- 9 - Maar zie De oorverdovende muziek, het geschreeuw, de ver warring, het opklateren van de lachende stemmen, het geroep van potsenmakers en standwerkers, het geluid van het zoenen en al die ronddraaiende -kermismachinesdie in een duizeling wekkende vaart de buiten zich zelf geraakte mensen meevoeren, terwijl ze zitten op fabeldieren en schitteren in de weerschijn van spiegels, pailletten en verguldsel, dit alles heeft ook op ons een zekere uitwerking. De alom heersende vervoering maakt zich van ons meester. We worden door dolle opivinding gegrepen en meegesleurd. Vlug, we moeten hier weg, want anders zitten we zo meteen boven op een of andere leeuw of panter en draaien rond in de lucht en brullen uit alle macht de "Mandolinata" LA MANDOLIKATA Binnenkort zal Middelburg opnieuw de klanken van "La Mandoli nata" kunnen beluisteren. De heer P.H. Broerse, stadsbeiaar- dier van Middelburg, heeft het stuk bewerkt voor het carillon. Van 1 januari 1969 af zal het thema voorafgaan aan de uurslag van de Lange Jan. La Mandolinata is een melodie uit de opera "Le Passant" van Emile PaladilheDeze Franse componist (1844 Montpellier - 1926 Parijs) ontving in i860 de Prix de Home voor zijn cantate Ivan IV. In 1892 werd hij benoemd tot lid van de Académie fran9aise "Le Passant" beleefde slechts drie opvoeringen. De muziek van La Mandolinata lag goed in het gehoor en bleef lange tijd populair Het optreden van psychische ontremming als gevolg van zich steeds herhalende klankenreeksen, schitterlicht en drank, zoals Havard dit zo beeldend beschrijft, zal de psycholoog en psychiater van nu wellicht interesseren. Er bestaat namelijk een duidelijke overeenkomst met de geestelijke processen, die zich tijdens happenings en beatfeesten plegen te manifesteren. Er is niets nieuws onder de zon.... T.K.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1968 | | pagina 11