9 TM hcacSmooc noot 12 noot 13 Band: Mr. Morbid Mono- log CDR: Dead Babies E.P., raw version Opname: Monolog Info: mrmorbid7@hotmail.com. check_monolog hotmail.com Op 17 juli werd dit jaar voor het eerst het Southpark festival ge houden op het Meiveld te Mid delburg. Eén van de meest in het oog springende namen was Mr. Morbid Monolog. Ik kreeg, als voormalig frontman van Morbid Zone, veel vragen of ik een nieuwe formatie had gevormd. Nee dus, en helaas had ik geen tijd om het festival te bezoeken, want ook mijn nieuws gierigheid was natuurlijk gewekt. Mr. Morbid Monolog is een Hip Hop act uit Middelburg. Mr. Morbid is al 7 jaar actief met rappen en kwam begin dit jaar Monolog tegen op 'Open Mic's'. Ze bleken op één lijn te zetten en de E.P. Dead Babies is hun eerste resultaat. Het schrijfje bevat 6 track's en een intro. De tracks worden allen gedragen door frag menten uit stemmige klassieke muziek en hebben daardoor wel wat weg van de alom gerespec teerde franse DJ Cam. Monolog, die verantwoordelijk is voor de beats, lijkt een behoorlijke kennis van goede klassieke muziek te hebben. De teksten lijken geïnspireerd op een cross-over van B-Horrorfilms en XXX-rated movies. Wellicht hebben de heren heel wat uurtjes in Terror Comics gebladerd ter inspiratie. De raps worden, op een bijna monotone wijze, als kogels uit een mitrailleur, op de luisteraar afgevuurd, maar vervelen eigenlijk nooit. Alles op de E.P. klinkt erg goed. De beats zijn lekker 'fresh', de raps zijn duidelijk verstaanbaar. Met hun aparte sound zijn Mr. Morbid Monolog een mooie aanvulling op de al maar groter wordende Hip Hop beweging in Zeeland. Zonde dat ik ze gemist heb op Southpark. (SK) Band: Nuff Said CD: Blue Opname: Jet Studio, Brus sel - Werner Pensaert Info: www.nuffsaid.nl. SOZ Concerts: 038-3636103 (Bert van Aefst bert@sozconcerts.nl) Wie denkt nog te maken met de Nuff Said van pakweg 4-5 jaar geleden komt bedrogen uit. De bandleden zijn nog steeds dezelfde: Marijn en Michiel Slager en Willy Berrevoets, maar de muziek heeft een duidelijke om mekeer gemaakt. Verwacht geen Lekker Dieng (Soundtrack Wilde Mossels) die je speakers aan gort speelt, daarvoor zijn de liedjes te ingetogen. Hoogtepunt voor mij is het nummer Dance a Little, waarin Nuff Said niet onderdoet voor de betere alternatieve rock bands zoals Built to Spill en Shud der to Think. This is my Lovesong hoor ik over een pianoriedeltje gezongen, en ik voel de herfst naderen. Blue is dan ook een album geworden met meerdere gezichten. Pop met een scherpe rand, soms een beetje Foo Figh ters, zoals in de opener Bubble- gum. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat in de mix de gitaar soms te ver naar achter gezet is ten opzichte van bijvoorbeeld de toetsen. Zo hoor je in het couplet van A Lie Like Truth de gitaar mooi op de voorgrond, maar op het moment dat het nummer gaat rocken, valt de gitaar weg naar de achtergrond. Niet alle nummers zullen in ieders smaak vallen, voor sommigen is het te mainstream, maar Blue is een mooie compilatie van goeie liedjes geworden, want dat vak hebben ze de afgelopen jaren goed onder de knie gekre gen. Lighten Up, het laatste nummer, is daar een mooi voorbeeld van. Meerstemmig gezongen met al leen de akoestische gitaar als begeleiding. Oordeel niet gelijk na een keer luisteren, dit is een groeibriljantje. (MdS) KvdH=Kees van der Heijden, SK=Sjors Kuyt, SN=Sander Nobbe, BvL=Bert v Leerdam, MdS=Mark de Smit Band: Death pact Demo: Death pact Opname: Studio Avalanche Info: deathpacthc@hotmail.com De hardcoreband Death pact maakte een ouderwetse demo cassette. Ondanks het feit dat het een