EEN POLITIEMAN KUNSTSCHILDER Bij den prijswinnaar van den schilderwedstrijd te Schiedam Jharles Kemper (wijzend met den vinger) en conservator Schwagermann bezien het bekroonde doek Gezeten op zijn lage stoeltje en met tien buiten als zijn van eerstgenoemde: „Aan den buitenkantte Schiedam. atelieris de schilder in zijn element! De heer Charles Kemper, te Overschie, winnaar van den schilders wedstrijd te Schiedam, is een bescheiden mensch. Hij wenscht zijn werken vooralsnog beschouwd te zien als studies. En over die studies is hij zelf niet spoedig tevreden. Toen conservator Schwa germann zijn merkwaar- digen wedstrijd uitschreef, ter vervaardiging van het beste stadsgezicht van Schiedam, deed Charles Kemper mee, maar van den prijs behalen droomde hij niet. Integendeel! Hij aarzelde zijn winterland schap, onder het motto „Aan den buitenkant", in te zenden, omdat hij vrees de, dat het niet goed genoeg was! Het doek, dat wij reeds reproduceerden, kwam ech ter als nummer één „uit de bus", om zijn schilder kunstige en topografische waarde, terwijl de jury, waarin o.a. prof. Jurres en Bart Peizel zitting hadden, toch wel zéér deskundig was. In zijn gezellige huiskamer-atelier vroegen wi Er op uit.' Als Kemper buiten gaat schilderen. vrouw hem dikwijls op zijn tochte De laatste, hand van enkele bijzonderheden, be treffende. de artistieke bezigheden van dezen po litieman-kunstschilder. die zich in zijn ledige uren steeds meer tracht te be kwamen in de edele schil derkunst. En daar vernamen wij, dat de prijswinnaar te Heemstede is geboren, waar zijn vader, die ook bij de politie is, eveneens gaarne het penseel ter hand nam: hij aquarel leert niet onverdienstelijk. Zijn zoon Charles tee- kendo in zijn schooljaren reeds met. ambitie. Zijn gioote liefde: het schil deren, beleeft hij nog niet zoo héél lang. Vóór eenige jaren kreeg hij les van den kunstschilder P. C. van der Wildt, te Rotterdam. Thans volgt hij de lessen aan de Academie aldaar, en het is de schilder Bouts, die hem oefent in land schap en portret. Ook van den bekenden etser Derkzen van Angeren krijgt hij onderwijs. „En dat allemaal in zijn vrijen tijd," voegt zijn geïnteresseerde echtgenoot» er met eenige bewonde- De politieman-schilder begeeft zich naar zijn bureau. Foto's Panorama-v. d. Wol (5), Kramer (1) wordt gelegd aan het portret zijn echtgenoote. vergezelt zijn ring in haar stem aan toe. Zij is trotsch op haar man Het bleek voorts, dat Charles Kemper véél respect had voor Mathijs Maris, Breitner, Van Gogh en vooral voor Paul Cezanne. Jan Sluyters noemde hij den modernen Frans Hals. Naast deze veelzeggende waardeeringen, vertelde hij ons nog van zijn voorkeur voor het landschap. Het liefst schildert hij het polderlandschap, dat hij in zijn directe omgeving rijkelijk aantreft. Ja, buiten is eigen- Met zijn vrouwtje bekijkt Oh. Kemper een van zijn werkstukken, de kloeke zÜn groote teekening van het polderlandschap. atelier! Zittend op zijn lage stoeltje, met den wind en de wolken om en boven hem, voelt hij zich in zijn ele ment. Daar maakt hij vol toewijding en geduld zijn stu dies, waarvan er één bekroond werd uit ruim tweehon derd schilderijen. Wij wenschen den politieman-schilder voor de toekomst alle succes! H.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 11