m Nehalennia herfst 2022 nr. 217 11 10 weilanden, sloten die Van Oort als achtergrond schildert zijn veeleer ‘algemeen-Nederlandse’ landschappen - dus zonder een karakteristieke Zeeuwse bijzonderheid. Slot De naam Jan van Oort komt niet voor in de Encyclopedie van Zeeland en ook niet in de Avifauna Zelandica, refe rentiewerken voor de Zeeuwse geschiedenis en ornitho logie. Blijkbaar is hij in Zeeland ietwat vergeten. Dat is jammer en eigenlijk ook niet helemaal terecht. Hoewel hij slechts kort in onze provincie woonde, verdient hij (toegegeven, in een andere reputatiecategorie) in Zee land net zo goed aandacht als bijvoorbeeld Christopher Buys Ballot, Pieter Zeeman, Etty Hillesum, Annie M.G. Schmidt en Lodewijk van den Berg, die geboren werden in Zeeland, maar verreweg het grootste deel van hun leven elders woonden en daar bekendheid verwierven. Zij worden immers ook als Zeeuws, of toch een beetje Zeeuws beschouwd.18 Minder over Van Oort, maar meer over Thijsse, Verkade en Zeeland in het derde deel - vooral wat er over onze provin cie in de latere Verkade-albums verteld en afgebeeld werd. hem en zij waren minstens zo goed als die van de Herfst en Winter. Beter zelfs, afwisselender qua compositie, gevulder’ en daardoor wat zwaarder’ van coloriet en gevulder’ en zwaarder’ misschien, omdat hij de afbeelding schilderde in plaats van aquarelleerde. De illustraties waren nu ook minder statisch en hadden meer beweging. Alles bij elkaar, kortom, sfeervoller. De afbeeldingen lieten bovendien wat vaker vogelge- drag zien, zoals een grauwe klauwier die een prooi op een doorn spietst, een klein paapje dat een uit de kluiten gewassen koekoeksjong voedt of een bergeend-woerd die een verlaten konijnenhol inricht tot een geschikte broed plaats. De nadruk, in Blonde Duinen, op bijvoorbeeld nesten, eieren en jonge vogels, maakte dit uitbeelden van specifieke gedragspatronen natuurlijk ook onvermijde lijk.14 Voortzetting: landschapsalbums (1910-1913) Het succes van de jaargetijdenalbums vroeg om meerdere redenen om een vervolg en op voorstel van Thijsse besloot de Verkade-directie Unaniem en van harte tot de uitgave van een tweede serie. Onderwerp: landschapstypen. Van 1910-1913 bracht de firma vier albums uit, gewijd aan planten- en diersoorten in bepaalde biotopen, achtereen volgens: Blonde Duinen, De bonte wei, Het Naardermeer en Bosch en weide. Zij verschenen in een zowel vertrouwde opzet als enigszins vernieuwde uitvoering: een iets ander albumontwerp, aangepaste typografie, dikker papiertype. De illustraties van de eerste van de serie werden verzorgd door Willem Wenkebacht en Jan van Oort. Hun collega Jan Voerman begon alvast aan de afbeeldingen voor het tweede album. De bijdragen van Van Oort waren qua onderwerp en kwaliteit een voortzetting van de laatste albums van de eerste serie. Alle gekleurde vogelillustraties kwamen van Bijval Aan de doelstelling van de albums werd ruimschoots vol daan. De naamsbekendheid van en goodwill voor de firma Verkade schoten omhoog. Spelenderwijs kregen de lezers, kinderen én volwassenen, een forse brok informatie over het landschap, de planten en dieren. De lezers vergrootten zo hun kennis over de Nederlandse natuur. Precies