuwe generatie gitaristen. Fripp is geen muzikant om aan voorbij te gaan derhalve en naast de meer dan Gatsby, die alles in het werk stelt om zijn grote liefde terug te krijgen. Maandag 12 december staat An American in Paris van Vicente Minelli op het programma: twee vrienden worden verliefd op hetzelfde meisje met alle complicaties van dien. Tenslotte twee films met Audrey Hepburn in de hoofdrol. Dinsdag 13 december is zij te zien in 'My Fair Lady' (1964) over Eliza Doolittle die het hof wordt gemaakt door professor Higgings (Rex Harrison). Woens dag 14 december is Hepburn te zien in 'How to steal a million', een komedie die zich afspeelt in de Parijse kunstwereld en waarin 'echt' en 'onecht' leiden tot grote misver standen. In het kader van het Vlaams festival vertoont het Zuidlandtheater te Terneuzen drie Vlaamse films op 7,14 en 21 december. Roel van Bambost, medewerker van de BRT- filmdienst gaf op 30 november reeds een inleidende lezing over 'de Vlaamse Film'. Tijdens het festival wordt in ieder geval Grazy Love vertoond. Grazy Love was in 1987 het regiedebuut van Dominique Deruddere. Deze film met o.a. Josse de Pauw en Geert Hunnaerts is gebaseerd op autobiografische verhalen van Charles Bu- kowski. In Grazy Love wordt het leven van TWIST SHOUT, 17 EN 18 DECEMBER SCHUTTERSHOFTHEATER. Harry Vos aan de hand van een drietal tijdsbeelden weergegeven: als 10-jarige is hij nog vol vertrouwen in de mensheid, zich nog niet bewust van alle leugens. Na de voltooiing van zijn studie zijn er de problemen met meisjes vanwege zijn puis tenkop, wat Harry probeert te 'vergeten' via de drank. Samen met zijn vriend Bill gaat Harry tenslotte tenonder in de zelfkant van de maatschappij. De imposante filmcarrière van John Huston (o.a. The Maltese Falcon, African Queen, Fat City en Under the Vulcano) werd eind 1987, kort voor zijn overlijden, afgesloten met de film The Dead. Deze film naar een verhaal van James Joyce, speelt zich af in januari 1904 in Dublin tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van twee inmiddels bejaarde dames, die samen met kennissen en familie herinne ringen ophalen. Dit alles gecombineerd met samenzang en een uitvoerig diner. Bij een van de gasten zijn er vooral de emotionele herinneringen aan een noodlottige jeugd liefde. Behalve vader. Huston, waren ook zoon Tony en dochter Angelica betrokken bij de film, respectievelijk als scenarioschrijver en als hoofdrolvertolkster. 't Beest Goes eigenzinnige verschijning van de man is ook de spanning omtrent de muzikale verrassing die hij nu weer voor zijn publiek in petto zal hebben voldoende aanleiding om het con cert te gaan beluisteren en zien...., waarbij niet onopgemerkt mag blijven dat Fripp een allergie voor camera's heeft ontwikkeld: 'Er heerst een vreemde traditie van muziek beluisteren door het oog van de camera....' en tijdens zijn concerten verbiedt hij nadrukkelijk alle flitslicht, hij zou er zijn concert voor beëindigen. Tijdens de komende toernee is Fripp naast een drummer en een bassist vergezeld van Toyah Willcox, die na een aanvankelijke acteer-carrière met een naar haar vernoem de band furore maakte: theatrale muziek met punk en jazz-rockinvloeden, waarbij naast haar schrille en fel imponerende zang haar kwaliteiten als performer een gevestigde live-reputatie opleverden, een reden temeer om het concert als belangwekkend tegemoet te zien.... 't Beest Goes, 3 december THE JUKE JOINTS De films die in Middelburg vertoond worden zijn: Blow-up (1966) van Antonioni met Vanessa Redgrave en David Hemmings. Het verhaal gaat over een modefotograaf in Londen, die via zijn werk een moord 'vastlegt', en op zoek gaat naar de waarheid. Blow-up is te zien op 7 december. Een dag later wordt The Damned vertoond, een film uit 1969 van Visconti, die een schitterend beeld schetst van Duitsland tijdens het opkomend nazisme. De verhou dingen binnen een invloedrijke familie staan centraal in het verhaal. Vrijdag 9 december wordt de film Breakfast at Tiffany's, voorafgegaan door een lezing. De lezing wordt gehouden door Corlyn Farnon Bol, medewerkster van de Mode academie Charles Montaigne te Amster dam. Haar lezing zal gaan over het image van de vrouwelijke ster in de films tussen de dertiger en vijftiger jaren en de mode in die tijd. Daarna draait Breakfast at Tiffany's, een film van Blake Edwards uit 1961, waarin Audrey Hepburn in exclusieve restaurants en nachtclubs op zoek gaat naar een rijke echtgenoot. Zaterdag 10 december volgt de vertoning van The Great Gatsby (1974) met Robert Redford en Mia Farrow naar een roman van Scott Fitzgerald over de schatrijke Jay

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 10