The Miles Browning Band AKTIEV PIRATEN SCHOPPEN HET VER 8 9 Happy Buccaneer, tevens een nummers op de cd, spe ciaal voor hem geschreven. Wij zijn er beter van gewor den, hij ook." Voor de live-cd is met hetzelfde bijltje ge hakt. Dit maal is de gulle sponsor café Domburg uitjuist! De muziek van de Miles Browning Band is niet stijlge bonden en voor Frank schuilt hierin de kracht van het kwartet. „Alles zit erin, funk, rock, blues, ballads en toch klinkt het Miles. We doen één cover, Red House van Hen- drix, op onze manier omdat het origineel moeilijk te over treffen is." Emile Brunings tekent voor het gros van de nummers, maar ook toetsenist Paul Hessing en bassist Joop Rot te leveren zo nu en dan een liedje in. Tekstueel proberen de heren de dikwijls autobio grafische thema's 'vrouwen' en 'liefde' wat naar de achter grond te duwen ten gunste van maatschappijkritische strofen over bijvoorbeeld zwerfkinderen in Brazilië (Kids of Brazil). Maar dat pro ces lijkt nog in de kinder schoenen te staan, nu Paul een vers heeft ingediend over masturbatie onder de woord spelende titel 'Miss Under stood' ,Nou ja, het is wel uit het leven gegrepen. Wij schamen ons nergens voor. Enne, live is het toch amper te verstaan en bij de cd komt geen tekst- vel. Natuurlijk hebben ze nog am bities: zo veel en zo leuk mo gelijk optreden. En ze willen steeds een stapje hoger, niet blijven hangen. We hebben ook zo onze dromen. Wat zou het mooi zijn om op Pinkpop te spelen. Maar zijn dromen geen bedrog?" Frank Balkenende van de redenen waarom de met smart verwachte live-cd, die 26 september in 't Beest te Goes werd opgenomen, nog steeds niet is versche nen. Een aantal baspartijen gaat namelijk gebukt onder ontstemde snaren. Het euvel is dermate hinderlijk, dat Joop Rotte de stukken op nieuw zal inspelen. ,,Het is", meent Frank, ,,dan niet hele maal meer zoals het was in 't Beest, maar het kan niet an ders. Kwaliteit gaat voor." De release is ook vertraagd - het digitale rakkertje had al lang in de winkel moeten lig gen - door onderhandelingen met geïnteresseerde platen maatschappijen over de dis tributie. Studiokei Jan Schuurman, die Miles en kor nuiten in zijn mobiele studio digitaal vereeuwigde, lood ste MBB Sony binnen. Hoe wél Schuurman niet de eer ste beste is - hij werkte met Brood, Sweet 'd Buster en Freek de Jonge - bleek de platengigant uiteindelijk weinig trek te hebben in de ongekunstelde, door allerlei stijlen bestoven, rock uit Zee land. Frank verwacht dat er wel zaken valt te doen met EMI. Het is de bedoeling dat 'The Beast Goes On', zoals het schijfje gaat heten, deze zo mer in de schappen staat. Aan de opnamen zal het niet liggen. Die zijn, op enkele de tails na, prima gelukt. ,,De zaal was toen vol, de sound op het podium lekker, zeker voor drums." Het succes van The Miles Browning Band, die naar Zeeuwse maatstaven toch vaak op de bühne staat, heeft behalve met aanstekelijk, vlotte songs, alles te maken met een neus voor commer cie. Hun eerste single Break Dance (nu de rage over is om gedoopt tot het minder slijt- bare Tap Dance) kostte hen geen cent. ,,We hadden een bandje op gestuurd naar de organisatie die een landelijke popinfo- boek uitgeeft. Kennelijk von den ze onze muziek leuk, want we verschenen met drie andere bands op een floppy single." Na de single Funky (1990) volgde de in middels uitverkochte mini- cd Happy Buccaneer, naar het gelijknamige Vlissingse café. De uitbater drukte Mi les en companen vier mille in de handen. Als tegenpresta tie moesten ze reclame voor hem maken en in de kroeg een jaar lang sessies op touw zetten. Belangrijkste voor waarde was dat de cafénaam prominent zou worden ver spreid. ,,De werktitel werd Tijdens 'de nacht van Pinkpop' klommen vier Zeeuwen het podium op na bandjes als The Urban Dance Squad, The Family Stand en Magna Pop. 's Nachts hosten tien, mis schien vijftienduizend kamperende festivalgan gers op Happy Buccaneer, Rubber Love en The Road To Happiness. Dat concert is voor drummer Frank Beerends het hoogtepunt uit de swingende hemel vaart van The Miles Brow ning Band. „Zoiets is pus hen, pushen. Maar als je daar staat, speel je jezelf wel in de kijker. Trou wens, wel kicken hoor, als zo'n menigte voor je neus door het lint gaat." The Miles Browning Band, geformeerd rond frontman Emile Brunings, bewijst dat in de ondoorgrondelijke we reld van de rock roll, hard werken nog steeds loont. Het viertal doet zo'n vijftig, zestig optredens per jaar: in de Randstad, België, van Maas tricht tot Enschede. Dat is al lemaal te danken aari een to meloze inzet van bandleden. „Een kwestie van bellen, contacten warm houden, goede informatiepakketjes opsturen. Alle tenten waar we hebben gespeeld en waar we nog willen spelen, zitten in ons archief. Het is zaak dat je regelmatig contact houdt met podiumeigenaren. En verder moet je zakelijk werken. Zorgen dat loonbe lastingverklaringen zijn inge vuld, contracten kloppen en dat soort dingen", zegt Frank, die sinds het vertrek van bassist Alex Leon een deel van de werving op zich heeft genomen. „Alex zat er ontzettend achteraan. Maar hij heeft nu een baan gekregen, waarin hij ploe gendiensten draait. Daarom heeft hij een punt achter de band gezet, geentijd. Het af scheid viel hem zwaar, tra nen in zijn ogen." Joop Rotte neemt de plaats van Leon in. Dat is één

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 5