'T BEEST RENOVEERDE
GEBOUW EN BELEID'
KEIZERIN
VAN DE FADO
ZINGT IN ZEELAND
GOES HEEFT 'VOLWASSEN
JONGERENCENTRUM
Sinds maart van dit jaar is het
opmerkelijk stil geweest in en rond 't
Beest in Goes. Wegens een ingrij
pende verbouwing was het centrum
genoodzaakt haar deuren zo'n zeven
maanden te sluiten voor bezoekers.
Eind oktober wordt de zaak heropend.
Het Uitblad stuurde een reporter om
poolshoogte te nemen en te informe
ren naar de plannen.
De buitenkant van het centrum ziet er nog
weinig uitnodigend uit; ramen zijn stuk of
dichtgespijkerd en op het dak staat een wat
uit het lood geslagen stok met een verweerd
'Jongeren bouwen voor jongeren' vaandel.
Binnenin oogt het voormalig schoolgebouw
al niet minder rommelig. Pas bij aandachti
ger observatie kan men zich een globaal
beeld vormen van het beoogde resultaat.
Temidden van de chaos en het bouwstof een
gesprek met de programmeurs. Ton van de
Repe en Chris Tangelder.
Waarom deze verbouwing? Chris: 'Het heeft
te maken met de aanblik van het gebouw. De
buitenkant wordt dan ok opgeschilderd.
Maar ook met de vraag: Hoe kom je in zo'n
gebouw binnen? De binnenkomst is veel
aantrekkelijker geworden en het gebouw is
ook veel meer een eenheid geworden.'
Ton: 'Vóór de verbouwing was het eigenlijk
een lange gang met daaraan verschillende
lokalen. Niet uitnodigend en ook onoverzich
telijk. Belangrijk detail hierbij is ook de
nieuwe toiletgroep, die beter is afgestemd
op grotere bezoekersaantallen.'
De bar krijgt een belangrijke plaats, aange
zien deze ruimte tevens een foyer-functie
krijgt tijdens de aktiviteiten. Daartoe is de
ruimte vergroot en opnieuw ingericht, zodat
ze niet alleen meer bezoekers kan opvangen,
maar ook gezelliger oogt. Dat is noodzakelijk
omdat naast de renovatie van het gebouw
ook een renovatie van het beleid heeft plaats
gevonden. 'Intensivering' en 'verbreding'
zijn hierbij de kernwoorden. Het ligt in de
bedoeling om drie keer in de week film te
gaan vertonen, één keer per veertïen dagen
10 theater en drie keer per maand concerten te
organiseren. Daarnaast ook aandacht voor
literatuur en incidentele aktiviteiten die in
het verlengde van deze cultuurvormen
liggen.
FILMZAAL
Om aan de eisen van het publiek tegemoet te
komen is in een bestaande ruimte een
filmzaal gecreëerd, waar een kleine tachtig
bezoekers kunnen genieten van professio
nele 35 mm projektie met stereo-geluid.
Chris: 'Het voordeel is dat nu veel beter een
filmklimaat kan ontstaan. Wij verwachten er
veel van.'
Met de plaatselijke bioscoop zijn afspraken
gemaakt. De kans dat men elkaar beconcu-
reert is klein, want in 't Beest wordt vooral
plaats ingeruimd voor films die de commer
ciële bioscoop niet halen. Ton: 'Film spreekt
ook meerdere leeftijdscategorieën aan. Je
hebt natuurlijk typisch jongerenfilms, maar
ik denk niet dat wij die gaan draaien. We
proberen dan wel jongerencultuur te bren
gen, en een groot deel van onze aktiviteiten
zal daaruit bestaan, maar dat wil natuurlijk
niet zeggen dat mensen boven de dertig jaar
daar niet in geïnteresseerd zijn.'