zoals de initiatiefnemers en makers bedoeld hadden, Rond de albums en vooral de plaatjes ontstond een ware rage van verzamelen, ruilen, doorruilen en doorverkopen. Het was voor het bedrijf zelfs nodig een speciale plaatjes- afdeling op te richten, die de correspondentie en verzoe ken om ontbrekende plaatjes moest afwikkelen. Zij kreeg in 1911 zo’n honderd tot honderdvijftig verzoeken per dag af te handelen, in 1926 zelfs honderd duizend per jaar! Op het hoogtepunt - tussen de oorlogen - zou deze ‘nazorg’- afdeling liefst vijfentwintig tot dertig medewerkers tellen. De kosten hiervoor werden ruimschoots goedgemaakt door de extra reclame en verkoop van rollen beschuit en koek. De consumenten kochten ze immers niet alleen omdat ze zo lekker waren, maar ook om de plaatjes en om de albums vol te maken. De ruilafdeling organiseerde onder andere ook bonnen- voor-plaatjes-acties, ruildagen en plaatjesbeurzen. Zeeland werd niet vergeten, blijkens een tekening uit het Verkade- archief, gemaakt door Jan Rinke. Daarop: serverende dames in Westkapelse dracht, als aandenken aan een plaatjesbeurs.11 Misschien tekende Rinke dit tijdens zijn vakanties in Domburg (waar hij overigens contact had met Pieter Mondriaan).12 Later, na de oorlog, toen de popula riteit tijdelijk afnam, werd de plaatsjesafdeling opgeheven en de organisatie overgenomen door lokale verzamelaars verenigingen. Bijvoorbeeld in maart 1980 in Middelburg, toen de albums een revival beleefden - ver na het overlij den van de albumgrondleggers, -schrijver en -illustrators dus.13 Opnieuw succes bij het publiek Ook de tweede serie albums was weer een succes, niet al leen wat betreft de uitvoering en het samenspel van tekst, illustraties, ontwerp en typografie, maar ook in de bijval bij het publiek. Het aantal verkochte exemplaren van het tweede viertal, 112.163, overtrof zelfs dat van het eerste, 110.724. De Middelburgsche Courant van 24 november 1911 was de eerste in Zeeland die aan een Verkade-album een korte recensie wijdde. Naar aanleiding van de uitgave van De bonte wei, twee weken voor Sinterklaas, maakte de anonieme journalist in niet helemaal correct Nederlands onder andere gewag van ‘Een allerkeurigst album, geheel passend bij de vorige.’ ‘De heer Thijsse is, wij weten het ook uit zijn te Middelburg gehouden voordrachten, een zeer aangename verteller’. ’De plaatjes zijn even artistiek verwerkt naar teekeningen van Jan Voerman jr. en Jan van Oort’. En ook: de albums ‘zijn een der aardigste en meest nuttige reclames, in de laatste jaaren verzonnen’.15 Het verschijnen van Het Naardermeer werd in dezelfde krant in 1912 afgedaan met nauwelijks meer dan een vermelding, zij het lovend.16 Ook de uitgave van Bosch en weide, een jaar later, vormde geen aanleiding tot een lange bespreking. Wel vermeldde de nog steeds anonieme schrijver speciaal de illustratoren en dus ook Van Oort en noemde de plaatjes: ‘zoo moogelijk nog mooier dan de vo rige’, ‘landschappen zijn stemmingsvolle schilderijtjes, ‘zelfs ware kunststukjes’.17 31 32 ZWARTE LIJSTER MEEUWEN. 33 34 KIEVIET. ROEKENNESTEN. 36 35 KEMPHAANTJES. GRUTTO. 1. 3. 