>5 De StlcRitina Popmuziek Zeeland stopt VOOR SINGER/SONGWRITER ERIK VANDENBERGE DE ZEEUWSE BELOFTE 2004 Colofon Amsterdam, Paradiso, zaterdagmiddag 4 decem ber, I7.30uur. Erik Vandenberge kan ziln teleur stelling toch niet helemaal vebergen: 'Eigenlijk voelde ik vanaf het moment dat ik binnenkwam onwil en tegenwerking. Ze hadden natuurlijk gehoord hoe het in Tilburg was gegaan bij de Regio-finale en ze hadden, denk ik, van te voren besloten dat ze mij in Amster dam kort gingen houden'. Een voortvloeisel van do cnttnnraota 2105-2001 van de nrovincie Zeeland is dat de SUchUno Popmuziek Zeeland ap zal paan la een nieuw te vennen platform voer de popmuziek in Zeeland. Oat is even schrikken, want wat oaat er oebenren met zaken als NOOT, de Zeeuwse Oelone, de laarlljkse uitreiking van de Popprijzen en de site van de SPZ? Een Interview met SPZ-vooniner Kees van florst. - Wat is er aan de hand? Kees: We zijn al een paar jaar met de provincie Zeeland in overleg omdat betere samenwerking tussen de verschillende popbelangen-clubs gewenst is. Ook is er de onduidelijkheid over subsidie's: wie geeft ze, wie moet ze hebben en dat soort zaken. We zijn in Zeeland eigenlijk altijd jaloers geweest op de Brabantse constructie omdat alles daar in één huis zit. Dat levert een betere bereikbaarheid op en ook kan het enthousiasme van vrijwilligers en professionals gekoppeld worden. Zo zit iedereeen dicht op de materie en kan de achterban optimaal worden gediend. In ProPop, het popadvies, is daar ook naartoe gewerkt. Maar helaas is uit verschillende overleggen gebleken dat de Brabantse situatie niet haalbaar is in Zeeland. Toen heeft de St. Popmuziek Zeeland een tussen-oplossing bedacht: Eén pop-platform. Met daarin deskundigen op popgebied die bij elkaar zitten en de instanties en de achterban adviseren. Veel overdagwerk kan dan uitgevoerd worden door Scoop. Ik ben blij dat provincie dit idee van de SPZ heeft aangenomen. Want op deze manier kunnen de mensen bij Scoop ook hun kennis weer vergroten. Wij, bij de Stichting Popmuziek Zeeland, hebben altijd onze best gedaan om zo breed mogelijk de Zeeuwse popmuzikanten te dienen, daarnaast is er ook hard gewerkt aan de samenwerking met de popconsulent en dat zien we nu verwezenlijkt in deze construktie. - Wat gaat er nu eerst gebeuren? In dat nieuwe platform gaan mensen zitten die een nauwe band hebben met de popmuziek in Zeeland. Die mensen moeten worden geworven. Dat gaat op drie manieren: - de SPZ draagt leden voor - de klankbordgroep die Propop begeleid heeft kan deelnemen - er komt een oproep in de media voor mensen die zich geroepen voelen. Bovendien wordt er aan het platform een coördinator toegevoegd en daarvoor wordt een nieuwe functie gecreëerd en het is aan Scoop om te kijken wie die functie gaat vervullen. Het is waarschijnlijk dat de huidige popconsulent naar voren wordt geschoven. De relatie tussen de vrijwilligers van de SPZ en die persoon getuigde de laatste jaren niet echt van de vereiste professionaliteit, maar deze nieuwe constructie dwingt de partijen tot betere samenwerking. Dat is bitter noodzakelijk in het belang van de popmuziek in Zeeland. - Wat blijft er over van de oude SPZ? In principe weinig. Je kunt dit verhaal vanuit verschillende kanten uitleggen. Wat ons betreft: de SPZ gaat op in een platform. Dat krijgt dan precies dezelfde taken als de SPZ aleen het wordt wat breder gedragen. We hadden het in de afgelopen jaren best moeilijk met het vinden van goede nieuwe vrijwilligers en da's nu ook opgelost. Dus de Zeeuwse popmuzikant is hier in principe beter mee. En de kerntaken van de SPZ? Hoe zit het met NOOT: Zijn er financiële garanties? Is de onafhankelijkheid gewaarborgd, oftewel: mag er in Noot iets lelijks over het popplatform worden geschreven? Kees: We hebben hierover uitgebreid gesproken met