CRUSH EN DE VERSLAVING 4 5 HENDRIX HERLEEFT IN VLISSINGEN Uit de hand gelopen is het wel," vat Peter Pruijssers (33) de levens geschiedenis van zijn band CRUSH samen. "Iedereen heeft nu dat verslaafde gevoel van: 'Ik wil optreden!!" De hoofdzakelijk op het eiland Walcheren gesta tioneerde funkformatie bestaat ruim drie jaar en telt dertien leden. Zes dames en zeven heren, en het spettert. In de goede zin van het woord. CRUSH begon als een kweekvijver voor jong muziektalent. Een drietal "oude rotten" - Rob van Akker, Pierre de Nijs en Peter Pruijssers - samen sterk voor vele jaren muzi kale ervaring, zette CRUSH op als project om "vers bloed in de muziekscene te brengen". Met die uitdaging werden aankomende talenten de funk-fuik van Pruijssers c.s. binnengeloodst. Wat na een aantal jaren van veel experimenteren en nogal wat bezettingswisselingen, leidde tot een zeer seri euze en ambitieuze pop groep. Met name via op tredens op een aantal fes tivals trok CRUSH steeds meer de aandacht van het Zeeuwse poppubliek. Playbackshow De band vindt dat alle energie maar eens verzilverd moet gaan wor den. Niet via de 'geijkte' demo die in honderdvoud ongevraagd bij program meurs in de bus valt. CRUSH heeft gekozen voor een ambitieuzere manier om zichzelf te presenteren: een video clip. Het nog steeds (qua produktiekosten) prijzige medium video kwam in beeld dankzij de bindin gen van een van de band leden met een video-pro- duktiebedrijf. Dus staat de band nu vol spanning, dat wel, voor de kamera. "Alles om ons heen wordt gevisualiseerd, we krijgen steeds meer een kuituur waarin het beeld centraal staat," vindt Peter Pruijssers. "Eigenlijk is het achterlijk om nog je heil te zoeken in demootjes terwijl iedereen naar MTV kijkt. Video is een betere presentatie, degene die de band wil boeken krijgt niet alleen te horen wat hij kan verwachten, maar kan het vooral met eigen ogen zien. Beeld heeft veel meer impact." Pruijssers vertelt met smaak hoe de opnames in zijn werk gaan. "De soundtrack is vooraf door ons in de repetitieruimte opgeno men met behulp van een PA-bedrijf en "een mixer met goede oren'Dat ging op zich al heel lekker: in één keer zetten we alles erop, simpel, twee snoer tjes van de mengtafel naar een DAT-recorder. Met z'n dertienen in een studio is bijna onbegonnen werk, bovendien heeft niet iedereen genoeg studio waarom CRUSH de komende maanden ver plicht rust houdt. Maar daarna, zo verzekert Pruijssers, komt de.band versterkt terug. "In januari is de video af. In februari gaan we dan weer de podia op, en wel met een driekwart vernieuwd repertoire." ervaring om het waar te maken. We hebben de ervaring dat onze sound niet goed overkomt als iedereen braaf z'n eigen partijtjes inspeelt. Zo bij geschaafd klinkt het live nooit bij ons. Nu hebben we het live-gevoel zo goed mogelijk benaderd." "Het is een playbackshow, natuurlijk. We vatten het serieus op, maar het is toch wel lachen als je op de Nolledijk staat te filmen en je doet alsof je de von ken uit je instrument speelt. Vooral als je ziet dat er tenslotte drommen mensen komen kijken, die dan ook nog gaan staan klappen als een nummer is afgelopen...Dat was echt niet geregisseerd. Zwangerschapsverlof Leadzangeres Sjoukje Rotte verwacht zeer bin nenkort een baby, reden Pruijssers hamert op het belang van een goede presentatie"We gaan voor eigen rekening 50 kopieën van de videotape maken en gericht ver spreiden. Je presentatie is alles. Daarin moet je durven investeren; op den duur krijg je het resultaat van al je gezwoeg boven water." Hij verwacht dat er voor CRUSH in de toe komst voldoende werk zal zijn. "We zijn een gezelli ge band. Het swingt op het podium als we bezig zijn, en het publiek waardeert dat. Het is daarbij geen probleem om met covers te komen. De wat minder bekende nummers van grote artiesten, die hun degelijkheid al ruim schoots