4. Jan Rinke, Kaart als aandenken aan een ruilbeurs, c. 1920. Zaans Museum, Zaandam/Archief van de Stichting Behoud Cultureel Erfgoed Verkade. Noten Zie Arco Willeboordse, Minder artistiek, maar meer natuurgetrouw (1/4) in Nehalennia 216, zomer 2022, pp. 6-9.. 2. Coesèl, Natuurlijk verkade. Het verhaal van de albums, Zaandam, 1999. p. 22. Verkade’s Plaatjes Album No. 4 - advertentie, Middel burgsche Courant, 3 april 1906, p. 4. Verkade’s album Herfst - advertentie, Middelburgsche Courant, 11 november 1908, p. 3. A. van Loon, Bibliografie Jac.P. Thijsse, 1995, pp. 5, 139, 140 - niet gepubliceerd. Raadpleegbaar via de website van de Heimansenthijse- stichting. 5. Middelburgsche Courant, 1 mei 1907, p. 3. De advertenties werden in de maanden mei en juni elke week opnieuw geplaatst, vaak in net iets andere bewoordingen. I Jan van Oort, Plaatsjespagina met enkele cultuur- d volgers: merel, weidevogels, meeuwen, roeken, ijl Uit: Jac.P. Thijsse, Lente, Zaandam, 1907 (herdruk: Wageningen, 1975). 6. Coesèl, pp. 26-28. 7. ‘Zoo stijf’, maar ook ‘met liefde en fijn geteekend’ volgens A.O., Een kinderboek vol natuurschoons (Het ‘Herfst’ album der firma Ver kade), De Gids, 72, 1908, p. 345. Coesèl, p. 29 ‘houterig en stijf’. G.A. Brouwer, Historische gegevens over onze vroegere ornithologen en over de avifauna van Nederland, Leiden, 1954, p. 122 noemt Van Oort ‘minder artistiek, maar meer natuurgetrouw’ (dan de dierenafbeel dingen van fin-de-siècle-schilder Theodoor van Hoytema). 8. De collectie was ondergebracht in het Verkade-museum, dat opge heven werd toen het bedrijf zijn zelfstandigheid verloor. De Stichting Behoud Cultureel Erfgoed Verkade heeft de collectie heropgebouwd. Zij berust nu bij het Zaans Museum te Zaandam met 4000 originele tekeningen en aquarellen voor de tweeëndertig albums. https://plaatjesalbums.info/images/pdf/Verkade.pdf, p. 4. 9. Coesel, p. 28. M. Coesèl, Jac. P. Thijsse en de Verkade-albums, Na tuurhistorisch Tijdschrift, 84, 12, 1995, p. 281. 10 Jac.P. Thijsse, Lente, z.p. [Zaandam], z.j. [1906], pp. 27, 30,110. Jac.P. Thijsse, Zomer, Zaandam, 1907, p. 16. Jac.P. Thijsse, Herfst, Zaan dam, 1908, p. 23. Jac.P. Thijsse, Winter, Zaandam, 1909, pp. 11-12, 55-56. 11. Coesèl 1999, pp. 30, 36-39, 71, 84. 12. https://www.devalk.com/kunstenaars/index.html: E Braaksma, Jan Rinke In A.M.M., De Valk Lexicon Beeldende kunstenaars Blaricum- Laken (digitaal). Mondriaan bracht zijn vakanties door in Domburg tussen 1906 en 1916. 13. De Kampioen, maart 1980, p. 252. 14. Jac.P. Thijsse, Blonde duinen, Zaandam, 1910, pp. 17, 29, 49. 15. NN, “De bonte wei” door Jac.P. Thijsse, Middelburgsche Courant, 24 november 1911, p. 5. 16. NN, Verschillende berichten, Middelburgsche Courant, 26 oktober 1912, p. 5. 17. NN, Bosch en heide door Jac.P. Thijsse, Middelburgsche Courant, 10 oktober 1913, p. 1. 18. De Encyclopedie van Zeeland besteedt wel aandacht aan Petrus van Oort: M.P. de Bruin, P.J. Feen, e.a., Encyclopedie van Zeeland, II, Middelburg, 1982, p. 432. Geen vermelding in P. Meininger (red.), Avifauna Zeelandica. Vogels, vogelaars en vogelonderzoek in Zeeland, 1-2, Nijmegen, 2022. Voor de titel van deze bijdrage zie nootnr. 7. TER tiRRÏNNERINCi VERKADE'S PLAATJES-BEURS

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2022 | | pagina 7