Erik van Imi Berge I lp woensdag 7 lull werd aan gedeputeerde van Klaveren het splinternieuwe Provinciale Popbe leidsadvies Zeeland 2004 aangeboden. Het is een eenvoudig boekje gewerden met als titel PropoP, geschreven door popconsulent Cor de Jonge en Ctirlsta Kranenburg van Scoop en Ingediend namens onder andere De Stichting Popmuziek Zeeland, de popconsulent, Pama Rhei, Jo Stanneveld (gemeente oostburg], Bert Stuit (gem. Sctaeuwen-Dniveland), jan Hut (Zeeuwse muziekschool], Kalashnikov en nog enkelen. Bij deze foto staat in het popbeleidsadvies: Band: Dallas? Erik van den Berge kreeg gedonder met zijn vriendin en werd pardoes het huis uitgezet. Er zat zelfs een ander slot op de deur. Hij stalde zijn spullen in het ouderlijk huis en besloot op een camping in Zeeland te gaan wonen. Na een week van verveling haalde hij zijn analoge viersporen recorder bij zijn ouders op en begon in de ijskoude tent aan de opnames van zijn album Tent Oily Smoke. Op de cd staan eenentwintig mooie kleine liedjes: een greep uit de zeventig titels die hij opnam. 'Nadat ik de recorder bij mijn ouders had opgehaald, ben ik op zoek gegaan naar banden. Er is maar één winkel in Roosendaal die ze verkoopt. Ik ben meteen gaan opnemen en heb in een paar maanden zeven banden van negentig minuten volgespeeld', zegt Van den Berge. Sommige nummers nam hij op met band, sommige solo en sommige liedjes speelde hij in meerdere versies. Het solowerk staat op Tent Oily Smoke bijeen onder het kopje 'Tent' en is het zwaarste gedeelte van het album. 'De vrolijke momenten waren als er mensen langskwamen.' Van den Berge heeft inmiddels de regenboogtent op camping De Zonnekoningin van de familie Nijssen in Arnemuiden verlaten en woont nu in een caravan. Die staat in Boomgaard Ter Linde in Oostkapelle. Hij is vastberaden 'de Bob Dylan van Zeeland' te worden. 'Er is nu geen weg meer terug. Al mijn geld zit in het album. Lukt het nu niet, dan komt er gewoon een volgende cd. Ik moet vanaf hier weer verder.' (Bron: http://3voor12.vpro.nl/) noot Luc Oggel begint op 9-jarige leeftijd met klassieke gitaar les. Vijf jaar latei brengt Marijn Slager (Nuff Said) hem de fijne kneepjes van rockgitaai (tapping!) bij. Het hek is van de dam en de getalenteerde gitarist doe' er alles aan om alle aspecten van het rock en metal gitaarspel ondef de knie te krijgen. In 1998 staat Luc zelfs in de halve finale van de Nederlandse kampioenschappen gitaarspelen. Met partner in crime Menno Nagelhout richt Luc een jaar later X-Proo: op. Het idee is een instrumentale rockband. X-Proof speelt stevigs rockmuziek met herkenbare melodieën (denk aan Joe Satriani). Luc* is de lead gitarist en Menno vult hem perfect aan. Met wisselends bassisten en drummers treedt de band al snel veelvuldig op. Ip 2001 komt de demo 'In the flash' uit, met daarop vier instrumentale nummers. Daarna wordt het stil. Toenmalig drummer Arno van Busse overlijdt en ook door andere omstandigheden staat X-Proof op een laag pitje. Luc bereikt in de tussentijd wel de finale van de SENA Guitar Awards. Zijn nummer 'Universal Dream' krijgt de prijs voor beste compositie en Rob Bolland neemt het nummer met Luc op. I|1 2004 ziet Luc de voorinschrijving van de Zeeuwse Belofte. Samen met Floor Hekkens (bas) en Jeroen Simons (drums) zetten de beide gitaristen in korte tijd weer de puntjes op de i-en, winne^ vervolgens de finale pop/rock van de Zeeuwse Belofte. Jeroen hee& het momenteel erg druk met zijn succesvolle band Epica. Daaro"1 neemt binnenkort Johan Rietjens plaats achter het drumstel. De inhoud Dit Popbeleidsadvies