BOEK&PLAAT Sfill H I'ANOV Leendert Beye Karei Goudsblom en Karola Pezarro Een kist op zolder Om 't oekje Maritiem Zeeland Twee Zeeuwse troubadours op de grammofoonplaat bot. ii Leendert Beye woont in Goes en laat daar in La Strada een ambitieuze onderneming zien. Zijn thema's zijn niet mis te verstaan: de plaats die je als mefis inneemt in de levenscyclus, tegenwoordig vaak vervangen door een lineaire benadering. Bevruchting en geboorte zouden tot bewustwording moeten leiden: het zoeken naar waarheid maakt de cirkel tot een spiraal. Zonder echter een definitief antwoord op te leveren. Vandaar de titel 'Wachten op morgen'. Beye presenteert fotocollages, objecten, een tweetal installa ties en schilderijen op papier. Wie eerder werk van hem zag weet dat hij zijn denken, voelen en ervaren vaak een fysiek geladen vorm geeft. En dat hij daarvoor de techniek kiest die het best past bij wat hij wil uitdrukken. Er komen letterlijk 'geslaagde beelden' uit zijn handen. Werkelijkheden vloeien in elkaar over, soms even grijpbaar, dan weer vervagend of zoals in de installatie met spiegeluit elkaar spattend. Beye legt de toeschouwer niets op. Hij doet verslag van zijn eigen zoeken, bijvoorbeeld in de reeks van vier zelfportretten. Tot 29 december heeft u de kans om Beye's speurtocht met die van uzelf te vergelijken. La Strada Goes, t/m 29 december Van de zeven tentoonstellingen hedendaagse beeldende kunst die dit seizoen in Bellamy 19 te bekijken zijn, is tot 17 december nog keramisch werk van Karei Goudsbloem te zien. Centraal staat zijn 'Paarse muur' waar duizenden ogen je door grote vensters aanstaren. De witgipsen muur waarin de vlechtwer ken vanuit dunne kleirolletjes gebogen ogen zijn geplaatst, vertoont een spannende welving. Daarmee maakt Goudsblom niet alleen een bloeiende ruimtelijke vorm, maar verwijst hij ook naar een 'stadswand' en het kijken naar en van mensen in een stedelijke, Italiaans aandoende omgeving. Drie 'Rose Wolken' zijn een andere uiting van het spel dat Goudsblom speelt met tegenstellingen. De wolken zijn geplaatst op een sokkel, gesloten, strak en wit. Het genuanceerd rose van de wolken lijkt niet alleen een waargenomen kleur te zijn. Het doet ook denken aan de droom, als ontsnappingsmogelijkheid uit een gesloten werkelijkheid. Bellamy 19 Vlissingen t/m 16 december Vanaf 17 december stelt Karola Pezarro haar objecten ten toon. Textiel is haar materiaal, architectonische vormen haar onderwerp. Fragiele constructies van draad en stroken textiel hebben een poëtische kracht en herinneren aan dak, toren en poort. Pezarro maakt haar objecten ruimtelijk: het zijn sculpturen van textiel. De stof die zij gebruikt beschildert zij van te voren met transparante verf in intuïtief gekozen kleuren. Dan scheurt Pezarro de stof in stroken en voegt deze samen. Zo bereikt ze de gewenste rijkdo aan schakeringen. Inspiratie voor haar beelden put Pezarro uit eeuwenoude gebouwen, waaronder Afrikaanse. Monumentaliteit en poëzie gaan in haar werk harmonisch EXPOSITIES samen. Wie wil zal abstracte begrippen als bescherming en doorgang in haar werk terugvinden. Juist het kwetsbare van haar werk legt zowel de fysieke als de mentale behoeften bloot die mensen er vanaf het oudste verleden ertoe brachten ruimte te scheppen. Bellamy 19 Vlissingen, vanaf 17 december AXEL Openbare Bibliotheek. Stationsstraat 5. 'Over lichte muziek 2 t/m 16 december. 