hebben bewezen, zijn juist goed om als basis te nemen. Je hoeft niet puur de amusementskant op te gaan. Door goede covers te spelen leer je ook je eigen mogelijkhe- Crush, foto: Eduard Engel RADIO FLAKKEE Bands uit (Noord-) Zeeland opgelet. Ook de lokale radio van ons noordelijke buur- eiland Goeree-Overflakkee is geïnteresseerd in uw demo's! Wie zin heeft om via dit medium te werken aan grotere bekendheid, kan de tape kwijt aan Mart Vroegindewey, programmamaker van het station. Ook live-opnames zijn welkom. Het adres: M. Vroegindewey, Molenstraat 26, 3552 BE Goedereede. Voor meer info: bel 01870-2734. ABBA-HYPE BEREIKT VLISSINGEN Zoals in het artikel hiernaast te lezen valt, zal De Piek in Vlissingen in december een AVONDJE ABBA presenteren. Muzikanten die willen meewerken aan de uitvoering van meesterwerken uit de stal van Ulvaeus en Andersson, kunnen contact opnemen met Kees van der Heijden, tel. 01184-60290. ZEEUWSE BELOFTE De Stichting Popmuziek Zeeland zal ook in het najaar van 1993 weer het popcon cours voor aanstormend talent "DE ZEEUWSE BELOFTE" organiseren. De voorbereidin gen hiervoor zijn onlangs in gang gezet. Kinderziektes uit de editie van 1991 (die als win naar de Middelburgse for matie A No 1 opleverde) zijn getraceerd en verholpen, zodat de nieuwe editie een nog spetterender beeld zal opleveren. Wie nu al informatie wil, kan natuurlijk bellen met de SPZ! MILES BROWNING BAND In de volgende Noot voelen we de Miles Browning band stevig aan de tand over hun nieuw uit te komen Live-CD. den ten volle kennen, een eigen richting ontdekken." Ter illustratie schuift Pruijssers de Crush-versie van een werkje van James Brown in het cassettedeck. Als de verslaggever onwil lekeurige voet- en hoofd bewegingen begint te maken, verschijnt een veelbetekenende glimlach op het gezicht van de bassist. "Begrijp je?" We begrijpen het. Hubert Leeman Het podium van het Vlissingse pophonk De Piek heeft al menig sessie- minnende muzikant ge dragen. De Piek maakt er een goede gewoonte van om op vrijdagavond de zaal open te stellen voor een spontane jamsessie. Niet zelden gaat dat behoorlijk tekeer, getuige de staat van het instru mentarium dat voor de sessies door De Piek ter beschikking wordt ge steld. Reden voor Kees van der Heijden, vrijwillig medewerker van het cen trum, om actie te onderne men. Een "fundraising- sessie" moest er komen, ten bate van het instru mentenfonds van De Piek. Kees, fervent supporter van de Zeeuwse pop muziek, mobiliseerde uit bands van verschillende pluimage een gelegen heidsformatie van dertien belangeloos meewerken de musici. Kees is een grote bewonderaar van Jimi Hendrix en iedereen mag dat weten: daarmee was het thema voor de sessie een feit. Hendrix dus, Hendrix en nog eens Hendrix klonk op 4 september in Vlissingen. Alle dertien goed: het werd een avond vol zinde rende versies van Hend- rix-classics, bekroond door een spetterende uitvoering van "Wild Thing." Ruim 200 (betalen de) bezoekers zorgden ervoor dat er voor De Piek nu wat armslag is om te gaan investeren in muzika le hardware. ABBA Kees meldt dat de sessie geheel geslaagd is. "De muzikanten waren na afloop zo mogelijk nog enthousiaster dan vooraf. Dat is mede te danken aan het enthousiaste publiek." Aangezien het sessie instrumentarium van De Piek nog wel meer finan ciële injecties kan gebrui ken, staat een herhaling op de rol. Ergens rond de jaarwisseling zal het suc ces hopelijk worden geprolongeerd in de vorm van een avondje ABBA. Daarmee haakt Kees in op de plotselinge revival van dit zoetgevooisde Zweed se kwartet. Een ruime muzikale belangstelling kan Kees, en daarmee het sessie-plan, in elk geval niet worden ontzegd. Wie de uitdaging wil aan nemen kan nu al bellen met Kees van der Heijden: 01184-60290. Cees Groenwegen LTS (F

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1992 | | pagina 3