OVER BOEKEN
Johan J. de Koning, Weisaam gevoegd
en welgebouwd. Het werk van archi-
tect Arend Kotnuizen (.MiddeiDurg
1991, Zeeuwse Katernen nr. 6),
ISBN 90-74038-01-8. Prijs: 17,50.
Op de Dag van de Architectuur (1
juli j.l.) werd een boekje gepre
senteerd over de Middelburgse archi
tect Arend Rothuizen. De auteur van
dit ruim 50 pagina's tellende werkje
is de eveneens uit Middelburg afkom
stige architect Johan de Koning.
De titel: Welsaamgevoegd en welge-
bouwd. Het werk van architect Arend
Rothuizen. Een jonge architect over
een oudere confrater, dit leverde -
afgezien van de curieuze inleiding
door Koos Bosma - een interessant
boekje op.
Arend Rothuizen (Goes 1906 - Middel
burg 1990), zoon van een architect,
is één van de bekendste Zeeuwse
bouwmeesters van deze eeuw. Hij
heeft zijn sporen duidelijk in het
Zeeuwse landschap nagelaten. Zijn
totale oeuvre omvat meer dan 1.200
werknummers uiteraard is in
Welsaamgevoegd en welgebouwd slechts
een beperkte keuze opgenomen.
De Koning geeft na een korte biogra
fische schetswaarin hij Rothuizen
een 'doener' en geen filosoof noemt
(p. 11), een periodisering van diens
werk. Hij onderscheidt vier perioden:
het vroegmoderne werk (1929-1938),
het romantische werk (1938-1942),
het moderne werk (1942-1958) en het
functionalistische werk (1958-1969).
De ontwerpen uit de eerste en de
derde periode vind ik het sterkst.
Er ontstaan dan - in Middelburg -
gebouwen als de sociëteit 'De Verge
noeging' aan de Markt (1930), een
aantal herenhuizen aan de singels,
het PZEM-kantoor aan de Poelendaele-
singel (1937) en de wijk Griffioen
I (rond 1950).
De Griffioen-wijk met zijn midden
standswoningen met lessenaarsdak
in strokenbouw, rondom in het groen,
was èn is een populaire woonwijk.
Als oud-bewoner van één van de hui
zen in die wijk weet ik dat de inde
ling van de huizen, met uitzondering
van de nogal kleine keuken, goed
doordacht is. Het woongedeelte van
de op het zuiden gebouwde woningen
is nl. tuingericht aan de achterzijde
gesitueerd. Een nadeel is de sombere
tint van de baksteen. Rothuizen ge
bruikte vaak donkere steensoorten
(vgl. het PZEM-gebouw)Een lichte
kleur oogt echter zoveel vriendelij
ker, kijk maar naar zijn (later, bij
een opknapbeurt!) wit geschilderde
zeevaartschool aan de Vlissingse
boulevard.
Onder het kopje 'kritiek' geeft de
auteur in een slothoofdstukje een
plaatsbepaling van Rothuizen: 'Over
de betekenis van het werk van Rot
huizen valt nauwelijks te twijfelen.
Hij was de eerste architect die Zee
land de bouwkunst van de Modernen
bracht en zijn bureau is tevens het
grootste dat de provincie ooit kende.
Door zijn bouwwerken raakte de Zeeuw
se architectuur betrokken bij die
in de rest van Nederland' (p. 47).
Hoewel geen 'top-architect'in de
inleiding wordt hij als een 'midden
moter' betiteld, heeft architect
Arend Rothuizen deze sympathieke
mini-biografie zeker verdiend.
Welsaamgevoegd en welgebouwd ver
scheen als nr. 6 in de reeks 'Zeeuwse
Katernen'. In deze aardige, mooi
vormgegeven boekjes worden Zeeuwse
kunsthistorische studies openbaar
gemaakt. Eerder verschenen mono
grafieën over de Middelburgse Teken
academie, nieuwe bouwkunst, naoorlog
se beeldende kunst, G.H.G. von
Brucken Fock en oorlogstekeningen.
P.W.S.
Wim Helm (fotografie) en Kees Slager
(tekst)de wijk: de molukse gemeen
schap van Oost-Souburg (Goes: De
Koperen Tuin, 1990), 96 biz., ills.
ISBN 90-72138-14-7. Prijs 29,90.
Wim Helm, verbonden aan het Zeeuws
Documentatiecentrum, begon in febru-
16