'Over klassieke en geestelijke muziek 19 t/m 31 december. Open: 13.30-17 uur BURGH HAAMSTEDE De Bewaerschole, Weststraat 8. Kerststallen en kerstkaarten t/m 6 januari. Open: 13.30-16 uur GOES Lunchcafé, L. Kerkstraat 1. Mevr. de Koning t/m 31 december. Open: di t/m za 9-16 uur HEINKENSZAND De Stenge, Stengeplein. Corrie Bellemans recent groot werk. t/m 10 december. Open: ma 13.30-17; di 10-12 13.30-17; wo 13.30 20; vr 13.30-20 uur HULST Den Dullaert, Sportlaan 14. Mevr. Sponselee t/m 31 december. KATS Gal. Zwaluwenhof, Noordlangeweg 32. Schilderijen en tekenin gen van Piet van 't Hageland. t/m31 dec. Open: ma t/m za 14-18 uur KATTENDIJKE Galerie Bekenes, Dorpsstraat 8-10. Werken van A. Bekenes, S. Minderhoud en Mw Manneke t/m 31 december. Open: za en zo 14-17 uur MIDDELBURG Galerie, Gortstraat 48. Willem Vader, t/m 31 dec. Open: 9-18 uur Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk. Kunst boven water een verkenning van beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig. Open: openingstijden bibliotheek Kunstuitleen, Kuiperspoort 22. Schilderijen en etsen van Maarten Thie 17 dec t/m 28 jan. Open: di t/m za 13-17 uur en do 19-21 uur Atelier/Galerie Jonathan, St. Janstraat 60. 'Kaars en kandelaar' t/m 24 december. OOSTKAPELLE Zeeuws Museum Natuurhistorie, Duinvlietweg 6. 'Zeeuwen zien de natuur', t/m 30 jan. 'Seaftinghe'. t/m 14 dec. Open: di t/m vrij 11 -17; za t/m ma 13.30-17 uur VLISSINGEN Art-titude. Singel 14. Bob Pingen 24 okt. t/m 4 dec. Reynier de Muynck 5 dec. t/m 15 januari. Open 9-22 uur Café Soif, Bellamypark 14. Barbara Jean. Open: dagelijks 11 02.00 uur jan Zwemer ontpopt zich tot een schrijver jver het Walcherse platteland. Nadat hij eerder zijn scriptie 'Een zekele om geit'eten e sniën' in boekvorm uitgaf en de stropers- yerhalen van Piet Polderman bewerkte, :;wam kort voor Sinterklaas het boek 'Een ;ist op zolder' uit bij Fanoy. Het boek bevat jen serie van bijna dertig korte verhalen en inecdotes over Walcheren spelend, respec- ievelijk tijdens de Eerste Wereldoorlog, in ie jaren twintig, in de jaren dertig en vlak na ie bevrijding. Behalve de vier, die aan de Eerste Wereld oorlog zijn gewijd, verschenen ze allemaal al jerder in een Walchers huis-aan-huisblad. n de lange inleiding laat Zwemer zich xennen als een man, die zich ergert aan Hollanders' die het begrip 'cultuur' alleen 'naar kunnen vertalen in aantallen podia in ien bepaald gebied. En als je dat doet is [eeland tamelijk cultuurarm. Zwemer maakt :ich boos over die instelling, probeert aan te onen dat cultuur méér is dan een schouw burg of concertzaal en dat ook de kunst van iet vertellen wel degelijk cultuur is. 3at verhalen vertellen, die 'mondelinge iverlevering' is een zeer belangrijke bron (oor de hoofdstukken die Zwemer vervol- ]ens.in het boek publiceert. Hij heeft er voor net tientallen oude Walchernaren gespro- ;en, die vaak met kleurrijke verhalen de }eschiedenis van crisis en oorlog verleven- Jigen. Daar waar Zwemer de mensen zélf aat vertellen, zijn de verhalen ook het aardigst, daar waar hij zelf practisch alleen tan het woord is (bijvoorbeeld in de laatste /erhalen over Walcheren anno nu) krijgt de ekst soms iets te veel bewerends en soms :elfs belerends. Niettemin een boekje om aan te schaffen. Jan Zwemer 'Een kist op zolder' - uitg. Fanoy Boeken Middelburg - f 19,50. Mevrouw C. van Nieuwenhuyzen was jarenlang een