cassette is klinkt hij heel goed. Ze namen op 17 april 8 liedjes op in de studio van Willy Berrevoets. Deze deed ook de mix. Jeroen Mol van Uppercut stelde het basgeluid af. Of het daardoor komt dat Death pact nogal op Uppercut lijkt weet ik niet, maar het is een feit. Ik denk dat Uppercutfans de muziek van Death pact daarom ook wel leuk zullen vinden. Alleen de hoge zang bij Death pact maakt het verschil. Hierdoor klinkt de muziek ook erg bruut. De liedjes zijn erg kort en ontdaan van (te) lange intro's, outro's, refreinen en der gelijke. Ik kan alleen de band aanraden om hun eigen geluid te zoeken en misschien toch wat herkenbare refreinen te maken in enkele liedjes, zodat ze wat langer blijven hangen. (KvdH) Band: Dallas CD: Hyperdrive Opname: Ophanden Studio - Sjak Zwier e.a. BandTen-13 Info: www.dallasband.net n| CD: Feel The Pain 06-51804061 opname: Wisseloord Stu- dio's-Hilversum - Huub Kennelijk is bij meer bands door- Reijnders, Ad Hellebrand gedrongen dat de presentatie |nf0: www.ten-13.com of van je cd ook erg belangrijk is Q10-4782703 De platenmaatschappijen weten dat al eeuwen en tegenwoordi9 |The Pain is in ei beheer krijgen ook de in eigen behee, uitgebracht en er is veel aandaoht uitgebrachte schijfjes steeds mee: smoel. De cover van de cd var. aan besteed. De opnames waren in de Wisseloord Studio's ken- Da las ,s ook keung gedrukt er k jn de handen en ze|fs zelfs voorzien van fokedruk, oog! hetJartwork is zeer verzorgd; een goed... Maar ook hun muziek Ai an a mooi boekje met songteksten en staat er goed op: melodieuze .g en een mooie baokcover. gitaarrock met hier en daar eer En a||es keur| drukt Ten.13 vleugje jazz (Hyperdrive) en, z,n daa„ Wan, nie, met name ,n de laatste 2 songs a||een zje, de ntatie er d behoorlijk wat Joe Jackson; de u| a|le zes de zijn van harmonietjes in Kickflip de druir ej hand en z|jn d hre_ crescendo s in Someday, om, ven en keuri men maar een paar overeenkomsten Een snufje punk, een scheut rock te noemen. en veel metal, zie daar het recept Niks mis met Joe Jackson maai van Te|v13 Gebracht met vee, ik hoor niet echt een eigen geluid, m jn de meeste songs in de muziek van Dallas. een s,evjg temp0- wat vooral De nummers zitten goed in elkaar, de dynamiek die in de de cd is goed geproduceerd en „ummers de afwisse|i tus. zelfs over de presentatie is naga, sne| of harder of dacht, zonder meer een goed zach,er Qf weef gemaakte cd. En toch heb ik bu Qver me|odieus; het z0 erv00r het beluisteren van Hyperdrive dat elk nummer spannend is. De telkens het gevoel dat ik het i2es d|e Fee, ,he pain eens heb gehoord, dat ik de nun-staan vQora| hier(j00r zeer mers al ken. Als Dallas op deze om paar (e |uis(eren Da( manier muziek wil maken moeten meef mensen da( vjnden b|ijk, ze dat zelf weten (maar dat doen. uit de uitnodi in die ze hebben ze dan we erg goed, muziel gek Qm (e (oeren d00r maken dus). Alleen vind ik he. Enge|and wie meer wi| weten een beetje een gemiste kans oa moe( maaf fraaje webs|(e zoveel aandacht aan je product »-kijken gn bes(e| dan oQk besteden en niet aan het ontwiK ii i /cm, een sticker... (SN) kelen van een eigen geluid. (SNi v Band: Forcefeed CD: When grey becomes Opname: Studio Avalanche Info: www.forcefeed.nl. Forcefeed nam al een demo-cd op in de studio van Willy Berre voets. Dit eerste volledige album is daar ook weer opgenomen. Willy deed de mix en produceer de de opnamen samen met de band. De opnamen klinken lekker helder, wat ik van Willy intussen gewend ben. Ten opzichte van de cd-demo vind ik dat de zangpar tijen verbeterd zijn. Ik hoorde nog wel eens iets wat niet helemaal lekker klonk, maar er