m GW I'r Nehalennia zomer 2022 nr. 216 SUC AS’. SL- 9 8 Slot Johan Michiel van Oort is niet de bekendste Sluizenaar. Over de vraag of we hem wel een Sluizenaar mogen noe- voor Natuurlijke Historie, buitengewoon hoogleraar in de systematische dierkunde te Leiden, medeoprichter van de Nederlandsche Ornithologische Vereeniging en schrijver van tientallen wetenschappelijke publicaties. Een van zijn standaardwerken was de imposante, vijfdelige De vogels van Nederland (1922-1935).17 Via deze kring van sociale, artistieke en wetenschappelijke relaties slaagde Jan van Oort erin een fors aantal expositie- en tekenopdrachten te verkrijgen. Tot de laatste behoorde de bestelling van illustraties voor boeken als Chineesche karaktertrekken van W. Meischke-Smith uit 1895, Op expeditie tegen de Dajaks van A.F. Cremer uit 1898, Vrien den van allerlei slag van Mary Bamford uit hetzelfde jaar en Veertien dagen op een ijsschots van Simon Abrahamsz uit 1900.18 Ook maakte hij los te verkopen illustraties, aquarellen en schilderijen van kikkers, padden, vogels en andere dieren. Meerdere keren liet hij deze optreden als mensen met een humoristisch-ironische inslag. Voor beelden zijn ‘De ceremoniële intrede van een koninklijke pad’ (aquarel), ‘Een pelikanengeschiedenis’ (tekening), ‘Vogelschieten in Gelderland’, ‘Een ij sb erenvrij age’ (teke ning), ‘Een gierengevecht’ (aquarel), ‘Spelende kangeroes’, ‘Papegaaien’ (aquarel) en ‘De vogelraadvergadering’, dat hij - mogelijk bij wijze van witz - in 1937 aan het gemeente huis van Geldrop schonk. Van Oorts schilderijen, aquarel len en tekeningen worden nog steeds geregeld aangeboden op de kunstmarkt.19 De schrijver en de drie illustratoren van de boeken, behal ve Van Oort ook Wenkebach en Jan Voerman jr., hadden hierover steeds intensief overleg. Uiteindelijk verzorgde Van Oort tussen 1906 en 1913 bijna driehonderd vogelil- lustraties voor acht albums - en dat in een toenmalige to- taaloplage van ruim 220.000 exemplaren. In 1914 waren er plannen voor een Verkade-album over Zeeland. Jammer dat dat er door het uitbreken van de oorlog, niet van geko men is. Maar gelukkig werd dit gemis bijna vijfentwintig jaar later in een ander album goed gemaakt.20 men, valt te discussiëren; hij verhuisde immers al na een paar jaar uit zijn geboorteplaats. Tot zijn gedeeltelijke tijd en kortdurige stadsgenoten behoorden, in chronologisch omgekeerde volgorde, de woordenboekmakers Kornelis ter Laan (in Sluis van 1895-1898), Jan Manhave (in Sluis van 1850-1874) en Johan Hendrik van Dale (1828-1872). Van enig contact tussen de beide laatsten en Van Oort is niets bekend. Zij noch Van Oort hebben zich hierover uitgelaten en ook het Sluise gemeentearchief, dat in 1944 grotendeels werd verwoest, geeft hierover geen aanwijzin gen. Ook van een bijzondere band met zijn geboorteplaats en provincie is niets geweten, zelfs niet of hij nog een keer zijn geboorteprovincie en -streek bezocht heeft. Maar dat hij Sluis niet is vergeten blijkt uit enkele illustraties in de Verkade-albums. Die reclamealbums waren een onmid dellijk succes en gingen er in als gesneden koek’. Dat was niet in de laatste plaats te danken aan de aantrekkelijke af beeldingen, getuige de reacties van