bekende in bejaardentehui zen en op feestavonden van plattelands- en landere vrouwenclubs. Ze vertelde er Wal cherse verhaaltjes, die ze ook in het Walchers dialect voordroeg. Die verhaaltjes zijn nu gebundeld en door de Heemkundige Kring uitgegeven., nadat ze al eerder waren gepubliceerd in 'de Wete', het kwartaalblad van de kring. Anders dan de verhalen van Jan Zwemer, gaat het hier uitsluitend om anecdotes, die dorpsbewoners vroeger aan elkaar doorver telden. Dus hier geen inbedding van de verhalen in een sociaal kader of het schetsen van een breder verband. De Hemmkundige Kring wil na dit boekje doorgaan met een hele reeks over Walche ren. C. van Nieuwenhuyzen 'Walcherse vertel sels van om 't oekje' -f7,50 Vier jaar geleden kwam C. Heykoop met een boek over de 'Westerschelde bij storm en mist', waarin hij zeer gedetailleerd alle scheepsrampen en strandingen beschreef. Hoewel je op het eerste gezicht weinig belangstelling verwacht voor zo'n boek, bleek het goed te lopen. Kennelijk gestimuleerd daardoor is nu het boek 'Maritiem zeeland' van hem versche nen, waarin alles te vinden is over de scheepvaart op de Zeeuwse wateren. Dus: scheepswerven en -werfjes, binnenvaart, loodswezen, marine, de sleepboten en de bergingen. De scheepsrampen op de Oos- terschelde, die in zijn eerste boek ontbraken, staan nu ook nauwkeurig te boek. Dat wil zeggen, vanaf de helft van de voorgaande eeuw, want die streep heeft hij bij alle onderwerpen in het boek wel getrokken. Zeer veel feitenmateriaal dus, gelardeerd met af en toe een stukje 'gesproken geschiedenis' en vele foto's en andere illustraties. Bijeengebracht in een boek van forse afmetingen. Kortom: een standaard werk over het maritieme Zeeland. De enigen die ontbreken zijn de Zeeuwse vissers, maar die waren al eens eerder in een boek behandeld. C. Heykoop 'Maritiem Zeeland' - uitg. Den Boer Middelburg - f49,50 Wat een weelde: twee Zeeuwse troubadours brengen in één maand twee l.p.'s uit. Voor Piet Brakman uit Zeeuws Vlaanderen was het niet z'n eerste plaat, die hij vlak voor Sinterklaas lanceerde, maar voor Engel Reinhoudt uit Zuid-Beveland wel. 'Vrouwe, vrouwe kóp toch wat' was de uitroep van Flupje, die vroeger 'met garen en band' langs de Bevelandse dorpen trok. Enyel maakte er een liedje over en gaf zijn eerste l.p. ook meteen die titel. Engel schrijft al jaren, liedjes en zingt ze zichzelf begeleidend op de gitaarop verenigingsavonden: een beetje nostal gisch. Liedjes over de tijd, dat je nog rustig op 'n bankje onder de appelboom zat na een dag hard werken en niet op een bank voor de t.v., liedjes over de dorpsfanfare, over het varkentje dat geslacht werd, maar ook eentje tegen de kern-energie, waarmee het beve land van Engel kennis heeft gemaakt. Simpele deuntjes met meestal een simpele, maar niet mis te verstane boodschap. Piet Brakman heeft het op zijn alweer vijfde— l.p. ook over al de veranderingen waarmee Zeeuws Vlaanderen sinds 1944 kennis heeft gemaakt, veranderingen die Brakman niet allemaal als verbeteringen ziet. Piet neemt in z'n liedjes geen blad voor de mond, dat blijkt ook al uit de titel van de plaat: 'Recht deu zêê'. Let op de aktiviteiten van de S.L.A.Z.: Stichting Literaire Aktiviteiten Zeeland, een initiatief van: de Nutsacademie het Zeeuws Kunstenaars Centrum de Zeeuwse Bibliotheek en Boekhandel Fanoy

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 12