Chris: 'Misschien kun je het ook goed
samenvatten in onze naamsverandering;
'jongerencentrum' gaat eraf, het wordt nu: 't
Beest 'podium voor muziek, theater, film en
literatuur'. Daarbij liggen natuurlijk moge
lijkheden' voor het volgen van jongerencul
tuur, maar daarnaast heb je veel meer
mogelijkheden om ook andere terreinen te
verkennen.'
Naast de projektie van films ziet men in de
nieuwe zaal mogelijkheden om er lezingen
en voordrachten te organiseren, maar men
hoopt de ruimte ook te kunnen verhuren aan
organisaties die elders in Goes geen
geschikte lokatie kunnen vinden. Hierbij
mag gedacht worden aan samenwerking
met scholen, bijv. op het gebied van film en
literatuur.
KWEEKVIJVER
De concertzaal is op enkele details na niet
gewijzigd. De frequentie van m.n. theater
voorstellingen zal drastisch worden ver
hoogd: Met een regelmaat van tweemaal per
maand worden voorstellingen vertoond die
elders nog onvoldoende aandacht krijgen, 't
Beest funktioneert hierbij als kweekvijver
voor de grotere zalen.
Op concertgebied zijn de plannen om
aandacht aan wereldmuziek en minimale
muziek te schenken nieuw, naast de
popmuziek waarbij de nadruk ligt op
buitenlandse acts die nog niet echt zijn
doorgebroken. Ton: 'Sommige van deze
bands zijn vernieuwend bezig, andere
misschien wat minder, maar er moet toch
een zekere integriteit vanuit stralen. We
blijven vooral zoeken naar bands die op
muziekgebied iets te vertellen hebben en
frisheid uitstralen.'
Gedurende de vier weken na de opening
staat een intensief programma op de rol. Er
moet tenslotte enige achterstand worden
weggewerkt na zoveel maanden van stilte.
Op theatergebied worden hierbij namen
genoemd van bijvoorbeeld Bavo Galema,
Vincent Bijlo en Adelheid Roosen. De
entreeprijzen zijn in deze periode gehal
veerd, maar zullen ook daarna laag blijven,
met name voor houders van een CJP-pas,
die met ingang van dit seizoen korting
krijgen op alle aktiviteiten.
Tot slot merkt Chris op: 'Het is belangrijk om
bij alle aktiviteiten je eigen gezicht naar
voren te brengen, die lijn heeft er bij 't Beest
tenslotte altijd ingezeten.'
Vanaf eind oktober mag Zeeland zich
gelukkig prijzen in het bezit van een
volwassen jongerencentrum dat, in de vorm
van 't Beest, een professioneel podium zal
bieden voor muziek, theater, film en
literatuur.
Op vrijdag 20 oktober vindt de opening
plaats middels een gratis verrassings
concert van een unieke gelegenheidsforma
tie. Voor de andere aktiviteiten verwijzen we
naar de agenda van dit nummer.
Het belangrijkste optreden in de sfeer van de
niet-klassieke muziek is deze maand onge
twijfeld dat van Amalia Rodrigues, ook wel
'de keizerin van defado'genoemd. De fado is
dé muziek, waarin de ziel van het Portugeese
volk ligt een mengeling van melancholie
en satire, van geloof en verzet.
Al eeuwenlang wordt in Portugal de fado
gespeeld en gezongen. Maar het was Amalia
Rodrigues, die deze muziek tot ver buiten de
grenzen beroemd maakte. Veertig jaar
geleden al stond ze met haar begeleiders in
het Parijse Olympia: een zwarte sjaal op een
lang zwart kleed, een gepassioneerde stem,
begeleid door drie in 't zwart geklede
artiesten.
Nu, veertig jaar later maakt de wereld-ster
een jubileum-toernee. Voor degene, die
haar ooit zagen op t.v. of die alleen maar
platen van haar hebben, is dat dé kans om
een optreden mee te maken. En dat zal een
onvergetelijke ervaring blijken te zijn. Het
optreden is op 27 oktober in het Zuidtand-
theater in Terneuzen.
