Wie versiert Zeeland? OPDRACHTENPOLITIEK BEDIENT HET KUNSTCIRCUIT Fatsoen Brief bonden aan bibliotheekbestuur Het antwoord Deltawerk De Echte HIEUW ZEELAND 7 De Zeeuwse afdelingen van de Kunstenbond FNV en de Bond voor Beeldende Kunstenaars heb ben gezamelijk actie ondernomen tegen de ondoorzichtige manier waarop het bestuur van de nieuwe Zeeuwse bibliotheek zich van kunstwerken voorziet. De provin ciale en de openbare bibliotheek in Middelburg krijgen een gezamelijk pand aan de Kousteensedijk in Middelburg. De kosten zijn be groot op 22 miljoen gulden en dat kan via een éénprocentsregeling een of meer flinke kunstopdrach ten opleveren. Inmiddels is duidelijk geworden dat twee kunstenaars de opdracht vooreen monumentaal kunstwerk voor de bibliotheek hebben gekregen. Dat zijn Nico van de Boezem en Antoine Mes. Zij zullen er ongetwijfeld iets moois van maken en misschien ook niet. maar daar gaat het niet om. Het gaat om de manier waarop de opdrachten zijn verleend. De kunstenaarsbonden verwijten het bestuur de opdrachten buiten de openbaarheid gehouden te hebben. Elders in het land is het niet meer mogelijk dat bij dergelijk grote projecten niet de weg van een open democratische procedure wordt ge volgd. Kortom, alle Zeeuwse kunste naars hadden de kans moeten krijgen zo'n opdracht binnen te slepen, niet alleen de twee mensen die het bestuur daarvoor heeft aangezocht. In een briefje aan het bestuur maakten de bonden hun grieven duidelijk. Het bestuur, onder voorzitterschap van gedeputeerde Boersma, heeft zich erover beraden, maar heeft het niet begrepen. Boersma schrijft namelijk het volgende: Uij hebban vernomen dat tuee kunstenaars opdracht hebt gegeven tot het vervaardigen van ean monumentaal kunstwerk bij da bouw van de nieuwe Zeeuwse Bibliotheek. Uij willen met nadruk voorop stallen dat uij da vakbekwaamheid van deze collega's op geen enkele manier in twijfal willen trékken. Uel hebben wij principiële bezwaren tegen de manier waarop deze opdrachten verleend zijn. Uij zijn van mening dat wanneer er gemeenschapsgeld te besteden ia, dit nimmer op een ondoorzichtige manier mag gebeuren. Het ia bovendien landelijk de gewoonte dat bij aanzienlijke projekten een open -democratische- procedure wordt gevolgd. Bij zo'n open procedure ia het ook voor jongere of weinig ingevoerde collega's mogelijk om mee te dingen naar een opdracht. Het spijt ons dan ook zeer dat deze opdrachten buiten de openbaarheid Ijehouden zijn. Wij hebben ons in onze vergadering van 27 februari j.l. beraden over de bezwaren, die u in uw brief van 16 ja nuari 1984 aanvoert tegen de procedure, die wij volgden bij de inschakeling van twee kunstenaars bij het nieuw- bouwcomplex Zeeuwse Bibliotheek. Wij zijn van mening daarbij een zorgvuldige procedure te hebben gevolgd. Op voordracht van de architekt zijn twee gerenommeerde plaatselijke kunstenaars verzocht vanaf het prilste begin over de bouw van de Zeeuwse Bibliotheek mee te denken. Pas in een later stadium heeft dit voor beide kunstenaars geleid tot een opdracht voor een kunstobject. Het dagelijks bestuur meent met deze gang van zaken geen geldende regels te hebben overtreden. Wij zijn van mening daarbij een zorgvuldige procedure te hebben gevolgd. Op voordracht van de archi tect zijn twee gerenommeerde plaatse lijke kunstenaars verzocht vanaf het prilste begin over de bouw van de Zeeuwse Bibliotheek mee te denken. Pas in een later stadium heeft dit voor beide kunstenaars geleid tot een opdracht voor een kunstobject.' Het briefje besluit met: 'Het dagelijks bestuur meent met deze gang van zaken geen geldende regels te hebben overtreden.' Dat is waar, maar er zijn wel algemeen geldende fatsoensregels met voeten getreden, zoals Boersma als gedeputeerde voor cultuur toch zou moeten weten. Het is natuurlijk prachtig dat de kunstenaars vanaf het begin bij de bouw zijn betrokken maar daar ging het dus niet om. Het ging erom dat er geen open inschrijving was geweest en daar rept Boersma niet over. Als je heel