HET MUZIEKADRES VOOR ZEELAND GE-PIEK-EERD rjapm /w/ddei,bv 3 jaargang 4, nummer 6 december 1993 medewerkers: Ernst Jan Rozendaal Ron Boon Roeland Hubregtse Kees van der Heijden Peter Toussaint Hubert Leeman eindredactie: Peter Toussaint vormgeving: Frank Husslage fotografie: Stefanie van Stee Hubert Leeman Annetta v.d. Boomgaard advertenties: 01180 - 34880 druk: Drukpunt, Zierikzee Postbus 407 4330 AK Middelburg 01180 - 34880 foto omslag: Eat Roadkill! Winnaar Zeeuwse Belofte 1993 foto Hubert Leeman DEN DEKKER MUZIEK BV Verhuur-adviesburo op het gebied van professionele theater en showbelichting Wat is een goed poppodium de Zeeuwse gemeentebesturen waard? Deze vraag is weer aktueel geworden nu zowel in Middelburg als in Vlissingen de positie van plaatselijke poppodia op de wip lijkt te zijn terechtgekomen. In Middelburg denkt de gemeente na lang zoeken eindelijk een nieuwe plek te hebben gevonden voor het plaatselijke jongerencentrum. Maar of daar ook popconcerten kunnen worden georganiseerd, dat staat nog even te bezien. En Vlissingen? Ach ja, Vlissingen... STICHTING ZEE ZEELAND Van der Biltlaan 69 4421 BD Kapelle Telefoon 01102-41000 Telefax 01102-44143 Kerkwerve 11 4873 CE Effen-Leur Telefoon 01608-12948 Telefax 01608-21768 Rechtzaad 1 4703 RC Roosendaal Telefoon 01650-58337 Telefax 01650-61759 Ooit was De Piek in Vlissingen een bekende halte in het Nederlandse clubcircuit. Uit het roemruchte verleden van het Vlissingse cen trum klinken nog steeds de namen van artiesten als The Simple Minds, the Comsat Angels, Joan Jett, Kevin Coyne, Ronnie Hawkins The Hawks die hier het podi um onveilig maakten. Van recentere datum zijn memorabele concer ten van Candy Dulfer, Fred Frith, Herman Brood, I've Got The Bullets, The Scabs, en ga zo maar door. Tien tallen bands uit binnen- en buitenland trokken duizenden fans naar het podium in de Hellebar- dierstraat. Das war einmal. De Piek is zijn allure grotendeels kwijt. Al jaren vecht de Vlissingse poptempel tegen teruglopende bezoekersaantallen en steeds minder vaak verschijnen in de Schel- destad affiches met daarop de naam van een landelijke -laat staan internationale- act. De Piek heeft suc ces en erkenning in zijn bewogen, 25-jarige geschiedenis nooit cadeau gekregen. De staat van dienst op concertgebied heeft nooit veel indruk ge maakt. Daarvoor was het centrum te contro versieel, te zeer behept met het slechte imago van drugs, sex en (jawel) rock'n'roll. Als honk om de losgeslagen Vlissingse jeugd wat bezig te houden werd De Piek getolereerd en gemarginaliseerd; op een bestaansminimum in leven gehouden. De Piek was dan ook wel haast gedoemd de slag om de bezoekersaantal len te verliezen. Waar bijvoorbeeld 't Beest in Goes kon profiteren van een gunstig briesje in de gemeentepolitiek en erin slaagde (doormiddel van een weloverwogen koerswijziging) nieuwe allure te verwerven zonder zijn concertpodi um op te offeren, zwalkte De F'iek rond als een stuurloos schip in dichte mist op de I Westerschelde. Een j speelbal van de politie- ke luimen. Toen eind '91 voor de zoveelste keer in Vlissingen groe pen jongeren voor de ogen van de geschrok ken burgerij met elkaar op de vuist gingen, ditmaal met een ver vaarlijke racistische ondertoon, werd De Piek abrupt gebombar deerd tot gemeentelijke jeugd werk-EHBO-post en diende de projektlei- der zich met prioriteit te storten op de opvang van de kanslozen. Met even weinig middelen, met even weinig kan sen. De rol van multi- cultureel jeugdpodium lees verder op pag. 13 Midgard Middelburg: rustiek poppodium. (foto Frank Husslage)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 2