FLAIRCK
Een mengeling van muzikale stijlen zoals
jazz, folk, klassiek en pop, gelardeerd met
theatrale grappen en dat alles in een fraaie
aankleding. Zo kun je een optreden van de
suksesvolle Nederlandse groep Flairck om
schrijven. Ruim tien jaar geleden werd de
groep opgericht en daarna volgden gouden
en platina platen. Plus optredens, die zeker
niet beperkt bleven tot Nederland; toernees
in landen als Australië, Indonesië, Japan en
Amerika zijn inmiddels suksesvol afgeslo
ten.
Nu is Nederland weer eens aan de beurt om
te genieten van dit bijzondere kwartet, dat
bestaat uit Erik Visser (gitaren, bouzouki,
banjo en zang), Peter Weekers (panfluit,
dwarsfluit, piccolo, bamboefluit, basfluit en
zang), Sylvia Houtzager (violen en harp) en
Stan Stolk (kontrabas en basgitaar). Zuid-
landtheater Terneuzen, 4 okt.; Stads
schouwburg Middelburg 5 okt.
AMSTERDAM STRING TRIO
Hoewel ze gebruik maken van altviool, cello
en contrabas, valt het repertoire van dit
drietal niet onder de noemer 'klassieke
muziek'. Dat repertoire bestaat uit eigen
komposities, maar ook veel improvisaties,
die titels dragen als 'Moeilijk en Makkelijk' of
'De schuiftrompet van Julius'. Een menge
ling van jazz, geïmproviseerde en eigentijdse
kamermuziek, dat dan soms week en
fluisterend en dan weer keihard en door
merg en been gaand gespeeld wordt.
Kloveniersdoelen Middelburg, 8 okt.
MARILYN MIDDLETON POLLOCK
'Een in honing gedoopte schuurspons', Zo
karakteriseerde een kritikus ooit de stem van
Marilyn Middleton Pollock. Ooit begon de uit
Chicago afkomstige zangeres in de folk-
traditie, maar al snel bleek dat te beperkt
voor haar veelzijdige stem. Ook rock 'n roll,
jazz en blues staan intussen op het
repertoire van deze kleine vrouw met een
'grote' stem. Vestzaktheater Vlissingen, 8
okt.
JIMMY KNEPPER/CEES SLINGER
Toen slagwerker John Engels verleden jaar
de Boy Edgarprijs won mocht hij traditiege
trouw in het BIM-Huis een gala-konsert
FLAIRCK
AMSTERDAM STRING TRIO
verzorgen met enkele door hemzelf uitge
kozen coryfeeën. Bovenaan zijn verlanglijs
tje stond Jimmy Knepper. Meteen na het
konsert maakte Knepper samen met Engels
en Cees Slinger een toernee, dat zó goed
verliep dat besloten werd om het dit najaar
nog eens over te doen. Daardoor kunnen
jazz-liefhebbers nu in Terneuzen genieten
van het optreden van het Cees Slinger
Kwartet én Jimmy Knepper.
Jimmy Knepper (die van 1957 tot 1978
samenwerkte met Charles Mingus) wordt
door kenners beschouwd als de beste
trombonist ter wereld. Hij speelt in Terneu
zen met een jazz-formatie. Cees Slinger is
een van Europa's beste jazz-pianisten, die
vrijwel alle grote solisten begeleidde op hun
Europese toernees. John Engels, de drum
mer, is de beste slagwerker die Nederland
kent. Van groot formaat is ook Ferdinand
Povel, die als tenor-saxofonist aan de
formatie is toegevoegd. Hij was solist bij alle
grote Europese orkesten en menig Ameri
kaans gezelschap. Porgy and Bess Terneu
zen, 14 okt.
DE GIGANTJES
Als de rock 'n roll niet had bestaan, hadden
De Gigantjes haar ongetwijfeld uitgevon
den. Dat deze muziek de band op het lijf
geschreven is, weet iedereen die ze wel
eens op t.v. heeft bezig gezien. Het is niet
verwonderlijk dat de groep tot de meest