Een van dichtbij gefotografeerde ijsberg, waarin als met een liniaal de geulen getrokken zijn, waarlangs het ijs straks al drijvende zal afbrokkelen. Gezicht op een ijsberg vanaf een der vliegbooten, welke door de expeditie op het katapultschip de Schwabenlandwerden meegevoerd. Deze ijsbergen zijn, zooals bekend mag heeten, de schrik der scheepvaart. Een overzicht van de gebieden aan den rand van het zuidpoolgebied, waar de Duitsehe wetenschappelijke expeditie van 1938 onderzoekingen verrichtte. Het gearceerde gedeelte werd fotogram- metrisch in beeld gebracht. Foto's Recla (6). archief Panorama (if) geul van groote diepte. Wij nemen de gelegenheid waar, en loopen er binnen, hoewel er bedenkingen geopperd worden. We dringen verder westwaarts door, tot 5° W. L. Zou het ijs zich achter ons slui ten, en ons in deze natuur lijke fuik gevangenzetten? We moeten van den tijd gebruik maken. Reeds den volgenden morgen donde ren de motoren van een onzer machines door de witte stilte, en voor de eerste maal in de ontdek- kingsgescliiedehis der Ant- arctis schiet een vliegtuig van de katapult onderzoe kend het luchtruim in! Vol spanning en verwach ting turen de kameraden in de machine de witte oneindigheid inijs en nog maals ijs eindeloos schij nende vlakten en dan, plotseling, doemen enkele bergspitsen aan den einder op voor de oogen der verbaasde vliegtuigbeman- ning. Roodbruine tot don kerzwarte, onwaarschijnlijk scherpe rotspunten en -kam - men. De in het vliegtuig ingebouwde fotografische apparaten nemen 't landschap kilometer na kilo meter automatisch op. Ze zien scherper en grondi ger dan het menschelijk oog, en houden het geziene ook vast. Straks zullen ze ons de absoluut betrouw bare gegevens verschaffen voor het later in kaart brengen van het ontdekte gebied. Degenen die op het schip zijn achtergebleven, zien met bezorgde blikken naar de ijsschollen, die zich rond ons beginnen te sluiten! Eindelijk, daar komt ons toestel van zijn eerste vlucht terug, en nu snel weer den steven gewend, om uit het wak te geraken doch reeds js het door een ijsharrière afgesloten. Een andere geul wordt gezocht, doch die blijkt eveneens door ijsmassa's versperd. Het gaat er op lijken dat we gevangen zitten. Maar alvorens met geweld te pro- beeren den doortocht te forceeren, zal ons tweede vliegtuig, dat zich op een ontdekkingstocht langs de kust bevindt, trachten een beeld te krijgen van de juiste situatie. En daadwerkelijk ontdekt de beman ning der machine uit de lucht een smallen uitweg uit de ijsmassa's, en loodst zij ons langs de gevonden vaargeul terug naar de open zee. Vlucht na vlucht wordt ondernomen: zeven foto- en zeven ontdekkingsvluchten in totaal, behalve de "beide proefvluchten, waarvan er meerdere negen uur duurden. Bij al die tochten werd een afstand van 16000 km afgelegd, de afstand door de lucht van Berlijn over New York naar Hawaii, en ongeveer 600.000 vierkante kilometer nooit te voren door een menschenoog aanschouwd land overvlogen. Met. de luchtcamera werden daarvan 350.000 km2 in elf duizend elkaar overlappende opnamen gefotogra feerd, zoodat voor de eerste maal een betrouwbare kaart van een Antarctisgebied van deze grootte kon worden vervaardigd. Het onderzochte gebied is gelegen tusschen 20° O.L. en 11 y2° W.L. en strekt zich uit van 70° tot 76y2Z.B. Bergketenen doorboren er het machtige pantser der ijskorst, waarmee het poolland is bedekt, soms meer dan 4000 meter hoog. Daarachter stijgt die ijsvlakte hooger en hooger naarmate men de pool dichter nadert. Onze vliegtuigen willen nog verder doorvliegen naar het zuiden, maar deze meer dan 4000 meter hoog gelegen vlakte roept hun het halt toe. De zware machines kunnen deze hoogte niet overwinnen. Terug dus! Doch eerst suizen een aantal zware ijzeren pijlen, waaraan de Rijksvlag is bevestigd, naar bene den, en daarmee worden alle uiter ste punten, welke werden bereikt, geteekend, en op afstanden van 25 km worden telkens nog metalen pijlen, met een hakenkruis voor zien, afgeworpen. Bovendien wordt telkenmale de inbezitneming van het ontdekte gebied symbolisch vastgelegd door het planten der hakenkruisvlag hij elke nieuwe landing. Intusschen zijn aan land. op de ijsvlakte en aan boord de weten- schapsmenschen, een bioloog, een geograaf, een tweetal meteorologen, een oceanograaf en een lid van den dienst vooraard-magnetisch onder zoek, bezig met omvangrijke onderzoekingen, ieder op zijn gebied. Hun arbeid is van het grootste belang voor de scheepvaart in het algemeen, en voor de wal- vischvangst in het bijzonder. De bioloog tracht de vraag te beantwoorden naar goede gronden voor de walvischvangst door het onderzoek naar de aan wezigheid van mikro- en makroplanktons. De man der geophysisohe wetenschap tracht de antarctische scheepvaart te dienen door het meten der plaatselijke kompas-afwijkingen. De meteorologen verstrekken de voor de vliegtuigbemanning onontbeerlijke weer berichten en onderzoeken met hun radio-peildienst de-luchtlagen tot hoogten van meer dan 28 km. De oceanograaf onderzoekt in de diepte met zijn elec- trische golven den bodem van de Zuidelijke IJszee en tracht de stroomingen van de wateren te ontdekken. En ten slotte is het de taak van den geograaf, raad te geven bij het vaststellen der vliegroutes, en deze kartografisch bij te houden en vast te leggen. Zoo werken alle deelnemers aan de omvangrijke expeditie ten nauwste samen, en bereiken zij het volledigste resultaat dat van een belangrijke wetenschappelijke expeditie als deze mag worden verwacht. Met het in kaart brengen van het nieuw ontdekte land in dit gebied van de zuidpool, zooals men ziet een arbeid, die tot in de geringste bijzonderheden en met de grootste nauwkeurigheid werd uitgevoerd, heeft Duitschland ongetwijfeld een zeer belangrijke en waardevolle bijdrage geleverd tot de ontsluiering van de geheimen van het laatste onbekende wereld deel. Drijvende pakijsvelden met vaargeulen, waardoor men zich vrij gemakkelijk een weg kan banen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 4