gedeputeerde Harry van Waveren en die heeft ons toegezegd dat Noot en de website onveranderd kunnen doorgaan. En onafhankelijk. Dat betekent koncreet dat er geld geoormerkt in de subsidie aan het platform zal worden verstrekt. Dus het platform krijgt 45.000 euro subsidie van de provincie en in dat bedrag zit een deel dat aan de NOOT besteed moet worden. En de Zeeuwse Belofte en de Popprijzen? Kees: Via het nieuwe platform zullen werkgroepen gevormd worden die zich daarmee bezig gaan houden, want deze belangrijke evenementen moeten er wel blijven. - Tot slot een gewetensvraag: ben je blij met deze ontwikkeling? Kees: 'Ja.' noot NOOT Nieuwsblad voor de Zeeuwse Popmuziek Jaargang 15, nummer 5, 2004 ^SEBIBÜO^ BEW. EX ^0delb\-^§ redakt Bert van Leerdam (eindred) Kees van der Heijden Mark de Smit Mercedes Walrave Micha Beckers Peter Scheefhals Sander Nobbe Sjors Kuyt fotografie: Bert van Leerdam Sander Nobbe Sjors Kuyt en anderen, onder dank! Opmaak en vormgeving: Warpfactor 11 pixel zeelandnet.nl Druk: Multicopy Bergen op Zoom Advertenties: Sander Nobbe scnobbe@zeelandnet.nl NOOT is een uitgave van: Stichting Popmuziek Zeeland Postbus 108 4330 AC MIDDELBURG Kijk ook op: www.popmuziekzeeland.nl issn: 1568 - 9522 Bert van Leerdam Op zondamiddag 3 oktober won Erik in zaal Paradox in Tilburg de Regio Finale van De Grote Prijs van Nederland. Hij deed dat op een bijzondere manier. Vlak voor het optreden bouwde hij snel met een groot zeil een tent op het podium, hing er een stormlamp aan en vervolgens bracht hij zijn eerste song vanuit die tent. Daarna speelde hij een stuk buiten de tent en terwijl hij zijn oogst-lied, een instrumentaal stuk (toch behoorlijk gewaagd op een singer/songwriter-evenement) ten gehore bracht met mond-harpist Phons Bakx ging drummer Peter van Liere in de zaal met een kist mismaakte appeltjes rond: het meerendeel zag er uit als een fraaie bil-partij, zakmazegge. Daarna speelde hij met Peter nog 'Automobile' en de jury ging overstag. Het zat goed in elkaar en Erik zag kans om de volle zaal in tijdsbestek van 20 minuten mee te nemen op ZIJN reisje.. Resultaat: Hij mocht Zeeland vertegenwoordigen in Amsterdam. Presentator Ruud Hermans adviseerde hem overigens toen al om weer niet dat hele circus in Paradiso te herhalen. Maar hij vergat dat dat dit soort stunts wèl erg bij Erik Vandenberge horen! Op zaterdag 4 december, half 2, had Erik de ondankbare taak als eerste op te moeten treden in Paradiso. In plaats van op het grote podium van deze Amsterdamse poptempel moest gespeeld worden vanaf een kleiner podium dat voor het grote f podium was gebouwd. De helft van dat podiumpje was al gevuld met een piano. Geheel in zijn stijl had Erik een aantal suikerpeeën uitgehold en daar kaarsjes ingezet en in plaats van de tent had hij een mega-grote zit-zak meegenomen waarvanaf hij zijn optreden deed. Het feit dat er tussen dat ding en zijn gitaar-effecten nauwelijks ruimte meer was voor zijn klompen leidde tot ernstige kraakgeluiden uit het effecten-areaal en dat verstoorde het optreden nogal. Verschillende vrienden speelden wederom mee met Erik maar door al dat theater kwam dat toch wat minder uit de verf. Na het optreden vertelde r Erik me dat hij nog ruzie had gehad met de organisatie omdat hij tijdens het instrumentale oogstlied een speciaal daarvoor 9emaakt filmpje niet mocht vertonen. Maar, eerlijk is eerlijk, als hij eenmaal speelde klopte het verhaal wèl en was het kwaliteit wat hij bracht. Goeie songs, goed Qebracht en daar mankeerde eigenlijk niks aan. Het applaus van de zaal was terecht. noot - Erik vandenBerge en Peter van Liere in Paradiso op 4 december Erik vandenBerge en Peter van Liere in zaal Paradox op 3 oktober in Tilburg Ven grote prijs STICHTING P# PM UZI EK

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2004 | | pagina 2