Colofon Zeeland is niet groot maar kent een levendige muziekscene. Dit is ook te zien aan het relatief groot aantal popfestivals. Het festi aiselzoen is weer net begonnen. Hoe is het om op zo'n festival te gaan spelenP Mischa Beckers stelde als bandlid van de [virtuele] Zeeuwse band de lamsoren de volgende vragen aan Ad Boonman (Klomppop], Peter Hendrikse (Peerocki, Jan Uinke (Bock- en Dance around the Bridge] en Frank de Kort (Kloosterpopl. BEW. EX J^odelbo^S Mischa Beckers Wat moet ik doen om op het festival te kunnen spelen? Het antwoord is eenduidig: een demo en een bio sturen. Zie voor informatie de websites van de festivals die opgenomen zijn in de festivalagenda van dit blad. Sommige festivals hebben programmeurs in het bestuur die een selectie maken, eventueel toetsen bij verschillende mensen en dan voorleggen aan het bestuur. Anderen beoordelen in speciale sessies de demo's en maken dan een keuze. Eén ding is zeker, de organisaties worden overladen met demo's en zeker niet alleen uit Zeeland. Daarnaast vullen veel festivals hun programmering aan met winnaars van lokale competities. Voorbeelden zijn '2nd Influenz', dat maandelijks in de Klomp plaatsvindt en waarvan de winnaar op Klomppop speelt. Ook Mosselrock houdt voorronden, waarbij bands het bestuur moeten overtuigen van hun kunnen. Frank de Kort wil van te voren goed inschatten wat voor soort muziek een band speelt: 'We proberen altijd een samenstelling te vinden die voor een groot publiek aantrekkelijk moet zijn, dus geen metalbands etc.' Staat er op het podium een back-line voor ons klaar? De meeste festivals doen het zonder backline. Een uitzondering is overigens Kloosterpop. Soms gebruiken bands wel eens eenzelfde versterker of drumkit. Een festival als Klomppop werkt met twee podia. Daardoor is er altijd voldoende tijd voor opbouw en een korte line- check. Zo nee, helpt iemand ons om onze apparatuur op te stellen en hoe lang krijgen we om het geluid goed te krijgen? Er blijkt altijd hulp genoeg voorhanden. Dat moet ook wel om de doorloop tussen bands te garanderen. Peter Hendrikse benadrukt nogmaals de inzet van goede vrijwilligers. Jan Vinke: 'Er zijn een aantal helpende handen. Je krijgt ongeveer 15 minuten om alles op z'n plek te krijgen. Van het PA bedrijf dat we inhuren ven/vachten we dat ze de bands terzijde staan.' Bij Klomppop geldt hetzelfde verhaal: 'De PA-crew en onze eigen stagecoördinatoren helpen een handje. De PA's worden al een dag eerder uitgetest. Vooraf stuurt iedere band zijn stagerider en priklijst in en die zijn bekend bij de geluidsmensen.' Soundchecken op een festival is altijd een lastig verhaal. Gebruikelijk is dan ook om het eerste nummer van de set te misbruiken als een soort soundcheck, om het bestaande basisgeluid te fine-tunen. NOOT Nieuwsblad voor de Zeeuwse Popmuziek Jaargang 16, nummer 2, april 2005 redaktie: Bert van Leerdam (eindred) Kees van der Heijden Mark de Smit Mercedes Walrave Micha Beckers Peter Scheefhals Sander Nobbe Sjors Kuyt fotografie: Bert van Leerdam Sander Nobbe Sjors Kuyt en anderen, onder dank! Opmaak en vormgeving: Warpfactor 11 pixel@zeelandnet.nl Druk: Multicopy Bergen op Zoom Advertenties: Sander Nobbe scnobbe@wanadoo.nl Voor alle contacten met de redactie van de Noot een nieuw email adres: Noot.Zeeiand@gmail.com Kijk ook op: www.popmuziekzeeland.nl issn: 1568 - 9522 noot Ha, heikel punt! We blijven muzikanten, niet waar. Geestver ruimende middelen zullen wel nooit uitgebannen worden uit deze scene. Het is alleen een kwestie van hoe hier verstandig mee om te gaan en anderen niet tot last te zijn, zoals blijkt uit de reacties van de organisaties. Jan Vinke: 'We willen niks aanbevelen als wij er maar geen last van hebben en als er iets strafbaars gebruikt wordt is het voor de persoon zelf. noot Hebben jullie een eigen PA en licht? We willen graag onze eigen geluidsman en geluidsvrouw ons optreden laten regelen. Mag dat? Weer is Kloosterpop een uitzondering. Men beschikt daar over 1 een eigen PA en licht! In het algemeen huurt de festivalorgani satie zowel