ALS HET VOLK KLAPT, IS HET GOED KALASHNIKOV TERNEUZEN BEVECHT EIGEN RUIMTE 7 Muzikanten kunnen niet zonder secondanten. Op de weg naar roem zijn studiobazen, muziekdo centen, roadies, mana gers, zaaleigenaren en, niet te vergeten, fans onmisbaar. In deze serie zet Noot de mensen aan de zijlijn in de schijnwer pers. Deze keer: de podium baas: "De presentatie van de meeste bands is.,.,nou, niet je dat.. Het aan en afkondi gen bijvoorbeeld. Je ziet het publiek denken: zijn ze nou afgenokt of spelen ze nog door? Da's dikwijls volstrekt vaag. Bij de Zeeuwse bands is het, denk ik, onwennigheid of verle genheid. Maar je kunt de sterren van de hemel spe len, als je presentatie niet deugt is 't gewoon niks. Je bent een eind op pad als je een goede frontman/vrouw hebt, dan trek je veel publiek. Zo iemand als Case Crosshead, die doet het leuk op de bühne, al speelt-ie geen wereld schokkende muziek. Of Jaap van Boven; wat-ie ook doet, hij valt altijd op. Ook Alex van Hootegem staat er echt. Hij is boer en speelt de boer. Zo'n houding boeit het volk". Ik werk al 19 jaar in Bro- gum, sinds '80 als muziek- programmeur, toen we met de verhuizing naar deze boerderij een echt podium werden. Ik kijk vooral naar wat het publiek wil Com mercieel is misschien niet het goede woord, we pro beren wel zoveel mogelijk mensen in huis te halen. Ik kan wel een hip Ameri kaans bandje hier neer zetten maar ik vrees dat er geen hond op afkomt. Dat laten we liever aan ft Beest in Goes over. We kunnen het ons ook niet permitte ren, want dit pand kost een lieve duit. Bovendien is het gezelliger als het lekker druk is. We zoeken dus naar bands die landelijk een beetje naam hebben of net zijn doorgebroken. Namen, jasses, ben ik slecht in. Even denken', The Boxx bijvoorbeeld, en vorig jaar The Pilgrims, Julia Loko en vroeger Can dy Dulfer. 't Is meestal blues, rock roll en pop. Die muziek leeft nou een maal hier op 't eiland. Hardrock is uit, tenminst bij ons morsdood. Ook aan Punk, hardcore, wave en trash -ze verzinnen wat hè- hoef in niet te beginnen. Dat verkoopt geen meter. Behoudend? Mot het dan pers se veranderen?" "De Schouwse scene slijt en vergrijst. Dat zie je op Anywave. Een jaar of zes terug had ik nog veertien bands hier van 't eiland op het festival. Nu haal ik ze uit alle hoeken van Zeeland. Ook het publiek vergrijst mee, dat merken we al jaren. Vroeger was het vechten om de zaal binnen te komen. Nou, dat is er wel af. Alleen bij echt grote namen is het volle bak. De enige Schouwse band die het leuk doet is Bonechild. Die spelen..toe help....een beetje a la de Chilli Pep pers? Ja toch, Chilli Pep pers? Het zal ook wel tren dy zijn, maar voor Schouwen-Duiveland is Bonechild vernieuwend. Bovendien, wat maakt het uit welk naampje je muziek geef. Als het volk klapt, is het goed." "Regionale bands verkopen hun produkt amper. Ze communiceren niet. De demo's die ik afgelopen jaar heb gekregen, zijn op één hand te tellen. Voor Anywave heb ik wel dertig bands aangeschreven. Een stuk of wat heeft hier nog nooit gespeeld. Maar je hoort niks. Dan kunnen ze ook niet klagen dat ze zo weinig optredens hebben. In principe zet ik de meeste Zeeuwse bands op het podium, tenminste als het genre ons publiek een beetje ligt. Flatt Battery is bijvoorbeeld een grens geval, een imitatie van The Cure, al willen ze dat niet toegeven, Die muziek is voor mij deels een gok." 'We proberen in principe de entreeprijs zo laag mogelijk te houden. Met de Doors-sessie was het half geld, dan zie je ineens nieuwe gezichten. Een schappelijke prijs is voor ons een pré. Daarom hou den we Anywave gratis, we kunnen gewoon niet anders. Je wilt toch een vol le bak? Ik snap absoluut niet dat festivals als Hofpop en Vrijbuiter entree zijn gaan heffen. Wij bewijzen dat het ook zonder toe gangskaartje kan." Frank Balkenende Naam: Woonplaats: Leeftijd: Opleiding:... Hobby:........ Favoriete muziek: Beste Zeeuwse band: van, Zierikzee 37 HAVO PTT-lokettist .Programmeur Brogum .The Juke Joints In de bijna rimpelloze vijver van de Zeeuwse jongerencentra zorgt Kalashnikov, onafhanke lijk jeugdhonk in Ter- neuzen, voor nogal wat golven. Het Terneuzense centrum is naar achter grond en struktuur een buitenbeentje in het Zeeuwse. Vooral alter natieve muziek en alter natiefpubliek' vindt er een plaats. Een collectief van dertig vrijwilligers runt de zaken naar eigen inzicht en subsidie is daarbij niet nodig gezien het sukses van de aktiviteiten. Al met al een heel verschil met de meeste andere Zeeuwse centra. De geschiedenis van Kalashnikov is daar aan niet vreemd. Verhuizing Kalashnikov is ontstaan uit het vroegere centrum Jamash, dat jarenlang veel punk- en hardcorepubliek trok naar het pand in de Dijkstraat. Een gebouw dat zo gammel was dat het uiteindelijk werd afge keurd voor verder gebruik. De gemeente bracht het jongerencen trum daarop onder in "De Bomvrije" waar (heel vroeger) het Terneuzense "oer-jeugdhonk" De Kou- sepael al was gevestigd. De ruimte in de Nieuw- straat beviel Kalashnikov wel. Met muren van een meter dik was geluids overlast geen probleem. Bovendien is de Nieuw- straat een belangrijke uit- gaansstraat in het stads centrum. Jammer genoeg had de eigenaar van de "Bomvrije" heel andere plannen, waar luidruchtige jongeren bepaald niet in pasten. Het slot van 't lied je was dat. Kalashnikov opnieuw moest verhuizen, ditmaal naar een nieuw "multi-funktioneel wijkcen trum", de Triangel. Er was een bezetting van het Ter neuzense stadhuis voor nodig om de gemeente aan het verstand te bren gen dat Kalashnikov het gebouw de hele week wil de gebruiken. In elk geval kon zodoende de kale nieuwbouw-"look" wor den vervangen door een meer eigentijdse in richting. Pretpop Popmuziek krijgt in Kalashnikov als vanouds ruim baan. Niet alleen beschikt de stichting Monitor (het Terneuzense popkollektief) er over een oefenruimte, ook verzorgt Kalashnikov een regel matige en gevarieerde programmering van punk, reggea, hardcore en experimentele muziek. Met de programmering wordt ook op landelijke of regionale aktiviteiten ingespeeld: zo traden de "Sufgerukte Wallies", een Nederlandstalige band uit Limburg, op tijdens de lan delijke Dag van de Muziek. En terwijl Ter- neuzen in de ban was van het Schelde-jazzfestival, bracht Kalashnikov een experimentele jazzrock- band op de planken. Kalashnikov organiseert ook jaarlijks samen met de stichting Monitor het "Pretpop"-festival, waar van de opbrengst wordt gestoken in het beheer van de oefenruimte 'en de maandelijkse jam-sessies. Die sessies worden druk bezocht door de lokale muzikanten en lijken uit te groeien tot een echt sukses. Geen subsidies Kalashnikov is een zelf standige stichting. Anders dan in andere jongeren centra, waar beroeps krachten de leiding heb ben, regelen de vrijwilli gers hier zelf de zaken. Naast koncerten orga niseert Kalashnikov infoda- gen over allerlei aktuele onderwerpen, video avon den en groepenpresen- taties voor beginnende bands. Bovendien worden er in het weekend (vege tarische) maaltijden geser veerd. De gemeente Terneuzen is intussen zeer tevreden over de prestaies van Kalashnikov. Zo tevreden dat de aktiviteitensubsi- dies werden beëindigd omdat bleek dat de baromzet groot genoeg was om de aktiviteiten te kunnen bedruipen. Wat de stichting betreft, die blijft stug doorwerken op de ingeslagen weg, en bovendien is de zoektocht naar een gebouw dat nu eens echt helemaal van en voor Kalashnikov is, beslist "nog niet ten einde. Hubert Leeman m.d.a. Leo van de Velde

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1992 | | pagina 4