kwaad wil denken, kun je zeggen dat zo de kennissen van de opdrachtgevers aan het werk blijven. Niet zo leuk voor jonge kunstenaars of kunstenaars die minder goed liggen in het Middelburgse circuit. Dit soort bezwaren zouden wegvallen als iedereen de kans kreeg mee te dingen en een commissie de mededingers aan haar oordeel zou onderwerpen. Kritiek ook op een opdracht van gedeputeerde staten. Zeven Zeeuwse kunstenaars zijn uitgezocht om een schetsontwerp te maken over het thema De delta. Na uitvoering koopt de provincie het werk van de zeven. In een brief aan de kunstenaars schrijven g.s. dat hun keus is gebaseerd op de kwaliteit van het werk en op de verschillende technieken die de kun stenaars beheersen. Gedeputeerde sta ten zullen ongetwijfeld zijn geadvi seerd door de Zeeuwse Culturele Raad, maar dat verandert niets aan het feit dat er weer een willekeurige keus is gemaakt. Kunstenaars die niet zo aan de weg timmeren, zullen op deze manier niet gauw aan bod komen. Dat de term vriendjespolitiek vaak valt in verband met dergelijke opdrachten, kan bij de Zeeuwse Culturele Raad geen verbazing wekken. Waarom geen open inschrijving die iedereen kansen biedt? 'Ja, dat kun je natuurlijk iedere keer wel doen, maar de commissie heeft wel een aardig beeld van wat er hier allemaal wordt gemaakt', meent Henk Koch, directeur van de Zeeuwse Culturele Raad. Er is een commissie ingesteld die een consistent aankoop beleid van de provincie mogelijk moet maken. De leden zijn: Marinus van de Boezem, Piet van Daalen en David van de| Kop. 'De commissie selecteerde op kwaliteit en op het gegeven dat er in het verleden nog geen werk door de provincie mocht zijn aangekocht', vult Koch aan. Voor de komende drie jaar heeft de provincie jaarlijks 40.000 gul den te besteden voor aankopen van beeldende kunst. Dan kun je wel de mocratische procedures volgen, maar in het verleden is gebleken dat dat ook niet altijd wat oplevert', aldus Koch. AD DE JONG Foto: de nieuwe provinciale biblio theek in Middelburg. Foto Cor Schuilwerve. 'Meneer, weet u waarde Gerefor meerde kerk Is?' Het vrouwtje dat me aanriep stond aan de overkant van de straat. Samen met nog een vrouwtje en een man. Alledrie duidelijk In d'r s zondagse kleren. Het Walcherse dorpje fleurde er even van op. 'Ik ben hier niet bekend', zei ik op haar toelopend. 'Maar déér staat een kerk.' 'Nee, nee, dat is de Hervormde', riep ze afwerend, 'en daarnaast staat de Gereformeerde kerk vrijgemaakt. Nee, we zoeken de echte.' 'De Echte', herhaalde ik pein zend. 'Hier net buiten het dorp heb ik er nog een zien staan. Die leek me wel echt. Maar misschien is dat ook wel een afgescheurde. Je weet maar nooit.' 'Afgescheiden', verbeterde ze me; 'Zo noemen wij dat. U bent daar blijkbaar niet van op de hoogte. We zullen in ieder geval eens gaan kijken. Bedankt voor uw informatie. Dag meneer.' Ze knikte me minzaam toe en ze liepen met z'n drietjes naar hun auto, die er na negen jaar nog als nieuw uitzag. Ik bleef staan en zag ze in de auto heftig diskussiëren over de te volgen weg. Na vijf minuten startte de man en reed langzaam met loeiende motor en slippende koppeling achteruit om tussen twee gepar keerde auto's uit te komen. Tot ongeveer twee meter van het Hervormde muurtje. Toen durfde hij niet verder. Even bleef hij staan en kwam met de wielen in dezelfde stand weer terug. De ruiten van de wagen begon nen te beslaan en ik zag vaag hoe de dames binnenin aanwijzingen gaven. Ook de derde keer mislukte het volkomen. Het zat de man niet mee. Hij paste ook helemaal niet in z n pak. Bij de vierde poging kreeg de vrouw naast hem een ingeving. Ze nam het stuur van hem over en draaide de wielen de andere kant op. Weer met brullende motor schoof de auto achteruit en kwam nu in de goede richting te staan. Hortend reed de auto in een wijde boog om de Hervormde kerk heen, nam nog een stukje Vrijgemaakt mee en verdween richting de Echte. RAATS

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1984 | | pagina 7