verzamelaars, recensies in kranten en beoordelingen in tijdschriften en boeken. De titel van dit artikel, verwijzend naar Van Oort, is een citaat uit een van deze beoordelingen.23 Over deze albums, Van Oorts afbeeldingen en andere Zeeuwse connecties meer in het tweede deel. Bijdrage aan Verkade-albums Jan van Oort leerde Jac.P. Thijsse kennen via zijn broer of/en hun gezamenlijke relaties. Thijsse begon bekend te worden in het laatste decennium van de negentiende eeuw via talrijke bijdragen aan kranten en tijdschriften over na tuuronderzoek en -behoud. Thijsse en Van Oort begonnen samen te werken bij de totstandkoming van de boeken In het bosch (1901) en Het vogeljaar (1904-1905) en de eerste jaargangen van het door Thijsse, Eli Heimans en Jasper Jas pers in 1896 opgerichte De Levende natuur. Tijdschrift voor natuursport. Deze samenwerking werd voortgezet, toen Thijsse door de Zaanse koek-, beschuit- en chocoladefabri kant Verkade gevraagd werd de tekst te verzorgen van een aantal reclamealbums rond het thema ‘De jaargetijden’. Huwelijk in Geldrop en overlijden Ondertussen woonde Van Oort tijdelijk in Zwolle (1901) en Beverwijk (1913).21 Zijn hoofdverblijf bleef afwisselend Amsterdam en Den Haag. Drieënveertig jaar oud, huwde hij in 1911 met de twee jaar jongere Rosalia Knaapen - eerst, blijkens de huwelijksakte, op 16 en 23 april ‘zonder sluiting’ in Den Haag, later op 23 en 30 april in Geldrop. Net als dat van hun ouders was het huwelijk van Jan en Rosalia er een binnen de eigen stand: Rosalia was de doch ter van de burgemeester van Geldrop. Deze was tevens een welgestelde textielfabrikant. Het was ook in Geldrop waar Van Oort zich twee jaar later vestigde en waar hij tot het einde van zijn leven zou blijven wonen. Op 12 oktober 1938 overleed hij aldaar, nog geen twee jaar later, op 3 juli 1940, gevolgd door zijn vrouw. Johan Michiel van Oort werd eenenzeventig jaar oud, Rosalia van Oort-Knaapen zeventig. Het huwelijk is kinderloos gebleven.22 VEREENIGING „BjT. Amsterdam. i if* i. - S Jan van Oort, Boerderij bij Sluis. Foto: auteur. Jan van Oort, Kikvors met paardenbloem en twee vliegen, Rijksmuseum RP-T-1978-15. Brief 21 november 1895 van Jan van Oort als secretaris van Kunste- naarsvereeniging St. Lucas te Amsterdam aan August Allebé, directeur voor de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam, Rijks museum Bl-1950-17-319. Noten Gemeentearchief Sluis (GAS)/Huwelijken Sluis 1864, aktenr. 14. Blankaert komt in akten ook voor als Blankert, Fanneke ook als Tanneke. GAS/Geboorten Sluis 1865, aktenr. 38: Francina Petronella. GAS/Geboorten Sluis 1866, aktenr. 32: Petrus. GAS/Geboorteakten Sluis 1867, aktenr. 28: Johan Michiel. GAS/Geboorten Sluis 1871, aktenr. 4: Julia Johanna. De geboorteakte van 1866 vermeldt het beroep van Petrus van Oort als ‘buitengewoon opzigter’, in die van 1867 als grondeigenaar’ en in 1871 grondeigenaar en wethouder’. GAS/Overlijdens Sluis 1869, aktenr. 37. 2. NN, Middelburg 13 Juli, Middelburgsche Courant, 14 juli 1870, p. 1 3. J. Immerzeel, De levens en werken van Hollandsche en Vlaamsche kunstschilders, beeldhouwers, graveurs en bouwmeesters van het begin van de vijftiende eeuw tot heden, Eerste Deel, Amsterdam, 1855, p. 278. Van der Aa, K.J.R. van Hardewijk, G.D.J. Schotel, Biographisch Woordenboek der Nederlanden, Veertiende Deel, Haarlem, 1967, p. 140. 