is juist nu gemaakt omdat de Provincie eind dit jaar met de nieuwe cultuurnota 2005-2008 komt. Nadrukkelijk wordt er op gewezen dat popliefhebbers niet alleen muzikanten zijn, maar ook bezoekers van concerten en de mensen die met 'het verkopen van' popmuziek te maken hebben. Verder wordt onderbouwd dat popmuziek voor veel overheden financieel gezien een ondergeschoven kindje is. Veel subsidie regelingen zijn ondoorzichtig en/of warrig. Vaak wordt er per geval bekeken of er nog een restje geld is voor een pop evenement. Voorbeeld: Over de periode 2001-2004 werd 34.000 euri als subsidie aan popfestiviteiten verleend, terwijl oratorium-uitvoeringen 136.000 euro's kregen! Duidelijk wordt dat: 1 Het in Zeeland op provinciaal en gemeentelijk niveau ontbreekt aan kennis en visie op het gebied van de popmuziek. 2. De scholings-mogelijkheden vergroot moeten worden. 3. Er betere oefenruimten moeten komen, die ook aan de eisen voldoen (geluid veiligheid) Beroeps popconsulent Cor de Jonge krijgt momenteel 20 uur per week betaald, de St Popmuziek Zeeland werkt met ca 10 vrijwilligers). Dit waarborgt geen continuïteit voor het behartigen van de Popmuziek-belangen. Door het opzetten van een professionele organisatie voor de popcultuur in Zeeland kan gewerkt gaan worden aan een duidelijk gemeentelijk en provinciaal popbeleid wat weer uit zou moeten monden in verbetering van de bovenstaande 3 punten. noot Verder is er dan ook een dagelijks aanspreekpunt waar de popliefhebber met vragen terecht kan en kunnen banden met de andere popkoepels in Nederland, waar meestal wel beroepsmensen zitten, vergroot worden. Conclusie Het is altijd goed om aan de hand van een dergelijk plan de organisatie van de Zeeuwse popmuziek weer eens kritisch te bekijken. De Stichting Popmuziek Zeeland is er eigenlijk al jaren uit: Wij zijn er voor de amateur-popmuzikanten. Zodra bands/podia/festivals geld gaan verdienen met hun product dan zijn ze zelf professioneel en daar horen risico's bij die niet gedekt hoeven te worden uit het subsidie-potje van de SPZ. Als Blof of 't Beest een tegenvaller hebben moeten zij dat zelf oplossen. Zodra deze instellingen weer te maken krijgen met het verbeteren van de amateur-popmuziek moet daar ruimte voor zijn en dus geld. Daar zou best een stuk professionalisering in mogen komen om dat te verbeteren. Kortom: Een professional die met hart en ziel de Zeeuwse popmuziek dient zou een behoorlijk verbetering kunnen zijn voor de amateur-popmuziek in Zeeland. In het Popbeleidsadvies wordt er natuurlijk een lans gebroken om dat bij Scoop onder te brengen maar dat lijkt mij minder wenselijk. Foto: onbekend Wat doe je als het in handen krijgt? Je gaat bladeren dan kijk je eerst naar de foto's: De eerste foto in PropoP is van Blof, de andere foto's zijn best goed, maar overwegend van niet-Zeeuwse bands (who the fuck is Flaco Jimenez??!!) en I als er dan een Zeeuwse band is dan staat er een fout bijschrift bij (of Dallas-zanger Eddy de Putter moet wel heeeel erg veranderd zijn)! Jammer. Had even een beroep op NOOT gedaan. Maar uit het feit dat dat niet gebeurt kan een goede lezer al afleiden dat de popconsulent niet graag communiceert met de SPZ. Op blz 39 van het advies staat dat er maar drie goede studio's in Zeeland zouden zijn (LAC, Ron Konings en Studio 1). Dat is ook onterecht, er zijn er veel meer: bijvoorbeeld Willy Berrevoets (Avalanche studio's) en Mark Verschelden (DSMP) zijn evengoed in staat om een band prima op te nemen. POPBELEIDSADVIES ZEELAND

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2004 | | pagina 3