is flink geëxperimenteerd met de zang. Schreeuwen, fluisteren, harmoni sche, gregoriaanse en gelaagde zang, zingen door een zangmicro foon en af en toe door een mond harmonicamicrofoon, maken de zang afwisselend. De zang gaat vaak samen met de muziek naar heftig of dromerig, snel of lang zaam. Dit zijn natuurlijk de typi sche kenmerken van de metal- soort die Forcefeed maakt. Ook een kenmerk hiervan is dat er weinig tot niet gesoleerd wordt door de gitaristen, jammer, maar dat gebeurt nu eenmaal niet in deze metalsoort. Hierin gaat het vooral om de groove, de afwis seling in tempo's en dynamiek maar vooral om het samenspel. Dat is dik in orde bij Forcefeed. (KvdH) Band: Headmode CD-demo: Reservoir Opname: Studio Avalanche Info: www.headmode.com. Op de website van Headmode staat dat de band garant staat voor strakke, groovende en pro gressieve muziek die wordt beïn vloed door metal en alternatieve heavyrock. Om dit te verduidelij ken: Headmode is een jonger broertje van de Zeeuwse bands Badley Preserved en Forcefeed. Headmode is alleen minder heftig. De liedjes zijn opgenomen in de studio van Willy Berrevoets en die deed ook de mix. Ik moet zeggen dat hij weer goed werk afgeleverd heeft. De liedjes van Headmode mogen er zijn, maar ik ben eigen lijk ook benieuwd hoe ze geklon ken zouden hebben als grote broers Badley Preserved en For cefeed ze opgenomen zouden hebben. Waarschijnlijk zouden ze heftiger geklonken hebben, vooral in de zangpartijen. Daar mag bij Headmode nog wel aan gesleuteld worden. Als je lied voor lied onder de loep neemt dan is er niks op aan te merken, maar als je de hele demo achter elkaar hoort dan is vooral de zang te monotoon om het spannend te houden. Om wat af te wisselen zou er in de zangpartijen wat meer variatie mogen (als je niet snapt wat ik bedoel lees dan de recensie van Forcefeed). Kleine broers worden op den duur ook groot en dan hoop ik ook dat ze naar grote broers hebben geluisterd om te horen hoe zij te werk gaan en dan denk ik dat het wel goed komt met Headmode. (KvdH) Band: Yes you did CD: Screaming in the dark Opname: John Hellenbrand Info: www.yesyoudid.com. Yes you did is een (hard)rockband die goede liedjes kan maken. Er zijn zeker vergelijkingen te maken met een band als Iron Maiden. Ook moest ik wel aan Thin lizzy, Journey en The Scorpions den ken, vooral de jaren 70 periode van de laatste bands. In de jaren 70 werden vaak liedjes gemaakt die vrij lang waren. Dit doet Yes you did ook. Aan de ene kant knap in elkaar gezette muziek, maar aan de andere kant zou dit ook wel eens te moeilijk kunnen zijn voor de luisteraar. Het is echt muziek van en voor muzikanten. Als Yes you did deze muziek zou aanbieden bij een platenmaat schappij dan denk ik dat ze eerst de boodschap krijgen dat de liedjes ingekort moeten worden om ze beter beluisterbaar te maken voor een groter publiek. Ik weet ook wel dat er muzikanten zijn die weinig concessies willen doen en alles wat ze verzonnen hebben willen toepassen in hun liedjes. In de liedjes van Yes you did zitten soms meerdere pas sages die ik er uit zou halen. Die zouden dan bijvoorbeeld weer gebruikt kunnen worden in nieuwe liedjes. In de geluidsmix viel me op dat de drums en bas wel iets vetter hadden gemogen. De gitaren en de zang komen er goed uit. Op de slaggitaar (Ibanez) mag van mij af en toe een ander effect gezet worden. Voor de afwisseling in het geluid. Anders wordt het een beetje irritant. Ik denk dan ook dat een goede producer Yes you did een heel eind in de goede richting kan duwen. (KvdH) NUFF SAID

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2004 | | pagina 7