4. A.J. van der Aa, A. Weber, S. van Zanen, Kunstenaar op Java. De reisdagboeken en riatuurtekeningen van Pieter van Oort (1825-1833), Zutphen, 2021, pp. 21-33. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_van_ Oort. 5. K. Nieuwendijk, Met Van Oort naar verre oorden, ongepubliceerde masterthesis, Universiteit Leiden, 2011, p. 88. GAS/Huwelijken Sluis 1864, aktenr. 14. K.H. Voous, In de ban van vogels. Ornithologisch Biografisch Woordenboek van Nederland, Amstelveen, 1995, p. 385. 6. https://www.genealogieonline.nl/genealogie-hauer/I884.php. M. de Meulder, Jean Dulieu in: J. van Coillie, W. van der Pennen, J. Staal, H. Tromp (red.), Lexicon van de jeugdliteratuur, oktober 2007: https://www.dbnl.org/tekst/coilOO IlexiO l_0 l/lvdj00282.php. 7. Gemeentearchief Barneveld/Geboorten Barneveld 1876, aktenr. 162. 8. Schipper Verduijn. Uit het leven op en langs de Zeeuwsche stroomen, ’s-Hertogenbosch, 1880. Bootsman Barend, De Tijdspiegel, 38, 1881, pp. 307-346. Wouter Leuvenaar en twee andere vertellingen, s-Gra- venhage, 1882. Uit het koopvaardijleven, Heusden, 1883. Aan wal en aan boord, s-Gravenhage, 1883. Citaten uit recensies: H.E. Beunke in: De Gids, 44,1880, p. 188 en De Tijdspiegel, 37, 1880, p. 291. Ook NN in: De Tijdspiegel, 39, 1882, pp. 298-299 en NN in: De Tijdspiegel, 40,1883, p. 429. 9. Gemeentearchief Den Haag, Burgerlijke Stand/Overlijden, Archief 335-01, inv.nr. 1383, Overlijdens 1893 aktenr. 910. ld., inv.nr. 1448, Overlijdens 1908, aktenr. 2167. Overlijdensadvertentie, Provinciale Noordbrabantsche en s Hertogenbossche Courant, 25 maart 1893, p. 15. 10. C. Hekker, Kunstenaars in Artis rond 1900. De portefeuille, aange boden aan dr. Coenraad Kerbert, Holland. Themanummer Dieren tuinen in Holland, 20, 4/5,1988, pp. 262-265. M. Coesèl, Natuurlijk Verkade. Het verhaal van de albums, Zaandam, 1999, p. Tl 11. In bezit van schrijver dezes. 12. Rijksmuseum Amsterdam, BI-1950-17-319. Brief als secretaris van ‘St. Lucas’ aan Allebé, 21-11-1895. JJ. Heij, Henkebach, Ludwig Wil lem Reymert, Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900: https://www.wnk.nl/2018/01/29/wenckebach-ludwig-willem-reymert. 13. https://rkd.nl/nl/explore/artists/89365 (Johan Michiel van Oort). http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Oort. P.M.J.E. Jacobs, Beeldend Benelux. Biografisch handboek, deel 2, Tilburg, 2000, p. 504: tweede secretaris van ‘Artis et Amicitiae’ van 1903-1908. 14. L. Berkhout, e.a. (red.), Natura Artis Magistra. Verhalen over cultuur, landschap en natuur, Hilversum, 2021, p. 46. Hekker, pp. 266-267. Gek (of typerend) genoeg heeft zij geen eigen lemma gekregen in Voous. Zij wordt iïi een bijzinnetje slechts genoemd op idem, p. 334, in relatie tot Jan van Oort. Ook ontbreekt over haar een wikipedia- pagina. Wel: https://www.artis.nl/nl/ontdek/verhalen/marie-kelting/. 15. Jacobs, p. 133. Voous, p. 465. Coesèl, p. Tl 16. Voous, pp. 383-385. 17. Zie nootnr. 15. E.D. van Oort, Ornothologica neerlandica. De vogels van Nederland, s-Gravenhage, 1922-1935. 4 ffl/'-

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2022 | | pagina 6