licht als geluid (niet verbazingwekkend dat dit vaak hetzelfde bedrijf is, we maken geen reclame). Daarbij horen natuurlijk de specialisten voor licht en geluid. De basis wordt door deze mensen ingericht. Echter, bands die beschikken over een eigen geluidsman/vrouw mogen licht en geluid zelf finetunen. Ze krijgen daarbij ondersteuning van de PA- en 1 licht-crew. Overigens checkt onze security wel op het festivalterrein. Dus mocht deze een rondje lopen op het terrein en het wordt geconstateerd dan is er de mogelijkheid dat verboden middelen in beslag worden genomen.' Of, 'Moet je zelf weten. Het is je eigen gezondheid. Wij proberen de regels uit de wetgeving te volgen!', zoals Ad Boonman het stelt. Peter Hendrikse ziet niet zoveel gebruik door artiesten en hij gaat zeker geen grote verbodsborden plaatsen: 'we willen de artiesten zo vrij mogelijk laten maar wel binnen bepaalde grenzen. Een lekker sigaretje is geen probleem. Zouden er spuiten of zo aan te pas komen dan zal ik er iets van zeggen of in ieder geval vragen dat 'ergens uit het zicht' te gaan doen'. Is het erg dat we jointje roken voor het optreden en oh ja, onze drummer neemt graag een lijntje coke om in de goeie sfeer te komen? Krijgen we een maaitijd en drankbonnen? Ben ons Zeeuwen zunig of oe zit da? Jan Vinke: 'Drankbonnen zijn bij ons tevens maaltijdbonnen dus i de keuze is aan de band. Het is wel altijd een vastgesteld aantal 1 immers, goede afspraken voorkomt gezeur'. Ook bij Klomppop krijgen bands voldoende consumptiebonnen 1 maar: 'maaltijden worden alleen aan de professionele bands I geserveerd, als dat een contract voorwaarde is. De Zeeuwse bands krijgen redelijke gage's zodat ze zelf broodjes en frietjes kunnen kopen op de festivalmarkt.' aldus Ad Boonman. De houding van Peter Hendrikse is: 'wij nodigen de bands uit 1 dus wij verwennen ze ook. Daarbij maken we geen onderscheid tussen lokale, beginnende en professionele bands'. Kloosterpop voorziet alleen in drankbonnen, immers, 'het i festival begint pas 's avonds'. Hebben we een eigen kleedkamer en kunnen we na het optreden douchen? Laatst lazen we de PZC het artikel 'Kleine popfestivals boeken grote bands'. Hebben jullie ook zo'n grote band? Is dat wel te betalen of hadden jullie nog grotere bands willen hebben en lukte dat financieel niet? Het blijkt een kwestie van scherp zoeken en boeken binnen het (vaak) beperkte budget. Maar hoe doe je dat? Ad Boonman: 'Wij proberen bands te boeken vóórdat ze topgroep (en onbetaalbaar) worden. Als je eens naar de namen in de 'festivalhistorie' kijkt is dat toch regelmatig gelukt. Ook dit jaar hebben we grote namen als Intwine, Jake Brennan (USA) en White Cowbell Oklahoma (CAN) nog net betaalbaar kunnen boeken. Wij proberen juist niet te werken met één dure topgroep en de rest als een soort voorprogramma te beschouwen. Op Klomppop proberen we in verschillende stijlen op meerdere momenten van de dag hoogtepunten te bieden. Er is altijd wel iets aantrekkelijks te vinden in het aanbod. Kwaliteit in overvloed!' Sunburn Stromend water blijkt een probleem op veel festivals. Rock around the Bridge heeft een gemeenschappelijke Vipruimte. Jan Vinke: 'Een douche is er helaas niet want dan hadden wij daar ook profijt van. We zitten op een terrein waar de konijnen het nog voor het vertellen hebben dus er is niet in stromend water voorzien.' Bij Klomppop kan iedere band een r kleedruimte gebruiken. Voor de Zeeuwse bands zijn dat tenten die ze delen met anderen. Er is een toilet. Douches zijn alleen op afspraak te regelen omdat die alleen in de kleedkamers van de V.V. Volharding te vinden zijn. En daar verblijven de 'grotere' acts en crews. Ook bij Kloosterpop is er een te delen kleedruimte. Peerock heeft een aparte artiestentent naast de festivaltent beschikbaar. Hier kunnen de artiesten zich voorbereiden of terugtrekken. Ook daar is geen stromend water. Maar, wie douchen wil kan gerust bij één van de organisatoren thuis terecht. Klomppop Zeeland Festiualland

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2005 | | pagina 2