Klantvriendelijk Voorlichting Terneuzen Roompot; moderne recreatie-aanpak dankzij lange werktijden van het personeel. Foto Hein Verwer) )p dit punt in zijn verhaal gekomen, jauzeert Eric even, strekt de benen en ïeemt een makkelijker houding aan. 'Kijk, orrwanaf je vijftiende ben je dus aan 't werk. dat je Dat is op zich geen punt, maar die hele maar ei oestand in de horeca: de verantwoordelijk- illende ïeid, de aard van het werk, het ontbreken en van an regelingen, gebrek aan perspectief jecombineerd met persoonlijke problemen n m'n laatste baan -het was een slecht horeca-bedrijf, maar de baas was wil j< ^en goede vent- werd dat de oorzaak van bangpntslag tijdens mijn proefperiode. Dat was el eens n november. Twee maanden deed ik niks ïeelsle- :n in december vroeg ik RWW aan bij de manc ;emeente Domburg.' En orr 'opfestival ntussen is Eric alweer bekomen van zijn rvaringen als ondergeschikte in de horeca- hi vereld. Hij gooit het nu over een andere ing is )oeg. 'Momenteel ben ik met drie andere iet zijr :onclu k. Eer. ongeren bezig op het gebied van het t zijr >rganiseren van evenementen ten behoeve a 20hn de jeugd. Deze zomer is dat ons'Project 86'. We brengen 10.000 buskaarten en ie elke 50.000 toegangskaarten op de markt voor op de het popfestival Rock Torhout-Werchter dat inuter >p 5 juli gehouden wordt. Die worden ineens erkocht via 180 VVV's en telefonische )espreekbureau's. We hebben het gegoten n de vorm van een eigen jongerenbedrijf eer lat we de Zebra (Zeeland-Brabant)- Jrganisation genoemd hebben.' En van onze zelf verdiende centen willen t meei ve best nog eens een pilsje kopen in een succes ïoreca-gelegenheid. Maar aan de andere ant van de bar zul je mij niet meer zien. Ik oop ook dat we in ons beleid nooit de zakelijkheid zullen bereiken die bij De Roompot gehanteerd wordt.' Terwijl ei Eric er haastig aan toevoegt dat hij er vrij goede seker van is dat hét vaste personeel van De en erg Roompot -buiten de horeca- betere werk- )mstandigheden heeft, draaien we het •den ir ïummer van het recreatie-centrum. Directeur Van Koeveringe wil best even laten uitzoeken hoe dat allemaal zat met Eric. Als we later terugbellen, zegt hij:' Die man heeft bij ons als 'oproepkracht' gewerkt. In totaal circa 120 uur en daarna is hij plotseling weggebleven. Hij werkte meestal in en om de weekeinden. Het klopt dat er op hem geen cao van toepassing was. Dat komt omdat we met die oproepkrach ten meestal niet weten of ze wel in de horeca-sector blijven. Soms zitten ze na een poosje in de schoonmaakploeg.' Hij erkent, dat Eric het minimumloon verdiende, ook in de avonden en tijdens het weekeinde. En wat betreft het niet mogen eten tijdens de lange werktijden, zegt hij:'Dat klopt. Er zijn momenten, dat ze acht uur achter elkaar werken zonder pauze. Bijvoorbeeld op dansavonden. Maar aan het einde van zo'n avond mogen ze op onze kosten eten. En als ze tijdens zo'n avond honger krijgen,kunnen ze onder elkaar regelen, dat ze bij toerbeurt even naar de keuken gaan om wat te eten. Nee, daar zijn inderdaad geen officiële regels voor, maar in de praktijk gebeurt dat wel zo. Ik geloof niet, dat er iemand bij ons honger heeft gehad. In een restaurant kan veel mis zijn, maar koffie en eten is er altijd.' Tot slot heeft de directeur nog een verrassing voor Eric: 'Doordat die jongen nooit meer wat van zich heeft laten horen, ligt hier al een half jaar een zak met ruim 42 gulden aan vakantiegeld op hem te wachten. Wij betalen die mensen altijd kontant uit en we weten geen gironummer van hem. Vandaar.' Op de vraag of De Roompot niet even gebeld heeft naar Eric om te vertellen, dat er nog geld op hem ligt te wachten, moet de directeur het antwoord schuldig blijven. 'Maar het ligt gereed. Hij kan het komen halen.' Jan Zwemer De PZEM wordt - om het met de woorden van direkteur Kannekens te zeggen - steeds klantvriendelijker. Nu kondigden ze trots via De Stem aan, dat ze tijdens vorstperio des geen wanbetalers zullen afsluiten. Want dat is toch eigenlijk onmenselijk, nietwaar. 'Maar wat doet u met mensen, die al vóór de vorstperiode afgesloten waren?', vroeg de verslaggever. Tja, die kunnen we natuurlijk niet weer gaan aansluiten, aldus de PZEM. Want ook klantvriendelijkheid kent zijn grenzen. Blijkens de notitie van GS van Zeeland over de vestigingsplaatsen van kerncentrales, wil het kabinet, dat er 'goede voorlichting' aan de bevolking wordt gegeven omdat 'gebrek aan kennis over kernenergie een belangrijke oorzaak is voor risiko-vrees'. Nu is dat absoluut niet waar; onderzoek, enkele jaren geleden in Nederland onder mensen, die een tijdlang voorlichtingsavonden bezochten, leerde juist, dat het aantal tegenstanders toenam. Dat weet het kabinet natuurlijk ook wel en daarom moet die 'goede voorlichting' ook verstrekt gaan worden door de bouwers van de kerncentrales... Er gaat geen maand voorbij of de gemeente Terneuzen zorgt er wel voor om het imago van meest-rechtse der Zeeuwse steden waar te maken. Deze keer is het de belangenor ganisatie van homofielen, COC, die zich beklaagt over Terneuzen. Want dat blijkt de enige grote stad in Zeeland, die de COC geen subsidie wenst te geven. Er zou geen gemeentelijk belang mee gediend zijn. Het COC wijst erop,dat Terneuzen zo'n 1200 homo's telt, waarvan de club de belangen wil verdedigen. Verder mag Zeeuws- Vlaanderen wel eens wat 'homo-vriendelij ker' worden en is er voorlichting nodig via een telefonische hulp- en informatiedienst. De klacht werd geuit vóór de verkiezingen. In Terneuzen won het CDA als enige twee zetels. De homo's kunnen de subsidie dus wel op hun buik schrijven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1986 | | pagina 21