Utrechtsche Hypotheekbank
4'h °/o Pandbrieven a 99 V.
GEÏLLUSTREERD WEEKBLAD onder Hoofdredactie van ANTOINE VAN DEN BERG
Tevens Officieel Orgaan voor de Zeeuwsche Vereenigingen in Nederland
in stukken van f 1000.-, f500.- en f 100.-
DERDE JAARGANG No. 8 25 FEBRUARI 1Q28
Uitgave en druk van G. W. den Boer, Lange St. Pieterstraat F 33, Middelburg, Telefoon 150, Postrekening 74988.
- Aanvragen omtrent advertentiën in dit Weekblad riehte men tot den Uitgever. - Stukken, bestemd voor de
Redactie, te zenden aan de Redactie, Groote Markt 4, Goes, stukken betreffende de Zeeuwsche Vereenigingen aan
den Heer M. P. Cornelisse, Coltermanstraat 14 rood, Haarlem. - Losse nos._ a 0.15 op aanvraag bij den Uitgever. -
Abonnementsprijs 1.25, Buitenland 1.75 franco per post per kwartaal. - Advertentieprijs 0.35 per regel
Bij contract lager tarief op aanvraag verkrijgbaar.
Over een concessie tot het onder
houden van een verbinding onze
melk wordt beschermd de oude
Zeeuwsche boerenwagens ten doode
opgeschreven.
In het vorige overzicht hebben we het in 't kort al
gehad over den strijd van den autobus tegen de meer
officieele middelen van vervoer. De kwestie tram of
autobus in Tholen was er de aanleiding toe. Thans
moeten we dezen strijd tusschen de middelen van
vervoer nogmaals aanroeren, en wel in verband met
een beslissing die dezer dagen in Zuid-Beveland sterk
de aandacht heeft getrokken.
De verbinding tusschen Goes en het Wolphaartsdijk-
sche Veer werd de laatste jaren onderhouden door drie
autobus-ondernemingen. Na opening van den locaal-
spoorweg door Zuid-Beveland kwam het treintje er als
vierde bij. Toen Ged. Staten de bekende concessies
gingen vergeven, kregen twee der diie autobus-onder
nemers te hooren, dat hun dienst op het Wolphaarts-
dijksche Veer tot het verleden ging behooren. Alleen
den locaalspoorweg en den oudsten autobusdienst zou
vergund worden, passagiers van Goes naar het Veer
en omgekeerd te vervoeren. De'locaalspoorweg en de
gedupeerde autobus-menschen lieten het bij deze uit
spraak van Ged. Staten niet zitten. Er werd hooger
beroep aangeteekend en den Raad van State geweid
de taak, het geschil tot een goed einde te brengen.
Dezer dagen viel de beslissing en deze luidde „De
verbinding tusschen Goes en het Wolphaartsdijksche
UTRECHT
Pandbrieven f 45.000.000.
De Bank stelt beschikbaar
De Directie
Mr A. J S. VAN LIER. Mr P. R. HOORWEG
Veer zal alleen door den locaalspoorweg onderhouden
mogen worden." De Raad van State noemde als mo
tieven welke tot de beslissing leidden publiek belang
en de evenwijdigheid van de spoorbaan aan den weg
welke door de autobus-ondernemingen gebiuikt moest
worden.
De uitspraak van het hooge College is door de in
Goes verschijnende bladen, die geacht kunnen worden
van den plaatselijken toestand op de hoogte te zijn,
unaniem onbillijk geheeten, omdat ze er het recht niet
in ontdekken konden, evenmin als het algemeen be
lang. De thans terzijde gestelde autobus-ondernemer
voorzag ongeveer al veertien jaren op alleszins bevre
digende wijze in de onderhavige verbinding, dus lang
voordat de spoorweg aan het rijden ging. Hij ver
richtte het pionierswerk tusschen Goes en het Wol
phaartsdijksche Veer en deze arbeid werd beloond
met. uitsluiting. Een dergelijke beslissing gaat te
gen alle opvatting van recht in, zelfs al zou men mogen
aannemen, dat de exploitatie-mogelijkheid van den
spoorweg, (wat hier niet het geval is)vervalt als de
autobusdienst in het leven werd gehouden.