ANTWOORDEN OP DE VRAGENLIJST 167
Aflevering 169 najaar 2010
In Nehalennia 167 (lente 2010) zat een vragenlijst die samengesteld is uit
de antwoorden en variaties daarop van de voorgaande jaren. Daarbij waren
ook wat onduidelijkheden.
Er kwamen nu 73 reacties op. Dat is heel wat.
W (Oostkapelle, Koudekerke, Nieuw- en Sint Joosland,) Zuid-Beveland
(Nieuwdorp, Borssele, Driewegen, Ovezande, 's-Heerenhoek, Lewedorp,
Kwadendamme,'s-Heer Arendskerke, Heinkenszand, Kapelle, Kloetinge,
Wemeldinge, Kruiningen, Krabbendijke) Schouwen-Duiveland (Zonnemaire,
Oosterland, Tholen, Oud-Vossemeer, Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland,
Sint-Philipsland, Renesse, Haamstede, Brouwershaven) West-Zeeuws-
Vlaanderen (Waterlandkerkje, Groede, Nieuwvliet, Hoofdplaat,
Driewegen) Land van Axel (Spui, Axel, Hoek) Land vanHulst (Hengstdijk,
Kloosterzande), Grenskant (Clinge), Goeree-Overflakkee (Sommelsdijk).
De antwoorden gaven interessante uitkomsten.
Tuuten puntzakje, bekend in Krabbendijke, Zonnemaire, Tholen, Sint-
Annaland, Sint-Philipsland, Waterlandkerkje, Driewegen, Axel, Spui, Hoek;
Op 'n tuuteop een punt, schrijft de heer De Jonge (Hoek); Oliebollen:
losbollig zich gedragen; Koudekerke, Wemeldinge, Tholen, Sint-Philipsland
en Sommelsdijk; Apostelwaegen te voet gaan: Oostkapelle, Koudekerke,
's-Heerenhoek, Lewedorp, Kwadendamme, Oud-Vossemeer, Sint-Annaland,
Brouwershaven, Axel, Hoek, Hengstdijk. De heer Sponselee (Hengstdijk)
schrijft erbij: pedes apostolorum, de Latijnse vertaling; Blauwkousen
mannen die blauwe kousen droegen in het land: Axel, Sommelsdijk, 'n
ouwe vrijster Kwadendamme, Tholen; Modderen stuntelen, slecht werk
leveren, algemeen bekend; 'n keutelaer. iemand die maar wat heen en weer
loopt en niets uitvoert: algemeen bekend; 'n Knipkuute: 'n knikkerputje
Nieuwdorp; Kwadendamme; die gieng van z'n verzijeviel bewusteloos:
's-Heerenhoek, Lewedorp, Kapelle; omvère gaon Axel. De heer De Jonge
(Kruiningen) leverde het volgende gedichtje aan voor Sint-Annaland: Jaopje
zou we wille trouwe/Maotje neme tot z'n vrouwe/In as Maotje noe ma wou/
deeë ze uandaege nog ondertrouw. Uit Hoek: z'n lezen overbaoien: moeten
trouwen.
Rinus van Langeraad (Oosterland) brengt de volgende twee uitdrukkingen
aan: Z'n kongte is in de waste hij is sterk vermagerd; 'k gao m'n padje korte
ik ga naar huis. Dit laatste hoorde ik ook wel eens op Zuid-Beveland.
Rouwgebruiken
Nagekomen aanvulling bij de Kiekplaete in Nehalennia 165, geschreven
door de heer P. Lodder uit Sommelsdijk.
Als in een huis iemand overleden was en 'boven aerde stieng', werden er
witte lakens voor de ramen gehangen.
Als de begrafenisstoet langs zou komen, werd de vitrage of blinden (luiken)
dichtgedaan. Heb eens iets gelezen dat dat oorspronkelijk sloeg op de
geest van de overledenen die dan niet binnen kon komen. Witte lakens
misschien om de geest buiten te houden?
Wat betreft de route van de begrafenis, waren er in ons dorp een paar
zogenaamde hoofdstraten. Een begrafenis mocht niet anders dan door deze
straten, wat soms een hele omweg opleverde. Bijvoorbeeld vanaf de rand